Alias (säsong 4-experimentet)

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Alias (säsong 4-experimentet)

Inläggav Chosen » lör dec 11, 2004 17:38

Här kan vi som vill snacka spoilers o sånt snacka :D
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav Chosen » lör dec 11, 2004 17:39

Here we can talk :)
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav Noggster » lör dec 11, 2004 17:42

tror folk förstod det av ditt första inlägg..
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav Chosen » lör dec 11, 2004 17:43

jo jag glömde att jag skrev det :S
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav Illyria » lör dec 11, 2004 17:45

Det blir säkert bra, om s4-avsnitten kan diskuteras öppet? Allt annat rörande spoilers hoppas jag dock kommer spoilermarkeas för jag vill verkligen inte veta i förväg.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Chosen » lör dec 11, 2004 17:47

mm good idea
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav Tob » fre jan 07, 2005 21:55

Är lite osäker på hur vi skall ha det med spoilers och liknande. Eftersom man ser avsnitten på olika tid. Jag gör so så är iaf att jag spoilermarkerar hela mitt inlägg och sen plockar jag bort det som inte behövs.

Spoiler 4.1-4.2

Wow!

Detta kändes verkligen som en nystart. Många av dem momenten som gjorde framförallt första säsongen så bra. Hysterisk spionaction. Nya förtexter dessutom, underbart.

Jag är riktigt nöjd. Apo gruppen känns som en lyckad lösning för att serien skall kunna utvecklas något. Arvin Sloane som boss. Underbart. Svårt att säga så här dags men det verkar som man också vill plocka bort Sidney/vaughn relationen litegrann. Var oroligt för att man hade plockat bort Marshall, ett glatt återseende när man plockade in honom i gruppen. Tycker också det är spännande att man i slutet får med Nadja i gruppen.

Och det känns nästan som man avslutade Rambaldi arcen här, vilket är otroligt skönt.

EDIT: Plockar bort spoilermarkeringen.
Senast redigerad av Tob lör jan 08, 2005 8:51, redigerad totalt 1 gång.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Chosen » fre jan 07, 2005 21:58

Asså jag kan inte vänta tills jag ser säsong 4 avsnitten
Vilket jag tror jag kommer på Tv3 norge..
Eller så var det danmark.
Säsong 3 var ju ass bra :)

http://abc.go.com/primetime/alias/index.html
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav Chosen » fre jan 07, 2005 22:00

Nu är ja :S
Jag gick in på tv3 norges hemsida och tydligen så visar dom säsong 1 just nu :S:S:S
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav Illyria » fre jan 07, 2005 22:01

Vi skulle ju slippa spoilermarkera, det var ju poängen med tråden ;)

Jag tyckte avsnitten började konstigt, första delen/halvan kändes inte alls som Alias men sen kände jag mig som hemma igen. Inte helt förtjust i nya theme+intro heller...

Utan Rambaldi behövs dock någon annan större arc... och Rambaldi kan ju inte helt vara borta heller: vi vet fortfarande inte exakt vad hände med de där 2 åren för Sidney.

Saknade Sark!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » fre jan 07, 2005 23:42

4.01 & 4.02:

Vaughns "Last year sucked!" var väl den mest direkta kommentaren på vad många (inkl. monsieur Abrams själv) verkar ha tyckt om S3. Annars tyckte jag det var ett dugligt dubbelavsnitt, även om lösningen på cliffhangern från S3 + den obligatoriska twisten ovanpå det inte alls kändes så spektakulär. Mest som att de bara vill komma över och ifrån det faktum att Lena Olin vägrar återvända. Jag hoppas de kommer tillbaka till detaljerna kring det (vilket jag nog tror) och framförallt hur Lauren visste om bankfacket.

Det kan fortfarande bli bra och underhållande, men risken är att de bara går tillbaka och börjar köra gamla SD-6-plottar på nytt.

Tyvärr är det vid det här laget ungefär så att jag är rätt förtjust i hela casten förutom Sydney och Vaughn, så jag hoppas de går ifrån att vara så Sydcentriska och blir mer av en ensemble-serie. Sloane är ju den evige favoriten.

På den mer positiva sidan måste jag ju ändå säga att jag tyckte det kändes kul att ha serien tillbaka, och att det fortfarande är riktigt underhållande spionfluff. Och på en punkt är faktiskt serien precis utmärkt: valet och användandet av redan existerande musik. Både U2's "Bad" och Cat Stevens "The Wind" kom till närmast perfekt användning här. Jag jublade vid båda tillfällena.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » fre jan 07, 2005 23:48

caffeineaddict skrev:Tyvärr är det vid det här laget ungefär så att jag är rätt förtjust i hela casten förutom Sydney och Vaughn, så jag hoppas de går ifrån att vara så Sydcentriska och blir mer av en ensemble-serie. Sloane är ju den evige favoriten.

