Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » ons jun 14, 2006 17:51

caffeineaddict skrev:
AKS skrev:Den fick 3 av 5 av Empire vilket ju också måste anses vara bra.

http://www.empireonline.com/reviews/rev ... FID=132935

Vet inte om Empire har förändrat sig sedan jag läste (typ 97-01), men på den tiden fick varenda storfilm som åtminstone var duglig (och ibland inte ens det, Episode I någon?) en fyra. En trea skulle man vara högst skeptisk gentemot och hade inte sällan förändrats till en tvåa vid videoreleasens tid.

Ja, de kan kanske vara lite generösare än andra tidningar vad gäller vissa filmer (läs: Star Wars etc), men ofta är de spot on enligt min smak (naturligtvis beroende på recensent). Däremot SFX... de är väl för härliga de? Herregud, vilka filmer de ger 4 och 5!! Åh, de är så söta de där sf-nördarna! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » ons jun 14, 2006 23:26

Grizzly Man

I början av denna dokumentär så är skrattet det som ligger närmast. Timothy Treadwell är uppenbarligen lite smågalen på ett charmigt vis. Men ju mer dokumentären pågår desto mer... underlig framstår Treadwell. Men det är ju också detta, att man får se så många sidor, som gör att i alla fall jag börjar att genuint gilla honom (d.v.s. det lilla man får se av en person i en dokumentär som är knappt två timmar). Hans entusiasm är både smittande och skrämmande på samma gång. Tänk att känna sådan passion för något? Det måste nästan vara jobbigt.

I de mest galna stunderna (t.ex. Treadwell blir lyrisk över björnbajs) så går det inte att hålla sig för skratt, men jag måste få säga att tårarna var nära under de sista fem minuterna.

En snubbe säger i början att Treadwell "got what he asked for. What he deserved." Och då måste jag ställa mig frågande till det. Visst, det var dumt att anta att björnar är lika snälla och kramiga som leksaksnallen han tycktes älska. (Vilket han väl egentligen inte antog, eftersom han hela tiden snackade om hur farligt det var. Han tycktes dock mest säga det, inte riktigt greppa det.) Men förtjäna att rivas/styckas till döds? Knappast. För mitt i all galenskap så framstår Treadwell som en genuint god människa. (Eller inte "god". Jag vet inte vilket ord jag söker. Trevlig passar inte heller. Oförarglig? Nej, det ordet täcker inte in allt jag vill säga heller. Hm...) Synd att han behövde dö på det fruktansvärda sättet.

Filmen som sådan? Jag tyckte mycket om den. Inget mästerverk, men verkligt bra. Rekommenderas.

(8/10)

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Peppe » tor jun 15, 2006 0:29

AKS skrev:Grizzly Man

I början av denna dokumentär så är skrattet det som ligger närmast. Timothy Treadwell är uppenbarligen lite smågalen på ett charmigt vis. Men ju mer dokumentären pågår desto mer... underlig framstår Treadwell. Men det är ju också detta, att man får se så många sidor, som gör att i alla fall jag börjar att genuint gilla honom (d.v.s. det lilla man får se av en person i en dokumentär som är knappt två timmar). Hans entusiasm är både smittande och skrämmande på samma gång. Tänk att känna sådan passion för något? Det måste nästan vara jobbigt.

I de mest galna stunderna (t.ex. Treadwell blir lyrisk över björnbajs) så går det inte att hålla sig för skratt, men jag måste få säga att tårarna var nära under de sista fem minuterna.

En snubbe säger i början att Treadwell "got what he asked for. What he deserved." Och då måste jag ställa mig frågande till det. Visst, det var dumt att anta att björnar är lika snälla och kramiga som leksaksnallen han tycktes älska. (Vilket han väl egentligen inte antog, eftersom han hela tiden snackade om hur farligt det var. Han tycktes dock mest säga det, inte riktigt greppa det.) Men förtjäna att rivas/styckas till döds? Knappast. För mitt i all galenskap så framstår Treadwell som en genuint god människa. (Eller inte "god". Jag vet inte vilket ord jag söker. Trevlig passar inte heller. Oförarglig? Nej, det ordet täcker inte in allt jag vill säga heller. Hm...) Synd att han behövde dö på det fruktansvärda sättet.

