Till exempel de gråzoner Roswell rör sig kring i avsnitt som till exempel:
1x15 "Independence Day"
Som centrerar handlingen kring Michaels problem med sin alkoholiserade adoptivfar och hur långt Michael ska behöva gå för att försvara sig själv.
1x17 "Crazy"
Topolsky (Julie Benz!!) har insett att hon arbetat för fel sida, men gänget vet fortfarande inte om hon går att lita på.
1x20 "Max to the Max" (spoiler även för Buffy 5x22 "The Gift")
Där Nasedo är beredd att offra Liz för att skydda sina aliens. Hela Nasedos storyline behandlar egentligen den samvetslösa sida han uppvisar när det gäller att skydda dem. (Kan jämföras t.ex. med Giles som dödar Ben i Buffy 5x22.)
1x21 "The White Room"
Där FBI-agenten Pierce torterar Max och är beredd att offra människors liv, men med från hans perspektiv goda avsikter - att skydda hela mänskligheten.
1x22 "Destiny"
Där Michael dödar en människa, något han klandrat Nasedo för i avsnittet före.
2x03 "Surprise", 2x06 "Harvest", 2x07 "Wipeout", 3x07 "Interruptus"
Hela Isabels storyline om hennes tidigare liv som den manipulativa Vilandra och dennas förhållande med Kivar. Isabels sökande efter en egen identitet, speciellt i s3 handlar mycket om gråzoner.
2x21 "The Departure", 3x17 "Four Aliens and A Baby"
Tess, Tess, Tess... En stor gråzon hela hon! Ännu en koppling till deras tidigare liv och en person som uppfostrats av Nasedo att tro mer på det livet än det de lever nu. Hon gör vad som helst för att återuppliva äktenskapet med Max och i 3x17... ja, man vet inte vad man ska tro om Tess nån gång...
Hela säsong 3
Isabel och Jesse... Att avslöja hemligheten eller inte och vilka konsekvenser det ger, det är genomgående i hela serien men i och med detta förhållande lyckas författarna förkroppsliga det dilemmat på ett utmärkt sätt.
3x15 "Who Died and Made You King?"
Michael, Michael... Second in command till Max har alltid varit hans plats men här får vi se en skrämmande sida av det dilemmat.
Jag skulle kunna fortsätta så här om varje avsnitt och hela serien om gråzoner och annat, men min poäng är nog ändå ganska klar. De s.k. gråzonerna finns där.

Och en hel massa annat som går att analysera till döddagar, precis som med Buffy/Angel... hm.. jag borde skriva en bok om det.