Homicide: Life on the Street

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Homicide: Life on the Street

Inläggav caffeineaddict » fre sep 10, 2004 13:00

noike: Shawn Ryan hade väl inget med Homicide att göra?

;)

// Noike-edit: bytte namn helt på tråden. //

RÄTT AVSNITTSORDNING
Säsong ett
1. Gone for Goode
2. Ghost of a Chance
3. Night of the Dead Living
4. Son of a Gun
5. A Shot in the Dark
6. Three Men and Adena
7. A Dog and Pony Show
8. And the Rockets Dead Glare
9. Smoke Gets in Your Eyes

Säsong två

1. See No Evil
2. Black and Blue
3. A Many Splendored Thing
4. Bop Gun

Säsong tre
1 Nearer My God to Thee
2 Fits Like a Glove
3 Extreme Unction
4 Crosetti
5 The Last of the Watermen
6 A Model Citizen
7 Happy to Be Here
8 All Through the House
9 Nothing Personal
10 Every Mother's Son
11 Cradle to Grave
12 Partners
13 The City That Bleeds (1)
14 Dead End (2)
15 End Game (3)
16 Law and Disorder
17 The Old and the Dead
18 In Search of Crimes Past
19 Colors
20 The Gas Man

Säsong fyra
1 Fire (1)
2 Fire (2)
3 Autofocus
4 A Doll's Eyes
5 Heartbeat
6 Hate Crimes
7 Thrill of the Kill
8 Sniper (1)
9 Sniper (2)
10 Full Moon
11 For God and Country (2)
12 The Hat
13 I've Got a Secret
14 Justice (1)
15 Justice (2)
16 Stakeout
17 Map of the Heart
18 Requiem for Adena
19 The Damage Done
20 The Wedding
21 Scene of the Crime
22 Work Related

Säsong fem
Stämmer med tvsändningarna
Senast redigerad av caffeineaddict sön sep 18, 2005 19:51, redigerad totalt 1 gång.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav malavel » fre sep 10, 2004 13:11

Vad har Homicide med världens bästa polisserie att göra? The Job är ju bäst i den klassen! Denis Leary rockar fett!
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav noike » fre sep 10, 2004 13:35

THE SHIELD, YOU INIFDELS! Denis Leary tillåts inte ens slicka the Chiks stövlar.

Ännu mer off-topic: Walton Goggins borde spela James Bond!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » fre sep 10, 2004 13:44

noike: Don't diss it 'til you try it.

Jag tycker också om The Shield, men Homicide är (eller var åtminstone till en början) långt mycket bättre. The Shield och The Wire kan få dela på en andraplats.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » fre sep 10, 2004 13:56

ca: jag ska se både Homicide och the Wire -- men för att toppa Shield behöver det vara mörkare än Angels förflutna och ett manus som iböland är roligare än en sitcom av Joss Whedon/Jane Espenson.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » fre sep 10, 2004 14:08

noike: Homcides Three Men & Adena säger jag bara. Med undantag för The Body det mest intensiva jag någonsin har sett på TV.

Onekligen är The Shield betydligt mer fartfylld och actionpackad än Homicide och The Wire, men de känns också mer realistiska (vilket ju är rätt logiskt).

Bör dock tilläggas att min kärlek för Homicide inte sträcker sig till säsong 6 & 7 med undantag för vissa avsnitt.

De tre serierna är ju väldigt nära kopplade också: Clark Johnson som regisserar en stor del av The Shield-avsnitten (bl.a. piloten tror jag) spelar en av huvudrollerna i Homicide och fick sina första regissörsjobb där. Han har även regisserat en del av The Wire och både The Wire och Homicide bygger på böcker av samme författare (David Simon, BTW så är Homicide-boken utan tvekan bland det absolut bästa jag någon har läst) och Simon är även officiell Creator av The Wire.

EDIT: Förresten, S3 av The Wire börjar den 19:e. Wieee! :D

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav poser » fre sep 10, 2004 19:25

The shield for life yao!

malavel: Om du gillar Dennis Leary hoppas jag du följer hans nya serie rescue me som jag tycker är förbannat bra.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Sparvid » mån sep 20, 2004 23:33

*läser ämnesrubriken*

*tänker "åh, måste in och tipsa alla om att Homicide är den bästa polisserien någonsin"*
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 23:34

Sparvid, you rule! :D

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » lör okt 16, 2004 0:30

Då har sett färdigt Homicide S5 (det var en omtitt bör tilläggas, jag har sett säsongen flera gånger tidigare, men på DVD denna gång och det var några år sedan sist). Och säsongen var faktiskt bättre än vad jag mindes.