Filmen som sådan? Jag tyckte mycket om den. Inget mästerverk, men verkligt bra. Rekommenderas.

(8/10)

Mycket bra film. Jag förstår inte heller hur folk kan hata honom. Han har ju inga onda avsikter. Vilket är anledning nog att INTE rycka på axlarna om han dör. Om det han gjorde hjälpte någon på något sätt är en annan fråga...
Vet du någon dokumentär som är ett mästerverk om inte den här? :D
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav sfinx » tor jun 15, 2006 5:04

Ettan eller två visar På drift mot Idaho nästa onsdag, och jag kanske inte kan se den, har inte sett den på evigheter och är nyfiken om vad jag tycker om den nu eftersom jag inte längre är inne i "deppiga drog och pratfilmer" på samma sätt.
Kan ju tipsa andra.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav AKS » tor jun 15, 2006 9:03

Peppe skrev:Vet du någon dokumentär som är ett mästerverk om inte den här? :D

Finns många mycket bra dokumentärer som ex Capturing the Friedmans, Stevie, Hoop Dreams etc, men jag har ännu inte sett en dokumentär som jag gett 10/10 på IMDb.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav twistability » tor jun 15, 2006 19:16

Fahrenheit 9/11 är kanske inget mästerverk men en riktigt bra dokumentär ändå. Skulle vilja se Grizzly Man, den låter intressant.
Give yourself up to the allure of
Catcher in the rye
The future’s swathed in stars and stripes
Användarvisningsbild
twistability
Minion

Inläggav madskellig » tor jun 15, 2006 19:24

twistability skrev:

Fahrenheit 9/11 är kanske inget mästerverk men en riktigt bra dokumentär ändå. Skulle vilja se Grizzly Man, den låter intressant.

Jag tycker ändå att Bowling for Columbine är otroligt mycket bättre och engagerande, fast Fahrenheit 9/11 är väldigt intressant att se.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav Binchy » tor jun 15, 2006 19:26

Dokumentärerna om Enronaffären, som svensk tv visade för några veckor sedan är väldigt bra.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Glorificus » tor jun 15, 2006 19:31

Bild
:lovebunny: :lovebunny:
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav eriked » tor jun 15, 2006 19:54

Glorificus skrev:

Bild

Ska man se den med Amerikanskt-tal då? Har för mig att den Svenska och Franska är mer Barn-aktig då man typ satt röster till pingvinerna medan USAs inte är så. Eller har jag fel? Annars: vilken är att föredra?

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav Glorificus » tor jun 15, 2006 21:12

Originalspråk! (Pingvinska, hihi.. nä, men franska...) Citerar mig själv. ;)
Glorificus skrev:Men ja, jag har visserligen inte sett den engelsk- eller svenskspråkiga versionen, men det är delvis just den franska dialogen som gör att jag inte kan sluta tänka på filmen och tänker se om den snart igen.

Har dessutom hört att de verkligen gjort en *annan version* för att passa en mer internationell/kommersiell publik..! Crazy. Den internationella och franska är alltså inte samma film... t.ex. är musiken som skrevs speciellt för den franska utbytt (!), och perspektivet för dialogen. Generellt av de recensioner jag läst där man jämför den franska och amerikanska så får jag uppfattningen av att den amerikanska är mer som vilken Discovery-dokumentär som helst jämfört med den känsla man får från originalversionen.
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav noike » tor jun 15, 2006 21:16

Glorificus skrev:Tim Burtons Charlie and the Chocolate Factory
Bra, möjligen jättebra, men inte superbra.

Håller med fullt ut. Inte bara mörkheten var borta utan Wonkas karaktär verkar de inte riktigt ha kunnat bestämma sig ifall han ska vara ett rövhål eller bara haft en dålig barndom. Alltså, den förklaringen i filmen var inte bra, fantasilös och oerhört förutsägbar. Jag hade väntat mig mer, speciellt då Burton på pappret verkade vara född för att göra den här filmen. Undrar vad som hände?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » fre jun 16, 2006 10:15

DN:s Silent Hill-recension är svårtolkad: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Gillade hon den eller inte? "Inte" kanske p.g.a. längden och mammans idioti, men ändå tycktes hon ha blivit skrämd vilket ju är syftet med en skräckfilm. Hm... Det är inte ofta jag saknat betyg i DN:s recensioner, men nu gör jag det. Kanske hade den fått 2/5...