Noterade du det nya introt? Syd, Syd, Syd, Syd, Syd, Syd, Syd och lite mer Syd. Hon är och verkar förbli huvudpersonen (och inget mig emot, förutom att jag inte gillade introt då).
Men Sydney + Vaughn kändes lite off, förväntade mig hela tiden att hon skulle säga "I/We can't do this" men det hände inte... ännu?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » fre jan 07, 2005 23:53

Illyria: Jo, jag noterade det nya introt. Tyckte det kändes lite halvfånigt, som att seriens enda gimmick är att "vi klär ut samma tjej i 30 000 olika outfits och hårstilar!". Det kanske det är förresten...

Kan dock inte påstå att jag klagade överdrivet mycket på Syds outfit ombord på tåget.... :)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav LWes » lör jan 08, 2005 13:22

Jag tycker att det är as coolt med deras nya hemliga grupp APO.
Att ha Sloane som chef är en brilliant idé.
Lite synd är det bara att Eric är utanför. han vill säkert också vara med i gänget...

Spoiler för framtiden:
Jag längtar tills Will kommer tillbaka, någon som vet vilket avsnitt det är?
och om jag inte minns fel ska Gina Torres också vara med längre fram.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » lör jan 15, 2005 5:12

4x03 The Awful Truth:

"Sometimes a satisfying lie can do more good than the awful truth" säger Jack till Sidney, det är mer bakom Irinas död och hur Jack var iblandad som Sidney inte vet? Typ varför Irina ville ha Sidney död.

Jag gillar inte riktigt att de helt verkar ha dumpat hela "var var Sidney i två år" och till det knutet Rambaldi, det var ju hela grunden för serien... och det måste klaras upp. Just nu saknar serien en arc och det är inte bra.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LWes » lör jan 15, 2005 12:28

VA?! JAG TYCKER ATT DET ÄR HUR BRA SOM HELST NU!
Det här avsnittet var as coolt i början när dom alla var på banken utklädda och så.
Den enda jag itne gillar är Nadia. Hon är inte snygg...
Men Alias är hur bra som helst nu!!!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tob » mån jan 17, 2005 6:35

Jag gillar också det här. Förväntningarna och förhoppningarna på att Alias S4 kommer att bli förbaskat bra ökar.

Jag tycker serien hade kört fast ordentligt i Rambaldi arcen och är faktiskt riktigt glad att man lämnade den. Nu var det ju ett tag sedan jag såg säsong 3, men visst ges det en hel del förklaringar kring var Sidney var under dem där 2 åren? om än lite vagt. Samtidigt slår det mig att jag har inga större minnen av säsong 3 överhuvudtaget, speciellt inte under första delen av säsongen. Med andra ord, jag är glad att man verkligen har försökt göra en nystart och lämnar det gamla.

Irinas död och allt vad som ligger det till bör väl ändå kunna ses som en arc.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » fre jan 21, 2005 2:44

Jeffery Bell har både skrivit och regisserat gårdagens avsnitt av Alias, Ice. Förväntingarna stiger ju onekligen och jag försökte komma ihåg hur uselt jag tycker The Cautionary Tale of Numero Cinco var. Visst är man partisk men jag vill ändå säga att detta är säsongens bästa avsnitt.

En solid historia om ett nytt biokemiskt vapen. Det Jeffery Bell lyckas väldigt bra med är att föra ner historien på karaktärerna. Vi bjuds på en del riktigt fina scener, något som jag faktiskt inte ens kan minnas att jag har sett i Alias förut. Dialogerna är mycket välskrivna.

Nu skall vi se vad Drew Goddard kan hitta på till nästa vecka.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » fre jan 21, 2005 5:39

4x04 Ice

Jag säger som jag gjorde förra veckan: var är arcen? Vad har hänt med det Alias jag en gång gillade så mycket? Inte att Ice-historien var direkt dålig men är det såhär Alias kommer se ut nu; ett uppdrag per vecka som inte har något med något annat att göra och utöver det händer i princip nada? Nadias fotografi-story var urlöjlig, det enda som var intressant var Vaughns problem med Lauren.

