Serie-intron

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav poser » sön dec 05, 2004 23:09

Jag gillar Rescue me introt väldigt mycket. Även the shield och nip/tuck har bra intro. Jag märker ett mönster, FX for life.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav noike » sön dec 05, 2004 23:19

Allt är bättre än intron där det är ett kort montage med en skådespelare samtidigt som det står deras namn under. (Men Arrested Development lyckas göra det hyffsat bra ändå.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » sön dec 05, 2004 23:57

noike skrev:Allt är bättre än intron där det är ett kort montage med en skådespelare samtidigt som det står deras namn under.

Nej det är tvärt om! Det måste vara klipp på skådespelarna och deras namn under! Annars är det inte bra. För då lär man sig skådespelarnas namn automatiskt efter ett tag medans om det inte är det gör man inte det!
Angel's intro är perfekt på alla sätt och vis. Även Buffy, Black Sash, Miracles, Firefly, One Tree Hill och Smallville har näst intill perfekta intron.
Angel och Buffy's är perfekt klippta med perfekta bilder på skådespelarna som representerar karaktärerna på bästa sättet.
Sen Carnivále, Sopranos, Dead Like Me, Nip/Tuck, m.m. gillar jag inte för fem öre.
Dom kanske är snyggt gjorda, men dom fyller ingen funktion.
Jag kommer inte ihåg hur Shield ser ut och jag har faktiskt aldrig sett Rescue Me, men om dom har liknande intron som dom flesta andra kabel-tv-serier gillar jag det inte.
Dead Zone går på kabel-tv och har ett mycket snyggt intro med bilder på skådespelarna och deras namn o.s.v. men låten är inte speciellt bra alls så det gör det inte så bra...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » mån dec 06, 2004 0:00

Kindred: The Embraced hade också ett mäktigt intro.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Off » mån dec 06, 2004 0:15

Jag ser hellre ett intro som bygger upp stämmningen för serien än ett där man ser namnen. Trots detta har jag svårt för de flesta HBO-introna men det är mest pga att de är så sjukt långa. Jag har inte orkat se klart ett carnivale-intro än.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav poser » mån dec 06, 2004 0:16

Entourage introt är bra, resten är to much.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Illyria » mån dec 06, 2004 0:18

Carnivàle-introt är en av mina favoriter, det vaggar dig in i seriens stämning perfekt, vilket jag tycker är en del av ett intros uppgift förutom att vara "informativ". En serie som i princip saknar intro är Lost, fast det passar den serien rätt bra.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav poser » mån dec 06, 2004 0:21

Lost intro är bland de fulaste jag sett.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Illyria » mån dec 06, 2004 0:24

poser skrev:Lost intro är bland de fulaste jag sett.

Vet inte ens om jag skulle vilja kalla det ett intro, om du menar "Lost", men jo den delen är lite sådär. Skär sig med resten.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LWes » mån dec 06, 2004 0:24

poser skrev:Lost intro är bland de fulaste jag sett.

Lost har inget intro... Om du menar texten som det står "LOST" så förstår jag inte hur det kan vara det fulaste du sett. Det står ju bara "LOST"!

Så fast jag en intro-fanatiker är jag glad att dom inte har ett intro i Lost.
Det går bra utan.

Alias där emot. Det är inte ett bra intro.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav poser » mån dec 06, 2004 0:32

Ja, men det är just det. Det är bara en text och de har lyckats göra den ruskigt ful.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav caffeineaddict » mån dec 06, 2004 0:40

HBO-intron är ju ofta skrämmande snygga, men Off har en poäng i att de blir lite väl långa ibland (främst just Carnivale). Så då gillar jag nästan korta, stämningsfulla intron bättre. 24-introt tycker jag faktiskt lyckas snyggt med att skapa den stämning som jag antar att intron är ute efter att skapa, samtidigt som det ger en cinematisk stämning och dessutom inte slösar någon tid (vilket nästan känns ännu mer viktigt i den serien än i andra).

Tycker både Alias och Lost-introna är skräpfula, men Lost tar åtminstone ingen tid vilket jag gillar där också. Det jag gillar med Alias-introt är att de bryter lite mot mallen och inte jämt lägger det särskilt tidigt i avsnittet. Tror jag i något avsnitt märkte att introt var förlagt 17 (!) minuter in i avsnittet.