Har försökt leta i tråden, men jag kan ha missat. Ursäkta om nån redan nämnt det. 4/6 till Silent Hill av SvD:
http://www.svd.se/dynamiskt/rec_film/did_12947897.asp

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav madskellig » ons jun 21, 2006 21:37

Såg Silent Hill ikväll. Den var i stort sett ganska bra, hade sina otroligt löjliga ögonblick men bra stämning (fantastisk musik!) och läskiga miljöer räddade den.

Kan inte påstå att jag var direkt rädd någon gång, men vissa stunder var väldigt obehagliga och snyggt gjorda. En av de få skräckfilmer där cgi användandet inte störde mig så mycket.

Betyg är svårt... (svag)3/5
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav AKS » ons jun 21, 2006 23:33

(Green Street) Hooligans

Elijah Wood upptäcker att våld ger en självförtroende och att man mår bra av det. Jippie! :) Måste faktiskt få säga att jag gillade den här filmen. Man behöver inte direkt använda hjärnan, och det är mycket slagsmål. Precis vad jag behövde se i kväll.

6/10

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav poser » ons jun 21, 2006 23:38

AKS skrev:(Green Street) Hooligans

Elijah Wood upptäcker att våld ger en självförtroende och att man mår bra av det. Jippie! :) Måste faktiskt få säga att jag gillade den här filmen. Man behöver inte direkt använda hjärnan, och det är mycket slagsmål. Precis vad jag behövde se i kväll.

6/10

Charlie Hunnam!

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav AKS » tor jun 22, 2006 0:02

Ja, han var bra.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav LWes » tor jun 22, 2006 12:45

Hej alla!
Om ni vill se en bra film, gå till min hemsida och ladda hem dokumentären som jag gjorde som slutprojekt på filmgymnasiet.
Den är 50 minuter lång och handlar om The Midnight Sons (ingen vet vilka det är, och det är därför man bör se den).
Den är ganska bra, vissa delar i alla fall, med tanke på att jag gjorde den själv.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav AKS » tor jun 22, 2006 23:42

Kiss Kiss Bang Bang

Detta är verkligen den sortens film som "inte är för alla". Den har en väldigt speciell humor och är dessutom meta vilket ju inte alla kanske uppskattar. Denna film passade dock min humor mycket bra. Gapskrattade ett par gånger och smålog ofta, ofta. Mot slutet segar tempot till och den är inte lika rolig längre, men överlag var detta en mycket bra film.

8/10

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Glorificus » fre jun 23, 2006 12:47

AKS skrev:(Green Street) Hooligans

6/10

Åh, den såg jag också igår förmiddag. Och den var överraskande bra. Rätt så förutsägbar och inget extraordinärt, men ändå bra underhållning med bra um.. skådespel från Charlie Hunnam. :D

3/5 (som jag nu inser är detsamma som 6/10, hihi...)
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav lilith » sön jun 25, 2006 3:46

Brokeback Mountain
Har nyss sett den, långt efter alla andra och helt ensam såhär mitt i natten. Älskade den!

Allt jag vill säga om filmen har redan sagts väldigt bra av AKS och Glorificus: diskussionen tycks börja här
http://www.buffyforum.se/viewtopic.php? ... &start=720
för den som har lust att gå tillbaks.

Scenen där:
Ennis och Jack återser varandera efter fyra år, och Ennis fru råkar se deras kyss. Hennes reaktion. För att nämna nåt.