Det är konstant mycket bra, ett par snedsteg (och framförallt underanvänds flera regulars som förtjänar bättre), men många starka scener, samma underbara realism och ett otroligt skådespel av en stark ensemble (även om Andre Braugher som vanligt märks mest).

Avsnitten som hoppade upp och bet mig hårt i arslet denna gång med sin kraft och sitt drama var Betrayal och Double Blind. Jag säger inte att de är bäst i säsongen (jag är onekligen väldigt förtjust i den tvådelade säsongsavslutningen), men det var de som kändes mest just denna gång. Dessutom är de två avsnitten en underbar dubbel, två sidor av samma mynt, två oerhört komplexa fall där rätt och fel blir fruktansvärt svårt att bestämma och som nästan måste ha planerats som spegelbilder av varandra trots att de ligger flera avsnitt från varandra och Double Blind (det senare av de två) inte nämner mycket (om något) av det som händer i Betrayal.

Som vanligt en bunt kända, och halvkända, gästskådisar: Charles S. Dutton, Rosanna Arquette, Dean & Scott Winters (bröderna O'Reilly i OZ), Mekhi Phifer, Lee Tergesen (Beecher i OZ), Edie Falco... m.fl. m.fl.

Jag ser oväntat mycket fram emot S6 på DVD, trots att det är allmänt erkänt att det var där serien blev... ska vi säga mindre bra. Men ju mer jag tänker på den säsongen (som jag inte har sett på säkert tre-fyra år), desto fler bra saker kommer jag på med den. Kan det handla om att all den dåliga kritik som riktades mot säsongen fick mig att få för mig att säsongen är sämre än vad den egentligen är? Jag ser med spänning fram emot DVD-släppet.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » lör okt 16, 2004 0:32

caffeineaddict: hur många säsonger blev det? Tror jag ska se lite av serien i varje fall.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör okt 16, 2004 0:39

7 säsonger, men då innehåller säsong 1 & 2 sammanlagt bara 13 avsnitt. Så 5½ om man talar i vanliga säsongstermer. Plus en TV-film, som avslutar allt och som faktiskt var helt okej/riktigt bra (även om inte i närheten av seriens bästa avsnitt).

Se säsong 1 & 2, för till skillnad från många andra serier (bl.a. en som rimmar på Fuffy the Lampire Flayer), så startade serien starkt, och många påstår fortfarande att den aldrig blev bättre (även om jag inte är bland dem, jag tycker de första fyra säsongerna är alldeles för jämna för att välja vilken som är bäst).

Säsong 7 var tyvärr, med vissa undantag, en skamfläck för serien och det var nog nästan tur att den inte fortsatte längre än den gjorde... Det känns hemskt att säga så om den serie som jag nog trots allt älskar mest förutom Buffy, men så är det.

Jag kommer naturligtvis ändå att köpa S7 för att komplettera samlingen. ;) A fan is a fan is a fan.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » sön jan 16, 2005 17:57

caffeineaddict skrev:Personligen håller jag fortfarande 6FU högst av HBO-serierna dock, men Wire är en nära tvåa vid det här laget.

Jag har sett tre säsonger av 6FU, men jag slutade bry mig om personerna halvvägs in i s2 och det har inte tagit sig tillräckligt. Börjar tycka att serien är riktigt överskattad faktiskt.

Min trea HBO-serier är nog 1) The Wire och 2) Carnivále och 3) Deadwood.
Lite osäker på den interna ordningen mellan 2 och 3. 4) är nog Mr Show.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön jan 16, 2005 18:06

noike: Oj. Då är det nog bara att acceptera att vi ser 6FU väldigt olika. Jag tyckte den hade en svacka i början av S3, men hämtade sig igen i andra halvan. Älskar serien något oerhört.

Darn! Mr. Show! Måste se!

