Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav VelocityBoy » lör okt 09, 2004 9:24

AKS: Jag såg "The Butterfly" effekt förra helgen och jag håller med den var förvånande bra... tänk om alla up-and-coming stjärnor kunde ta sådana här filmer då skulle jag gå på bio mycket mer ofta.

Jag skulle nog sträcka mig till en fyra i betyg dock.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Noggster » lör okt 09, 2004 13:20

Såg den på bio, den e faktiskt överraskande bra. Kutcher är ju kungen !
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav AKS » lör okt 09, 2004 19:08

Hoppas att filmen får ett bra word of mouth så att många hyr den. Det förtjänar den.

Ang. mina betyg. Igår då jag satte betyget (har en lista) så insåg jag att jag blivit väldigt snål med betygen. Jag menar, när jag var en shorty fick Mobsters -- Mot maktens höjder en fyra!! Inte så konstigt med tanke på hur få filmer man sett då. Nåväl, sitter nu och inser att den senaste 5:a (av 5) som jag gav var Sagan om konungens återkomst för snart ett år sedan. Och då var jag *mycket* tveksam och satte först stark 4. Nåväl, kollade sedan bakåt i listan och inser att 5:an innan RotK var Traffic som jag såg på bio 2001!! Jag ser mycket film på TV, bio och DVD, men har alltså bara sett två 5: or på 3½ år! Helt sjukt. Jag måste börja bli mer generös igen. Tråkigt med alla 3: or. För fyra år sen hade Butterfly helt klart fått en fyra. Tror jag. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » lör okt 09, 2004 19:28

Noggster skrev:Såg den på bio, den e faktiskt överraskande bra. Kutcher är ju kungen !

Överraskande bra håller jag med om, men på bio visas väl just bio-versionen och inte director's cut. Den sistnämnda ska ha ett mycket bättre slut.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör okt 09, 2004 19:51

AKS: Jag har samma problem som du, fast precis tvärtom. Jag tror alldeles för ofta att jag är alldeles för snäll med både fyror och femmor. Å andra sidan är det ju alldeles onekligen så att jag tycker väldigt, väldigt mycket om alla filmer jag ger femmor (och naturligtvis även fyrorna, om dock lite mindre mycket).

Årets femmor hittills:

Lost In Translation
Kill Bill, Vol. 2
Woman in the Dunes
Manon of the Spring
A Matter of Life and Death
The Lion in Winter
Diabolique (naturligtvis originalet)
Sleuth
Dogville
Wages of Fear
Ikiru
The Passion of Joan of Arc
It Happened One Night
To Be or Not to Be
The Best Years of Our Lives
Greed
Sommarnattens leende
Duel
Fahrenheit 9/11
Le Cercle Rouge
Before Sunset
Cabaret

Och när jag nu tittar tillbaka över den här listan känns det ju faktiskt som att varenda en av de filmerna faktiskt förtjänar den där femman. Jag kanske helt enkelt har tur (eller skicklighet?) i valet av filmer jag tittar på?

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav BePatient » lör okt 09, 2004 19:53

AKS: Nu blev jag sugen på att skriva en lista på alla femmor jag nånsin sett, men... då skulle nån säkert bara kommentera att jag borde skriva en ny tråd om det ;) ...
Men jag kan tipsa om några femmor med mer eller mindre låg profil:
The Apostle, av Robert Duvall. Jordnära drama, sinnessjukt bra.
Tillsammans, av Lukas Moodysson. Det är svårt att beskriva varför man gillar denna, men det gör jag. Kan ha mycket att göra med att jag inte var med på 70-talet, att jämföra den med fördomar och fakta man har hört om den tiden.
Deceiver, av bröderna Pate. Tim Roth är en av mina favorit-skådisar. Filmen kan beskrivas som en mörk thriller med snut-skurkupplägg. Slå ihop det så får man ett muskedunder till film (var ganska länge sen jag såg den dock).
Och en miniserie, Mördare utan ansikte, med Rolf Lassgård som Kurt Wallander. Det bästa som nånsin gjorts i Sverige.
Och slutligen Smultronstället, av Ingmar Bergman. Att kalla det låg profil när det gäller Bergman låter ju konstigt, men den här försvinner nog lätt i havet, eller snarare träsket, av annan Bergman-film.

Hoppas här finns något du inte sett!
BePatient
Minion

Inläggav VelocityBoy » lör okt 09, 2004 23:03

Inspirerad av Caffeineaddict så försöker jag att komma ihåg de femmor som jag har delat ut i år (inte bara nya filmer).

