Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » fre okt 12, 2007 10:44

Inga dåliga rullar det där inte. Men jag föredrar nog ändå Japan-helg i Marias soffa (eller på Ankhans Saccosäck om det nu blir så). Men jag skulle gärna hinna med både och. Oh well.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » fre okt 12, 2007 14:41

Murnau skrev:Bergmanhelg på SF 13-14 okt! :drool:

Det sjunde inseglet
Jungfrukällan
Smultronstället
Sommaren med Monika

20 kr/film!

Ja, det var lite dåligt tajmat av SF. Har dom ingen respekt för Maria och Emilias ansträngningar? Jag vet i alla fall att jag med oerhört beslutsam min bestämt mig för att bojkotta SF:s Bergmanhelg, för att verkligen visa att sådär uppför man sig faktiskt inte.

Sommaren med Monika är för övrigt den av dom fyra jag inte sett än. Vet inte varför. Det frågar jag mig ofta.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav HeY » fre okt 12, 2007 18:24

När det gäller Grindhouse filmerna, är det endast två? Det vill säga Death Proof och Planet Terror. Jag är lite förvirrad när det gäller dessa eftersom imdb inte är helt klar med det. Det är väl också den ordningen man ska se dem i, först DP och den PT, eller har det ingen betydelse?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav noike » fre okt 12, 2007 18:28

Det är bara två och det spelar ingen roll vilken ordning.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav HeY » fre okt 12, 2007 18:35

Danke schön ;)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Murnau » fre okt 12, 2007 19:07

adolvsson skrev:Sommaren med Monika är för övrigt den av dom fyra jag inte sett än. Vet inte varför. Det frågar jag mig ofta.

Det frågar jag dig också. Se den!
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav caffeineaddict » fre okt 12, 2007 19:10

adolvsson skrev:Sommaren med Monika är för övrigt den av dom fyra jag inte sett än. Vet inte varför. Det frågar jag mig ofta.

Gäller mig med! Det är en av de relativt få "stora" (=välkända) Bergman-filmerna som jag inte sett än.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Murnau » fre okt 12, 2007 19:13

Jag gillar den mycket bättre än Sommarnattens leende t.ex. Men det är möjligt att jag är ensam om det.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav caffeineaddict » fre okt 12, 2007 19:15

Man kan ju hoppas att den är så bra, för Sommarnattens leende är precis fantastisk.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav HippieSpellan » sön okt 14, 2007 4:13

vi såg planet terror ikväll... tja... splatter och nålar så jag satt bakom en filt hela filmen
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav adolvsson » sön okt 14, 2007 22:04

HippieSpellan skrev:vi såg planet terror ikväll... tja... splatter och nålar så jag satt bakom en filt hela filmen

:D

Älskar!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav MissKittyFantastico » ons okt 17, 2007 14:23

Jag tänkte att jag skulle ta mig för att se den senaste Bourne-filmen och då behövde jag friska upp minnet lite så nu har jag tittat på Bourne Identity och Bourne Supremacy igen.

Jag gillar det mesta med dem. De vintriga miljöerna, att det är naturtroget utan att vara alldeles för uppenbart. I andra agentfilmer så blir det lätt fånigt om de ska ut och klättra på Eiffeltornet varje gång de är i Paris. Kanske ett överdrivet exempel, men ändå... Här blir man placerad i rätt stad och man använder kända platser och adresser utan att det känns alldeles för uppenbart placerat. Dessutom så pratar inte tyskarna och fransmännen engelska helt utan anledning. Finns en som gör det på ett hotell i film två, men den missen kan jag förlåta, för det verkar vara ett stort lyxhotell och det kanske förklarar det hela. Spännande intrig och snygg hjälte och snygga skurkar (Clive Owen och Karl Urban <3). Gillar Franka Potente också, hon passar verkligen som kringflackande Marie.

Nu till det jag inte gillar och detta gäller bara film två. Den knäppa filmningen. På ett ställe är det filmat som att den ena personen är ur fokus och döljer halva rutan och fokus är på den andra personen. Det gör mig medveten om att det är en film, jag vill inte bli påmind om det när jag tittar. Dessutom så verkar regissören hysa extra en kärlek för handkamera. Jätteofta är det skakigt filmat och när det är biljakter eller slagsmål så blir det väldigt jobbigt att titta på. Kommer ihåg när jag såg tvåan på bio och jag blev liksom alldeles sjösjuk och fick titta bort ibland och det är ju inte så bra.