*smider planer på att göra inbrott hos Off och stjäla vissa DVD:er...*

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » mån jan 17, 2005 20:11

noike: Vänta ett tag, har du sett 13 avsnitt sedan igår?! Kudos!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » ons feb 09, 2005 13:50

caffeineaddict skrev:Så, vore det inte lite korkat av alla er som gillar The Wire nu att inte kolla upp det där andra David Simon/Clark Johnson-mästerverket: Homicide: Life on the Street? ;)

Hitta s1 för nerladdning så...
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Off » ons feb 09, 2005 13:51

Im all HBO'ed out.

Ska se på The Dead Zone, Space above and beyond, Wolf's Rain och ett helt gäng anime innan jag hoppar på Life on the street. Det får bli i höst.

HBO-dvder i 50£-klassen tänker jag inte köpa förrän jag får ett jobb. Finns saker jag tycker är bättre som kostar mindre. :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav caffeineaddict » ons feb 09, 2005 15:51

Off: Om man ska vara pillig så är H:LotS iofs inte HBO, det är en "vanlig" NBC-serie.

noike: Jag ropar om jag hittar.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Off » ons feb 09, 2005 15:53

caffeineaddict skrev:Off: Om man ska vara pillig så är H:LotS iofs inte HBO, det är en "vanlig" NBC-serie.

Hu!? Det har jag missat helt. Var så länge sedan jag såg ett ströavsnitt på tv att jag inte kommer ihåg om poliserna svor eller inte :) . Jag tänkte väl som så att om du propagerar för något så hårt så måste det vara HBO.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav caffeineaddict » ons feb 09, 2005 15:56

Off: LOL. Nej, tyvärr inga grövre svordomar men annars ungefär samma känsla av realism som i The Wire och The Shield och storymässigt kan det bli rätt brutalt ibland.

Jag har hittat S1 & S2 (sammanlagt 13 avsnitt) nu, så jag tänkte göra dem "tillgängliga" om någon vill ha dem. Gillar ni inte dem så vågar jag väl nästan säga att det inte är någon större mening i att fortsätta. Till skillnad från många andra serier började H:LotS nämligen på topp.

Och, oh, avgudar ni inte 1.06 Three Men and Adena så måste jag tyvärr avrätta er av princip.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » fre feb 11, 2005 19:46

Homicide 1x1: började precis men introt håller på. Bra teaser, att börja med clark är aldrig fel, trååååkigt och onödigt långt intro.

ca: men var är den härliga Baltimore-dialekten de använd i the Wire?! De låter som en blandning mellan LA/NY-poliser. Damnit.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » fre feb 11, 2005 21:48

Hm, jag älskar introt, så det var ju lite lustigt. Men, visst, det kan hända att det är lite långt. Jag har växt upp med det, så jag tänker inte på det längre.

Bawlmer-dialekten dyker nog upp mer och mer eftersom, har jag en känsla av, allt eftersom skådisarna spenderade mer tid i staden. De flesta var väl inte därifrån innan. Men Clark framförallt ger den sig hän helt och hållet before long. "Poh-leece!" När man sedan ser honom i intervjuer känns skillnaden lika slående som den gör när man ser intervjuer med Alexis Denisof eller James Marsters.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » fre feb 11, 2005 22:01

caffeineaddict skrev:Hm, jag älskar introt, så det var ju lite lustigt. Men, visst, det kan hända att det är lite långt. Jag har växt upp med det, så jag tänker inte på det längre.

Bawlmer-dialekten dyker nog upp mer och mer eftersom, har jag en känsla av, allt eftersom skådisarna spenderade mer tid i staden. De flesta var väl inte därifrån innan. Men Clark framförallt ger den sig hän helt och hållet before long. "Poh-leece!"

Coolt. I can't wait. Bawlmer-dialekten helt klart min favorit #2 nu mera. Introt växer, det håller på lite för långt tid i början innan namnen ploppar upp men det ger en skön atmosfär. Lite klichéeartat med en ny som börjar i första avsnittet, men serien hanterade det bra.

- Excuse me, hi - where could I get a cup of coffee?
- There's a machine on the first floor. [första personen går]
- There's coffee right in there.
- That's our coffee.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » fre feb 11, 2005 22:06

noike: Jo, iofs är det väl lite "standard" att Bayliss kommer in som rookie i första avsnittet, men det är ju mer hur serien sedan hanterar detta som gör det intressant. Och det har ju onekligen blivit en tradition av en bra orsak: det är ett bra sätt att presentera seriens värld för publiken när man presenterar den för en karaktär. Om Bayliss hade fortsatt vara "the new guy" väldigt länge hade jag nog också stört mig på det, men serien hänger inte fast vid just det faktumet sådär överdrivet länge. Efter första säsongen tänker åtminstone jag nog aldrig på honom som en "rookie" längre.