"Standard-intron" såsom Buffy (montage med skådespelarbilder/namn) fyller sitt syfte (som LWes säger är det ett lätt sätt att lära sig vem som är vem) och är helt okej även om inte särskilt innovativt. Men det var ju alltid kul att de på ett annat sätt förnyade sig mellan säsonger (kom igen nu, vem tycker inte att det var skojigt i varje ny säsong av Buffy att se vilka nya bilder de hade valt? Bara jag? Crap!).

Ska vi göra en egen tråd av det här?

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » mån dec 06, 2004 0:51

Jag tycker introt till Arkiv X är optimalt. Snyggt, skådespelarna presenterad på ett hyfsat ordinärt sätt, den mystiska stämningen byggs upp genom både bilden och musiken.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » mån dec 06, 2004 0:52

caffeineaddict skrev:Det jag gillar med Alias-introt är att de bryter lite mot mallen och inte jämt lägger det särskilt tidigt i avsnittet. Tror jag i något avsnitt märkte att introt var förlagt 17 (!) minuter in i avsnittet.

Ja, ibland har jag undrat om jag missat introt eller om de skippat det (vilket hänt ibland) men så dyker det upp där efter ett tag. (ooh, snart börjar s4!)

caffeineaddict skrev:(kom igen nu, vem tycker inte att det var skojigt i varje ny säsong av Buffy att se vilka nya bilder de hade valt? Bara jag? Crap!).

Just för Buffy tyckte jag det var kul faktiskt :)

Intro-låtar då, hur viktiga är de för själva introt?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LWes » mån dec 06, 2004 0:53

caffeineaddict skrev:24-introt tycker jag faktiskt lyckas.......... (vilket nästan känns ännu mer viktigt i den serien än i andra).

Ja, i 24 känns det som om man inte vill ödsla någon tid på sånt så det är bra att dom inte har något.

caffeineaddict skrev:(kom igen nu, vem tycker inte att det var skojigt i varje ny säsong av Buffy att se vilka nya bilder de hade valt? Bara jag? Crap!).

Nej du är inte ensam! Jag älskar det!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Off » mån dec 06, 2004 0:54

Låtarna är en lika viktig del av att sätta stämmning på serien för mig. Rescue me är det perfekta exemplet. Jag som inte är mycket av en rockmänniska hoppar upp och ner i stolen när låten börjar spelas dels pga låten i sig själv men även pga känslan som greppar tag i en av att det är rescue me-dags :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Zaxx » mån dec 06, 2004 0:54

Sen är ju 24 helt värdelös imho...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav RalfiParpa » mån dec 06, 2004 0:55

Illyria skrev:Intro-låtar då, hur viktiga är de för själva introt?

Argh, du hann före. En passande låt kan ju lyfta stämingen och sätta tonen för serien. Angel har t.ex. ett symfonisk rockintro som jag tycker passar serien väldigt bra.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav LWes » mån dec 06, 2004 0:55

Tob skrev:Jag tycker introt till Arkiv X är optimalt. Snyggt, skådespelarna presenterad på ett hyfsat ordinärt sätt, den mystiska stämningen byggs upp genom både bilden och musiken.

ja den var mycket bra.
speciellt i sista säsongen när dom utökade sig med att lägga till några till skådisar!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » mån dec 06, 2004 0:56

Illyria: Låtarna behöver inte vara bra i sig, men stämningen ska helst passa serien. Case in point: Homicide (som dessutom hade en utmärkt titelsekvens under första halvan av serien, men sedan bytte till en mer traditionell skådespelarnamn/bilder när de mer aktivt började jaga tittare... *grumble grumble*). Inte mycket till låt, utan mer stämningsskapande ljud (eller, nej det stämmer inte, det fanns någon liten melodi, men den var inte direkt catchy) som fungerade utmärkt.

Sen så blir jag alldeles nostalgisk och kär så fort jag ser Twin Peaks-introt trots det HEMSKASTE! TYPSNITTET! NÅGONSIN! (Det är grönt! Och stort! Med något rödbrunt i mitten! Vad fan tänkte ni på?!)

