King Kong, som produceras just nu, är för mig den filmen jag ser fram emot mest under 2005 (möjligtvis delad förstaplats med Serenity). Jag har gjort reklam för Peter Jacksons videobloggar från inspelningen förut; dessa klipp kommer ungefär en gång i veckan och visar olika aspekter av inspelningen, inte sällan med PJ själv som går omkring och berättar.
Dessa små smakprov gör mig bara ännu mer sugen på filmen, och sist var det faktiskt med några få sekunders material från filmen!
Den officiella sajten + klippen finns här: http://www.kongisking.net/index.shtml
En detalj om filmen, som kanske inte alla känner till: Andy Serkis (Gollum) gör två roller i filmen; Lumpy the Cook samt King Kong. Själva apan är givetvis genererad i WETAs feta datornätverk, men Serkis står för Kongs rörelser och ansiktsuttryck, precis som han gjorde för Gollum. Han har jobbat på Londons zoo hos gorillorna i flera veckor, samt rest till Rwanda för att studera vilda gorillor, allt för att göra en sådan trogen tolkning av en gorilla som möjligt.
I ett av klippen (förra eller förrförra från detta datum) spelar de in den klassiska scenen där Ann Darrow (spelas av Naomi Watts) ligger och skriker i Kongs gigantiska hand. Andy Serkis står på en plattform flera meter upp i luften, iklädd en gorilladräkt, och hoppar och ger ifrån sig apläten, så att Naomi Watts skall ha något att skrika åt.