Yay, jag har någon att diskutera Homicide med! :D

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » sön feb 13, 2005 20:08

Okej, jag känner igen delar av två av avsnitten än så länge, så jag har sett lite här och var tror jag -- men bara ur s1 har jag för mig.

103: varför sände de det här sist? Det var ju riktigt bra, bäst hitinitklls även om jag hade sett avnittet för länge sedan på SVT. Att göra ett "vi lämnar inte lokalerna" så här tidigt plus att värme-handlingen tvingar fram en massa konflikter är hur bra som helst.

104: Äntligen någon som säger Bawlmer istället för Baltimore (fast polischefen verkar av någon anledning göra det). Fetcred för Melissa Leo (som har släppt loss mest än så länge), Richard Belzer och Clark Johnson. They rock.

Caffeineaddict, rätta mig om jag har fel men hoppar inte han som spelar Bayliss på Bawlmer-tåget tidigt också?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön feb 13, 2005 20:18

noike: Oj, kommer inte ihåg vid vilket läge som Secor började anamma dialekten... det var ett tag sedan jag såg S1-S3 nu.

Antar att 1.03 sändes sist just för att det var så okonventionellt och för att det nog ansågs rätt riskabelt att som tredje avsnitt av en polisserie sända ett avsnitt där "ingenting händer" och inga fall blir lösta. Typisk TV-bolagslogik. Jag vet med säkerhet att det var det första avsnitt jag såg av serien när det gick på SVT. Sen tog det nog en stund till innan jag fastnade och började se varje avsnitt iofs.

Braugher brukar just nästan få mest skådespelar-cred, så det är kul att se att du uppskattar de andra så mycket. :) Det är överhuvudtaget en jäkligt schysst ensemble. Jag tycker personligen att trion tjocka, gamla kult-gubbar (Polito, Kotto och Beatty) är rätt så ordentligt underbara, men det är nog ingen omöjlighet att Clark i slutändan är min favorit.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » sön feb 13, 2005 20:25

caffeineaddict skrev:Braugher brukar just nästan få mest skådespelar-cred, så det är kul att se att du uppskattar de andra så mycket. :) Det är överhuvudtaget en jäkligt schysst ensemble. Jag tycker personligen att trion tjocka, gamla kult-gubbar (Polito, Kotto och Beatty) är rätt så ordentligt underbara, men det är nog ingen omöjlighet att Clark i slutändan är min favorit.

Kotto och Politos samspel är riktigt bra, även när de är var för sig också iofs. Politio tenderar ju att stjäla hela scener vilket är lite otacksamt mot Clark som är hans partner. Braugher känns för mig fortfarande för mycket LA/NY-polis även om karaktären i sig är bra.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » sön feb 13, 2005 21:56

"I went to the hosp-edal" CLARK! Me he-roo.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » sön apr 03, 2005 22:48

Såg Kojak-piloten igår, remaken med Ving Rhames i titelrollen. Eller försökte. Efter en kvart gav jag upp och började hoppa, mest för att se om det blev bättre och vem som var skurk. Det blev inte bättre. Avsnittet var mer koncentrerat på att se bra ut, än att ha något direkt innehåll. Dessutom mycket mer koncentrerat på Kojak, och hur cool han var, istället för att bry sig om vare sig hans karaktär eller de andra karaktärerna. Väldigt irriterande musik, av den typen som verkligen ska tvinga på tittarna känslor. Slow-motion foto som användes alldeles för mycket, och ofta ologiskt. Och scenen där Kojak gråter? Så löjlig att jag ville gråta själv. Nej, ett riktigt bottennapp. Det är synd, för jag gillar verkligen Ving Rhames, men en serie som lägger ner så här mycket tid på att se bra ut och sätter innehåll först i tredje hand är ingenting för undertecknad.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Binchy » sön apr 03, 2005 22:54

Det är väl inget fel på den ursprunglige Kojak, if it's not broken, don't fix it...

Yta utan innehåll funkar inte

Innehåll utan yta funkar bättre

En "ful" film med väldigt intressant story överser man med, en "snygg" film där det inte händer något orkar man inte med i längden.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Nästa

Återgå till TV-serier och film