Nu ska det bli spännande att se The Bourne Ultimatum och se vad som hänt med Jason nu och hur han blivit efter det som hände. Har inte läst något alls om plotten.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav caffeineaddict » ons okt 17, 2007 14:44

MKF: Jag håller med om i stort sett allt du säger faktiskt. Tycker Greengrass har klara skills som regissör (och ingen av Bournefilmerna går ju upp emot United 93), men han är på tok för förtjust i sin handkamera.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav MissKittyFantastico » ons okt 17, 2007 21:08

The Bourne Ultimatum

Sådär, nu har jag sett den också. I den här filmen så var Greengrass lite mindre ute och virrade med handkameran även om den var med, så det var en förbättring. Däremot fanns det ett överflöd av "halva filmrutan är ur fokus-bilder" och jag störde mig enormt. Det är så fult.

Jag tycker fortfarande bäst om den första filmen, men här fanns en del som jag gillade. Trodde hela tiden att det skulle visa sig att Julia Stiles karaktär Nicky och Jason varit ett par och det var därför hon hjälpte honom. Så blev det inte och det var bra, för annars hade det varit lite väl cheezy. Fast å andra sidan förstår jag nu inte riktigt hennes motiv för att hjälpa till. Äh skit samma. Gillade även hur scenen där Jason spionerar på Pamela Landy från andra sidan huset knyter ihop film två och tre. Snyggt gjort faktiskt.

Ett helt ok tidsfördriv det här faktiskt.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav adolvsson » ons okt 17, 2007 21:27

MissKittyFantastico skrev:Trodde hela tiden att det skulle visa sig att Julia Stiles karaktär Nicky och Jason varit ett par och det var därför hon hjälpte honom.

Well, actually... det kanske inte sas rent ut, men jag vill minnas att det antyddes kraftigt. Vilket jag tyckte illa om, eftersom vi inte sett minsta spår av det i någon av de två första filmerna.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav sfinx » ons okt 17, 2007 21:35

Weddingsinger just nu. Kan inte låta bli att tycka om den. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Tinwiel » tor okt 18, 2007 11:35

Jag såg också Wedding Singer på tvn igår (jag hade sett den säkert 5 gånger tidigare). Den är ju jättecharmig!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav sfinx » tor okt 18, 2007 11:42

Tinwiel skrev:Jag såg också Wedding Singer på tvn igår (jag hade sett den säkert 5 gånger tidigare). Den är ju jättecharmig!

Det är inte många romantiska komedier som jag faller för, men den här har det blivit annorlunda med. Jag vet inte vad den har som inte andra har, den saknar ju inte klichérna?
Apropå att tycka om märkliga filmer, skulle inte Dude wheres my car komma i veckan? Jag ska försöka att vara lite bakfull till den i så fall, då är den bäst. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Tinwiel » tor okt 18, 2007 11:44

sfinx skrev:
Tinwiel skrev:Jag såg också Wedding Singer på tvn igår (jag hade sett den säkert 5 gånger tidigare). Den är ju jättecharmig!

Det är inte många romantiska komedier som jag faller för, men den här har det blivit annorlunda med. Jag vet inte vad den har som inte andra har, den saknar ju inte klichérna?
Apropå att tycka om märkliga filmer, skulle inte Dude wheres my car komma i veckan? Jag ska försöka att vara lite bakfull till den i så fall, då är den bäst. :)

Nej, jag fattar inte heller. Den har nån slags genuin charm bara, trots klicheerna. När han sjunger sin "I wanna grow old with you"-låt på slutet så är det ju så smörigt, men så himla fint. Jag älskar det.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav sfinx » tor okt 18, 2007 11:58

Tinwiel skrev:
sfinx skrev:

Nej, jag fattar inte heller. Den har nån slags genuin charm bara, trots klicheerna. När han sjunger sin "I wanna grow old with you"-låt på slutet så är det ju så smörigt, men så himla fint. Jag älskar det.