Alias gone mainstream :evil:
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör jan 22, 2005 2:08

Mm, det var ett intressant försök av Jeff Bell att göra Alias lite stillsammare och karaktärsbaserat. Men det fungerade inte. Det bästa med avsnittet var att få se Kelly MacDonald, som jag har saknat ända sedan Trainspotting. Hon var väldigt duktig. Hon och killen som gick i kras (då hoppade jag faktiskt till lite grann) i början var schysst. Annars var det mest segt, och inte alls så pass bra som man märkte att de verkade tycka själva. Hoppas Ultimate Drew lyckas bättre.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » lör jan 22, 2005 2:21

Har du saknat Kelly MacDonald ända sedan Trainspotting har du missat Gosford Park.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör jan 22, 2005 3:31

Illyria: Inte missat, bara glömt. ;) Inte hela GP, men faktiskt att hon var med. Men nu kommer jag ihåg det. Eller så kan jag helt enkelt undanfly min egen dumhet med att säga att jag har saknat henne ända sedan jag såg Trainspotting senast, i somras.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » fre jan 28, 2005 1:05

4x05: se förra och förrförra avsnittet för kommentar.

Dock ger Sloanes kommentar om "move up the time table" lite förhoppning, för nu måste ju något hända. Jag gillar inte alls dessa stand alone-avsnitt och är det så säsongen kommer se ut är det katastrof. En långtråkig katastrof.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » fre jan 28, 2005 1:07

Jag tyckte faktiskt 4.05 var kul, det är lite så halvfånigt jag gillar min Alias. Inte superbra, men helt okej. Dugligt jobb av Ultimate Drew.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » fre jan 28, 2005 1:09

Det var ju inte direkt dåligt, men vad var poängen med avsnittet? Det är så Alias alltid fungerat innan och en stor del av varför jag gillar (gillade) serien.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Noam » fre jan 28, 2005 2:39

Illyria skrev:Jag gillar inte riktigt att de helt verkar ha dumpat hela "var var Sidney i två år" och till det knutet Rambaldi, det var ju hela grunden för serien... och det måste klaras upp. Just nu saknar serien en arc och det är inte bra.

Jag säger som jag gjorde förra veckan: var är arcen?

Jag gillar inte alls dessa stand alone-avsnitt och är det så säsongen kommer se ut är det katastrof. En långtråkig katastrof.

Kan bara hålla med, dock så tyckte jag inte tidigare säsongers Arc's var särskitl genomtänkta heller... man krånglade in sig alldeles för mycket i Rambaldi och det kändes lite som att man hittade på arcen vart efter, utan att ha någon plan för vad som skulle hända.. letandes efter Rambaldi-prylar som varit arc i 2 säsonger bakåt blev plösligt irrelevant i det stora hela när prylarna inte ledde till något, egentligen.. dåligt genomtänkt!

Alias fortsätter att vara sådär lite småunderhållande. Jag hoppas verkligen att man lyckas hitta en intressant arc att bygga på, men jag vågar inte hoppas nåt.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav LWes » tis feb 01, 2005 16:20

Jag tycker att Alias är mycket bra den här säsongen!!
Det enda som är dåligt är att Sydney är med hela tiden. Och introt, där bara hon är med! Det är så dåligt! Introt var t.o.m. bättre förut!
Jag vill se Dixon och dom andra vara coola agenter, inte bara tråk-Sydney.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » tis feb 01, 2005 16:35

LWes skrev:Det enda som är dåligt är att Sydney är med hela tiden.

Vem har huvudrollen, vem handlar serien mest om, kan det vara Sydney? Och om du inte uppfattat detta innan har du missat hela poängen med serien, det har alltid handlat mest om henne.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » tis feb 01, 2005 16:39

Fast här håller jag nog med LWes en del. Visst har Sydney alltid haft huvudrollen, men det betyder inte att det inte vore en bra idé att våga utveckla det till lite mer av en ensemble-serie. Dixon, Sloane, Jack och Marshall är ju långt mycket mer intressanta än Sydney och Vaughn som får 90% av alla uppmärksamhet. Jag tycker fortfarande att Syd ska vara i fokus, men det skulle inte skada att spendera lite mer tid med de andra.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Illyria » tis feb 01, 2005 17:00

Vilket hänger ihop med att ha en arc för serien/säsongen, då blir det genast mer runt om, och nu är det dessa stand alone avsnitt där det typ bara handlar om uppdraget och vem åker på uppdrag? Syd och Vaughn. Syd kommer alltid vara huvudrollen men det behövs en arc. Hoppas den kommer snart annars kommer jag tröttna på detta.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Nästa

Återgå till TV-serier och film