Lost in translation
Kill bill 2

Hmm det blev en kort lista...

Jag försöker att lista de femmor jag har i min samling istället

Heathers
Amelie
Breakfast at Tiffanys
Grosse Pointe Blank
Lost in translation
Kill bill 2
Nausiccaa
Donnie Darko
Roman Holiday
Akira
Virgin suicides

Usch det känns lite tråkigt att rapa upp samma filmer hela tiden... jag borde se mer film, mer bra film.
Senast redigerad av VelocityBoy lör okt 09, 2004 23:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Pazuzu » lör okt 09, 2004 23:12

Jag har bara sett Kill Bill 2 av de ni (caffeineaddict & VB) har på era listor. :eek:

Mina femmor i samlingen:
The Crow
Dawn of the dead (1979)
The Evil dead
The Omen
The Ring (2002)
The Texas Chainsaw Massacre (1974)
A nightmare on Elm Street
The Exorcist

Som ni ser är det bara skräckfilmer, ett resultat av att jag oftast köper/tittar på dessa. ;) Men jag får erkänna att jag älskar Astrid Lindgren-filmerna också. :) Är man född i Vimmerby, så måste man nästan älska dessa... ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav latarmig » lör okt 09, 2004 23:19

Nu kan det väl snart vara dags att flytta över den här diskussionen till en ny tråd: Filmhistoriens bästa filmer
latarmig
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » lör okt 09, 2004 23:21

Pazuzu skrev:Jag har bara sett Kill Bill 2 av de ni (caffeineaddict & VB) har på era listor. :eek:

Med tanke på ämnet (femstjärniga filmer) så kan jag rekommendera att du tittar på allihopa :P

Av dina så har jag sett

The Crow (favorit när jag var yngre har inte åldrats så bra, väldigt bra stämning dock älskar serien den rekommenderas verkligen (J.O. Barr skriver av sig allt sitt hat efter att en rattonykter körde ihjäl hans fru)

Dawn of the dead (otroligt bra film men inte en femma)

Evil dead (sådär... rolig och så men inget jag skulle komma och tänka på om jag skulle lista bästa filmer)

The Ring (om det är den japanska så älskar jag den massor... men jag tycker att "Dark water" är bättre (borde kanske få vara med på min lista), den mest skrämmande filmen jag har sett)

A nightmare on Elm street (se "Evil dead")

The Exorcist (helt okej men den har aldrig berört mig speciellt mycket).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Tob » lör okt 09, 2004 23:25

En femma innebär nästan total perfektionsim. Det skall ju inte kunna komma en film som man tycker bättre om om man nu har satt ut en femma. Av den anledningen är jag ytterst sparsam med mina femmor. Fyror är betydligt vanligare.

Har nog runt 10 stycken filmer i min samling som jag med gott samvete kan sätta en femma på. Dessa är utan innbördes ordning.

Gladiator (Ridley Scotts mästerverk, ultimata Hollywood filmen :P)
Mulholland Drive
Edward Scissorhands
Seven
Fight Club
Alien
Texas Chainsaw Massacre (1974)
Cube
The Others
Nyckeln till frihet

Sen finns det en hel del riktigt starka fyror:

Scarface
Kill bill vol 1
Pulp Fiction
Sagan om ringen (enbart första delen)
Big Fish
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » lör okt 09, 2004 23:31

VelocityBoy skrev:Heathers

Heathers! Om du hade sagt The Breakfast club hade jag förstått, men Heathers? :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Nea » lör okt 09, 2004 23:36

Som Tob sa, så är jag också riktigt sparsam med mina femmor. Hmmm, försöker komma på filmer på senare år som har fått femmor av mig, men de är alla några år gamla.

Femmor till Schindler's List, Krigarens Själ och Titanic (that's right, Titanic! :P ).

Fyror är det betydligt fler av, t.ex Timmarna (The Hours), Baz Luhrmann's Romeo and Juliet, Moulin Rouge, Sex Lektioner i Kärlek (Playing by Heart), Thelma & Louise, Gladiator, Sagan om Ringen, Braveheart och ja, the list goes on.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav VelocityBoy » lör okt 09, 2004 23:45

Tob: Jag kommenterar snabbt de filmer jag har sett (det här kommer att bli tröttsamt snart :) )

Gladiator (bored now...)