Jag kan bara hålla med. :)

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav AKS » tor okt 18, 2007 16:10

Det underliga med The Wedding Singer är att många i min bekantskapskrets som inte alls brukar gilla romcoms gillar The Wedding Singer. Verklilgen underligt och jag har genom åren diskuterat detta med kompisar som upplevt samma sak. There's something about the Wedding Singer...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tor okt 18, 2007 16:21

Det tror jag iofs beror på att folk direkt tänker på saker som sliskiga Reese-Greesy Whiterspoon-fordon när de hör ordet "romcom" och inte på att det faktiskt kan innefatta bra filmer också.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tor okt 18, 2007 16:23

Vad? Att de inte brukar gilla romcoms? Eller som förklaring till att de gillar just denna? Sorry, jag är lite dum den här veckan. Är på jobbet hela tiden känns det som, även då jag är hemma. Men så är det alltid i oktober och november. Och sen även i december. Nice.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tor okt 18, 2007 16:29

Att de ogillar romcoms, för det är ju oftast de äckligt sliskiga sakerna som hålls fram som den genren. De bra filmerna med nästintill exakt samma ingredienser brukar mer klassas som vanlig komedi, trots att de är en del av samma genre.

Om någon säger att de ogillar romcoms så är det oftast vanligare att de pratar om Forces of Nature än Fight Club eller As In Heaven istället för Eternal Sunshine of the Spotless Mind.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tor okt 18, 2007 17:25

Jag kommer aldrig att anse att Fight Club är en romcom . Kan inte uttala mig om Eternal Sunshine eftersom jag bara sett den en gång. FC har jag sett flera gånger samt även läst boken ett tiotal gånger. Det beror väl på vilka konnotationer man får då man hör romcom och jag är väl i så fall en av "de" människorna.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tor okt 18, 2007 17:33

ESotSM är jag lite osäker på, det kanske jag ska erkänna, komediaspekten där är väldigt nertonad. FC får vi helt enkelt vara oense om (i hope (annars kommer det bli en massa långa diskussioner (vilket kan vara trevlig om ingen går in i jag-måste-vinna-läget)) men jag kan i värsta fall gå med på att det är en extrem inom genren).
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sfinx » tor okt 18, 2007 17:48

När jag tänker på romantiska komedier som jag inte blir förvånad över att jag gillar är det såna som A life less ordinary, men där skiljer sig bildspråket i viss mån mot en klassisk Meg Ryan film. Den innehåller ändå en stor mängd romantik, och en stor mängd komedi så...
Det beror ju på också hur man som person ser på romantik, jag finner romantik och relationsdrama i tex En vampyrs bekännelse.

Edit: tillägg: Där vissa bara ser skräckbiten.

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav sfinx » tor okt 18, 2007 17:55

Började pga den här diskussionen klura på vilka filmer som jag tycker är de mest romantiska som jag vet...

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav caffeineaddict » tor okt 18, 2007 17:56

Jag har onekligen mina romcom-favoriter. Är en sucker för När Harry Mötte Sally och flertalet Woody Allen som måste falla under den rubriceringen, och är även ganska förtjust i t.ex. The American President. Försöker komma på fler nu, det finns säkert, men det är de jag tänker på först.

EDIT: Fler som jag älskar, ofc: Amélie, High Fidelity, Shaun of the Dead och Punch-Drunk Love från de senare åren. Går vi längre tillbaka i tiden: Singin' in the Rain, Mandomsprovet, Trouble in Paradise, My Man Godfrey, Sullivan's Travels, It Happened One Night, My Fair Lady m.fl.. Sommarnattens leende kan banne mig falla in där under också.

EDIT 2: Ooh, Roman Holiday! Some Like It Hot! The Apartment! Breakfast at Tiffany's! Vi kan nog helt enkelt lägga in varenda film Audrey Hepburn någonsin gjorde som inte var fullkomligt skräp eller innehöll nazister.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tinwiel » tor okt 18, 2007 19:10

sfinx skrev:När jag tänker på romantiska komedier som jag inte blir förvånad över att jag gillar är det såna som A life less ordinary, men där skiljer sig bildspråket i viss mån mot en klassisk Meg Ryan film. Den innehåller ändå en stor mängd romantik, och en stor mängd komedi så...
Det beror ju på också hur man som person ser på romantik, jag finner romantik och relationsdrama i tex En vampyrs bekännelse.

Edit: tillägg: Där vissa bara ser skräckbiten.

A life less ordinary har ju dessutom Ewan. 8)

caffe: När Harry mötte Sally är en klassiker! Det finns ju bra romcoms, och ibland måste man faktiskt bedöma filmen utifrån dess egna premisser. Jag älskar ju Dirty Dancing tex, det är väl en romcom? Eller räknas den bara som en dansfilm? De flesta dansfilmer (ja, jag gillar dansfilmer) är ju romcoms.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film