Så gripen av det här. Foto, klippning, skådespelarinsatser, allt så bra.
I'm a gay cowboy!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Peppe » sön jun 25, 2006 3:48

Är det någon som vet när Snakes on a plane kommer släppas i Sverige? jag skulle bli överlycklig om det var samtidigt som i USA... :D
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav Peppe » mån jun 26, 2006 0:06

Jag har sett The Vanishing (1988) Originalet alltså. Skrämmande film när man sett hela.
Rekomenderar den till alla filmnördar här på forumet :D

De första minutrarna var stämningsfulla, man trodde hela tiden att hon skulle försvinna och det i tunneln var väldigt.. ja... spänningsfullt. Sen när vi började få se lite av mördarens liv, hur vanlig han var, Mördaren skulle kunna vara vem som helst, han e helt normal familjefar som snubblat över ett annorlunda tankesätt under tonåren. Men lixom, all spänning och rädsla går över när man får se lätta bilder av hur han lever, men det är bra på ett annat sätt för det är skrämmande hur vanlig han är. Det är inte förrens 3 år senare när han bjuder in mannen i bilen för att berätta allt som har hänt som det började komma riktig spänning med i bilden igen.

När han tar fram kaffemuggen, där är det riktig spänning alltså, värre än de flesta filmer jag har sett, och slutet, ja... jag hade hört att det skulle vara en stor twist i slutet, vet inte om jag skulle kalla det där twist dock...

Men slutet när man ser han levande begraven och sen ser man mördaren sitta där på sin gård och bilden på tidningen med ett par som har varit försvunna i 3 år, läskigt. Allt är så simpelt och realistiskt bara. Det här skulle kunna hända mig vilken dag som helst, och vad som är ännu läskigare är att om mördaren hade gett mig erbjudandet att gå igenom samma sak som min älskade skulle jag nog gjort samma sak som honom och blivit begraven levande, och det är det värsta jag vet...
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav AKS » mån jun 26, 2006 0:09

Jepp, riktigt bra film -- originalet alltså. Jag skrev om den för 2-3 månader sedan.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav madskellig » mån jun 26, 2006 0:20

Såg Me and You and Everyone We Know idag. Gillade den verkligen, quirky på ett sätt som kändes äkta och inte ansträngt. Bra skådisar, engagerande historia. Absolut sevärd.

7/10

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav LWes » mån jun 26, 2006 10:55

LWes skrev:Hej alla!
Om ni vill se en bra film, gå till min hemsida och ladda hem dokumentären som jag gjorde som slutprojekt på filmgymnasiet.
Den är 50 minuter lång och handlar om The Midnight Sons (ingen vet vilka det är, och det är därför man bör se den).
Den är ganska bra, vissa delar i alla fall, med tanke på att jag gjorde den själv.

ingen?
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Glorificus » tis jun 27, 2006 1:09

LWes skrev:

ingen?

Nu är jag tillbaka till att ha internet på min egen dator, så jag ska se den så snart jag har tid! Har sett fram emot det. :)
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Glorificus » tis jun 27, 2006 1:14

lilith skrev:Brokeback Mountain
Har nyss sett den, långt efter alla andra och helt ensam såhär mitt i natten. Älskade den!

Allt jag vill säga om filmen har redan sagts väldigt bra av AKS och Glorificus: diskussionen tycks börja här
http://www.buffyforum.se/viewtopic.php? ... &start=720
för den som har lust att gå tillbaks.

Scenen där:
Ennis och Jack återser varandera efter fyra år, och Ennis fru råkar se deras kyss. Hennes reaktion. För att nämna nåt.

Så gripen av det här. Foto, klippning, skådespelarinsatser, allt så bra.
I'm a gay cowboy!

:lovebunny:
BM... jag måste verkligen beställa dvd:n snart... hade tänkt vänta och se om det skulle komma någon specialutgåva med mer extramaterial, men nu kan jag inte hålla mig längre från den dvd som redan getts ut. Det blir desstom kul att se om den efter att ha hållit mig från det i nästan ett halvår...
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav LWes » tis jun 27, 2006 10:28

Glorificus skrev:
LWes skrev:

ingen?

Nu är jag tillbaka till att ha internet på min egen dator, så jag ska se den så snart jag har tid! Har sett fram emot det. :)

Schyst. Så länge någon ser den blir jag nöjd.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » tis jun 27, 2006 23:53

Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film