Tob: Jag klarade aldrig av de där "mission statementsen" som stod över hela skrärmen ("TRUST NO ONE" o.s.v.), men annars hade X-Files en rätt okej titelsekvens.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav RalfiParpa » mån dec 06, 2004 0:57

CSI har förresten bra introlåtar. The Who, yo!
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav poser » mån dec 06, 2004 0:58

Gilmore Girls !

Vem sjunger inte med i introlåten ? :)

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav LWes » mån dec 06, 2004 0:59

Illyria skrev:Intro-låtar då, hur viktiga är de för själva introt?

Absolut viktigt.
Och Black Sash hade den mest perfekta låten! Breathe av Greenwheel, det bästa bandet i hela vida världen!
och herregud vad den passade bra. Man fick verkligen en kick av att se introt med den låten sammtidigt som det var coola martial-arts klipp och när dom slogs och så.
Det är i alla fall som jag kommer ihåg det... Black Sash... :( :(
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » mån dec 06, 2004 1:00

RalfiParpa: Jag har aldrig tyckt "Who Are You?" passar så väl till CSI dock. Men det är bra låtar. Har inte sett de andra introna.

The Wire använder en annorlunda version av Tom Waits "Way Down in the Hole" varje säsong, vilket är ett intressant sätt att slå fast att serien är den samma men ändå annorlunda varje år. Frågan är dock vad som händer om serien fortsätter så länge att de inte hittar fler covers?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tob » mån dec 06, 2004 1:00

caffeineaddict skrev:Sen så blir jag alldeles nostalgisk och kär så fort jag ser Twin Peaks-introt trots det HEMSKASTE! TYPSNITTET! NÅGONSIN! (Det är grönt! Och stort! Med något rödbrunt i mitten! Vad fan tänkte ni på?!)

Tob: Jag klarade aldrig av de där "mission statementsen" som stod över hela skrärmen ("TRUST NO ONE" o.s.v.), men annars hade X-Files en rätt okej titelsekvens.

Ohh, Twin Peak, underbart, dock mycket tack vare musiken.

Annars gillar jag dem där små meningarna i Arkiv X titelsekvens. Tycker dem fungerade som ett "höja-stämningen-och-kom-in-serien" komplement till, som sagt var, bilderna och musiken.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav LWes » mån dec 06, 2004 1:01

RalfiParpa skrev:CSI har förresten bra introlåtar. The Who, yo!

CSI låtarna är ganska effektiva. CSI: NY's är lätt den bästa!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » mån dec 06, 2004 1:01

LWes: Baba O'Riley? Vissa klassiker slår aldrig fel.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav LWes » mån dec 06, 2004 1:03

Tob skrev:
caffeineaddict skrev:Sen så blir jag alldeles nostalgisk och kär så fort jag ser Twin Peaks-introt trots det HEMSKASTE! TYPSNITTET! NÅGONSIN! (Det är grönt! Och stort! Med något rödbrunt i mitten! Vad fan tänkte ni på?!)

Ohh, Twin Peak, underbart, dock mycket tack vare musiken.

Helt brilliant musik. Angelo Badalamenti är nog en tv-musik-gud.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » mån dec 06, 2004 1:05

caffeineaddict skrev:LWes: Baba O'Riley? Vissa klassiker slår aldrig fel.

Jag vet inte vad Baba O'Riley är, men om det är CSI:NY-låten så försår jag vad du menar. Den passar mycket bra där.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » mån dec 06, 2004 1:10

caffeineaddict skrev:Låtarna behöver inte vara bra i sig, men stämningen ska helst passa serien.

Vilket också kan göra låten/musiken bra, just för att den förknippas med serien. För det blir ju ofta så, ivarjefall om serien blir en hit, att en låt "tillhör" serien och sen inte fungerar i andra sammanhang. Såg t ex intro-låten till Smallville i något fotbollssammanhang nyligen och det blev bara helt fel.

Nya serier där introt är bra respektive dåligt, både musikval och utförande: Veronica Mars vs The Mountain.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Nästa

Återgå till TV-serier och film