Edward Scissorhands (fantastiskt bra och en solid 4 enligt mig skulle jag se om den på dvd skulle den kanske få ännu högre betyg)

Seven (har aldrig gillat den här filmen... pointless)

Fight Club (extremt bra film... en nutida klassiker jag ger den en fyra, extremt fina rollinsatser av alla inblandade (tom Meatloaf :P )

Alien (Superbra förstås men det är inte en femma för mig genren är sällan nog babblig för mig)

Cube (den här borde man ha på dvd... det här är en utav de bättre filmerna ifrån senare år)

The Others (bra men absolut inget speciellt den får 3,5 av mig)

Kill bill vol 1 (jag gillar den babbligare tvåan mer men det här en utav de bästa actionfilmerna någonsin och den är snubblande nära att få en femma, skall ses i sitt originalutförande dock (den japanska versionen)

Pulp Fiction (riktigt, riktigt bra för en gångs skulle så är Bruce Willis något att ha, jag irriterar mig dock jättemycket på karaktären Wolf hade inte någon kunnat skjuta honom i ansiktet också...)

Sagan om ringen (som den överträffade mina förväntningar... vansinnigt snyggt (framföra allt scenerna på det snötäckta berget och ryttarna) och mäktigt, jag tål dock inte stavkampen mellan magikerna)

Big Fish (den var bra helt klart men den känns som en solid fyra inte nära en femma)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav VelocityBoy » lör okt 09, 2004 23:49

Illyria skrev:Heathers! Om du hade sagt The Breakfast club hade jag förstått, men Heathers? :)

Heathers är the shit! det är Buffy speak 10 år B.B. (before Buffy) och det är nattsvart jag gillar iofs "Breakfast club" också men den har inte alls samma bett som Heathers och Judd Nelson är inte cool nog för att vara coolingen i filmen.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav noike » lör okt 09, 2004 23:55

Heathers spöar Breakfast Clubs bak hela vägen från skolan till de taniga spolingarnas hus.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » lör okt 09, 2004 23:56

Velocity boy, nu känner jag mig tvingad att kommentera dina filmer också;)

Amelie (Underbar måbra film, framförallt väldigt stilistisk, en fyra)

Lost in translation (Mycket bra, starka skådespelarinsatser och en mycket god kemi mellan Scarlett och Bill som hjälper till mycket, en fyra)

Kill bill 2 (gillar vol 2 mycket, men placerar dock vol 1 före, den har ett högre underhållningsvärde, men en klar 4)

Donnie Darko (vill se igen, det känns som det mycket väl kan bli en femma från min sida då, en fyra)

Virgin suicides (var ett bra tag sedan jag såg den, men i likhet med Lost in translation så känns den fräsh och nyskapande, en fyra kanske aningen svag)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » sön okt 10, 2004 0:05

Blir avundsjuk på caffeine som ser så många femmor! Skulle också vilja göra det. Det närmaste jag kommit en femma på senare år (förutom RotK och Traffic som jag redan nämnt) är 25th Hour av Spike Lee och Far From Heaven med Julianne Moore. Och det är allt. De är alltså starka fyror. Sen ser jag dock en hel del "vanliga" fyror. De senaste månaderna: Thirteen, Dawn of the Dead (Sarah Polley-versionen), Intermission, 21 Grams och Open Range. Lite snål är jag nog.

BePatient föreslog Smultronstället, en film jag verkligen vill se. Gillar Bergman och anser att Sommarnattens leende är en av de tre bästa svenska filmerna jag nånsin sett. Älskar den.

Ikväll har jag dock sett en stinkare. Cabin Fever börjar mycket lovande. Iofs inte en enda originell tanke i denna skräckfilm, men en originell idé. Svårt att förklara om man inte sett filmen (eller vet vad den handlar om). De första 45-60 minuterna är bra. Filmen flyter på fint. Visst, kliché på kliché, men det är ju vad man förväntar sig då man hyr en dylik rulle. Men sen... det spårar ur nåt så extremt att jag aldrig varit med om nåt dylikt. Det blir till slut lika hysteriskt som House of 1000 Corpses och det är ju inte så bra. Komedi på lägsta nivå blandas in och ja, till slut har det spårat ut så mycket att de sista två minuterna är den perfekta komedin. Jag skrattade nästan högt. Det var faktiskt kul. Men med tanke på att det var en skräckfilm jag ville se, och inte en skräckfilm som spårar ut till en värdelös komedi som blir godkänd komedi de sista två minuterna, så är jag ändå mycket besviken. Första timmen är nog en 2:a --> stark 2:a. Men innan det är över så landar vi på en stark 1:a. Så kan det gå...

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Joamna » sön okt 10, 2004 0:05

[quote="Tob"Donnie Darko (vill se igen, det känns som det mycket väl kan bli en femma från min sida då, en fyra)[/quote]

Den är bra, men jag ska nog också se om den.. har hört att mycket klarnar andra eller tredje gången man ser den..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby

Inläggav noike » sön okt 10, 2004 0:06

Man förstår Donnie Darko efter tredje, men man hittar alternativa förklaringar på den femte gången och så vidare.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav VelocityBoy » sön okt 10, 2004 0:09

caffeineaddict: jag känner mig som en amatör då jag ser din lista... jag har bara sett två av dem. Jag vill också vara en filmkonnässör ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » sön okt 10, 2004 0:13

VelocityBoy skrev:caffeineaddict: jag känner mig som en amatör då jag ser din lista... jag har bara sett två av dem. Jag vill också vara en filmkonnässör ;)

Nu vet du hur jag känner mig när jag går in och tittar på din skivsamling... ;)

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön okt 10, 2004 0:14

Mina "femmor" tenderar att konstant pendla mellan tre komma fem till fem, så jag har gett upp med betygsättandet.

Men enligt Nicklas Entertainment Curve (har ingenting med kvalitet att göra, det är mer underhållning och återtittningsvärde) har följande filmer fått fem:

Office Space
Being John Malkovich
Fight Club
The Third Man
The Wicker Man
Dr Strangelove
Evil Dead 2
Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain
Donnie Darko
eXistenZ
Almost Famous Bootleg Cut
24 Hour Party People
Withnail and I
The Last Wave
Adaptation
Rosencrantz and Guildenstern are dead
Zatoichi
Kill The Man
City of Lost Children
Clerks

Edit: kom på några till.

Pulp Fiction
Fear and Loathin in Las Vegas
Picnic At Hanging Rock
Ratcatcher
Senast redigerad av noike sön okt 10, 2004 0:22, redigerad totalt 1 gång.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav VelocityBoy » sön okt 10, 2004 0:17

AKS skrev:Det blir till slut lika hysteriskt som House of 1000 Corpses och det är ju inte så bra.

Den här skulle jag nominera till sämsta filmer någonsin... jag minns att jag var på väldigt dåligt humör efter att ha sett den.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Pazuzu » sön okt 10, 2004 0:19

Den har jag missat, det är väl en zombie-film, eller?
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » sön okt 10, 2004 0:20

caffeineaddict skrev:Nu vet du hur jag känner mig när jag går in och tittar på din skivsamling... ;)

*skrattar* jag antar att vi bara får plats med ett sådant intensivt intresse (plus Buffy förstås).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav AKS » sön okt 10, 2004 0:20

Inte zombie, mer galen mördarfamilj-film. Och den är riktigt dålig. Och jag var inte heller på bra humör efter att jag sett den. Den är nämligen inte bara dålig, den är dessutom konstig och hysterisk.

EDIT: Cabin Fever är bra mycket bättre än House of 1000 Corpses ska jag kanske tillägga också...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Matt » sön okt 10, 2004 0:22

Såg Gothika idag. Tyckte den var bra. Positiv överaskning då flera sagt att den inte var det.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Teo » sön okt 10, 2004 0:27

Mina femmor är.

Tretton (underbar lågbudget amerikansk film)
12 angry men (svartvitt bara väldigt bra)
Lost in translation (underbart!)
Gudfadern 1 och 2 (måste ses om ni inte sett dem)
Såsom i himmelen (riktigt bra svensk film)
Smala sussie (svag femma men ändå riktigt bra)
Matrix (bara ettan)
Breven från Otar
Faherenheit 9/11.
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » sön okt 10, 2004 0:29

noike: Jag kommenterar några utav dina bidrag

Office Space (väldigt överskattad enligt mig, scenen då de förstör faxen (eller är det en kopiator) är väldigt lustig iaf)

Being John Malkovich (John Cusack är en favorit och Cameron Diaz visar att tar hon bara bra manus så är hon helt okej... filmen är riktigt bra även om jag bara skulle ge den en fyra)

Dr Strangelove (Jag var rädd att den här skulle vara för "fin" för mig men det var en riktig pangfilm ( :P )

Evil Dead 2 (en klassiker och bra men kommer inte i närheten av mina bästa)

Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain (ah den äkta titeln jag ides inte söka red på den... för alltid på min top 5 och Audrey Tatou är det sötaste sedan hennes namne Audrey Hepburn)

eXistenZ (jag avskydde den här filmen...)

City of Lost Children (den här borde ha varit med på min lista den är sagolikt bra det är bara synd att det är så krångligt att få tag i en bra dvd variant den som cirkulerar här är ju dubbad)

Clerks (min favoritfilm av Smith är "Mallrats" men den här går inte av för hackor heller)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film