Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav qarlsson » fre feb 04, 2005 21:17

Ralfi: Tack, tack..

Kinsey
Här har vi ytterligare en biopic vid sidan om Ray och The Aviator i årets Oscarsupplaga. Kinsey utspelar sig i början av 1900-talet och framåt och vi får här följa Alfred Kinsey, en professor som dedikerade en stor del av sitt liv till att studera människans sexualbeteende under en tid då masturbering och oralsex ansågs leda till alla möjliga bisarra sympton. Detta var självklart inte empiriskt grundat utan handlade snarare om moraliska värderingar och påhitt förklädda i vetenskapliga termer. Kinsey var, om man ska tro vad filmen säger, den första som kom med empiriska studier kring hur människors sexuella vanor faktiskt tog sig uttryck. Uttryck som i relation till en konservativ och religiöst dominerande syn var fullständigt förkastliga och chockerande. Kinsey spelas av Liam Neeson och hans stöttande fru av Laura Linney. Kinsey's far spelas förövrigt av den alltid lika karismatiska John Lithgow.

Filmen är både välspelad och informativ till sitt innehåll men saknar det där lilla extra som gör den speciell. Den följer mallen för en kvalitativ film men upplevs i min mening inte som så mycket mer än så. Däremot tycker jag den fungerar som en vettig språngbräda för debatt kring ämnet sex och hur vi förhåller oss till det idag. Har vi kommit så långt i vår syn på sex? Eller är det helt enkelt så att synen på sex går i cykler som mycket annat i vårt samhälle? Kinsey utspelar sig på 1900-talet som visar på en väldigt sträng och trångsynt syn på sex medan man kan gå tillbaka många hundratals år i tiden och exempelvis se på hur utmanande kinesisk konst valde att skildra sex. Ett likartat skildrande under 1800- och (stora delar av) 1900-talets kina hade visat sig extremt kontroversiellt om ens möjligt. Idag tycks vi befinna oss i någon form av ambivalent tillstånd där vi tabubelägger, demoniserar och exploaterar sex på en och samma gång. Ur detta mer diskussionspräglade perspektiv fungerar filmen Kinsey som en intressant tillbakablick in i ett samhälle där saker och ting förhöll sig annorlunda samtidigt som den påminner om att sex som socialt fenomen uppenbarligen än idag är oerhört komplicerat. Så, som underhållning får den 3/5, som rent diskussionsunderlag 4,5/5. Himla märklig betygsättning och åtskillnad kanske.. men men..

Nu blir det George Romero-kväll ;)
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Pazuzu » fre feb 04, 2005 21:29

Qarlsson skrev:Nu blir det George Romero-kväll ;)

Underbart! ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav qarlsson » fre feb 04, 2005 21:37

Pazuzu skrev:
Qarlsson skrev:Nu blir det George Romero-kväll ;)

Underbart! ;)

Alla dessa biopics gör en ju onekligen väldigt sugen på lite hjärnsubstans =)
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Matt » fre feb 04, 2005 22:34

Såg just Garden State. Jag tyckte den var jävligt bra.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Binchy » fre feb 04, 2005 23:26

Lite tankar om film jag fick när jag läste denna lååååååååånga tråd, tog ett bra tag så jag hann tänka en del.

Angående att somna under filmer. Jag lyckades en gång somna på premiärvisningen av Natural Born Killers, mitt under fängelseupproret. Inte det mest sövande man sett på bio, direkt, men somnade gjorde jag. Jag hade visserligen varit uppe i över ett dygn då, kan vara en förklaring. Hoppas jag inte snarkade. :D

Angående folk som talar under filmen. När vi såg Insider, så var det två tonårstjejer som helt klart var på fel film, de trodde väl att det var en gangsterfilm med Pacino. Så de började prata om annat, inte bara enstaka kommentarer alltså utan ett samtal, och inte särskilt lågt. Till slut var det någon som sa till dem att "är filmen för svår för er så gå ut, OK, vi andra vill koncentrera oss på filmen".
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Pazuzu » fre feb 04, 2005 23:29

Binchy skrev:Angående att somna under filmer. Jag lyckades en gång somna på premiärvisningen av Natural Born Killers, mitt under fängelseupproret. Inte det mest sövande man sett på bio, direkt, men somnade gjorde jag. Jag hade visserligen varit uppe i över ett dygn då, kan vara en förklaring. Hoppas jag inte snarkade. :D

Jag har somnat under Terminator 2. :eek: Jag kan ursäkta mig med att jag redan befann mig i sängen, så det var lättare att somna. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav Buffybot Wannabe » fre feb 04, 2005 23:34

pojken somnade mitt under ett Buffyavsnitt en gång...

men han vaknade rätt fort efter att jag "diskret" ställde mig och hoppade brevid sängen och skrek SPIKE SPIKE SPIKE!
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad

Inläggav Off » fre feb 04, 2005 23:51

Pojken? Vad ska zaxx säga nu :eek: :P
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Buffybot Wannabe » lör feb 05, 2005 0:04

äuuuum, det var längsen? och han betydde ingenting för mig? och jag har såååå kommit över honom och den enda för buffybot här på jorden är Zaxx?

tror du han blir på bättre humör då?
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad

Inläggav noike » lör feb 05, 2005 0:06

Off skrev:Pojken? Vad ska zaxx säga nu :eek: :P

Utbrista i ett ljudligt "threesome!" kanske. Visst, det är inte den coola varianten, men ibland får man inte vara petig. Dessutom måste han ju testa ljudnivår i garderoben på något sätt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör feb 05, 2005 0:44

Ray var, precis som väntat, en riktig standardbiografi. Välgjort, underhållande och naturligtvis fantastisk musik, men så gott som inget som gjorde den särskilt speciell. De vanliga knarkproblem, affärsproblem och kvinnoproblem som dyker upp i 9 av 10 kändis-biopics. Men Jamie Foxx förtjänar verkligen precis varenda hyllning han har fått, det är en otrolig rollprestation och tveklöst det bästa med filmen. Jag skulle inte känna mig besviken om han stjäl en guldgubbe (även om jag inte har sett Don Cheadle i Hotel Rwanda än, och med tanke på hur mycket jag brukar tycka om Cheadle så finns väl en stor chans att han kommer vara min favorit).

3/5, precis middle of the road, helt okej men inte superbra.

EDIT: Glömde nämna att en hel del trevligt TV-folk dök upp i filmen: Lodz från Carnivale, Toby Ziegler från West Wing och Bunk Moreland och Bunny Colvin från The Wire. Hell yeah, mer duktiga TV-skådisar i långfilmer!
Senast redigerad av caffeineaddict lör feb 05, 2005 1:05, redigerad totalt 1 gång.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » lör feb 05, 2005 0:49

Don! The Goat!

Ohh han måste få vinna.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav caffeineaddict » lör feb 05, 2005 0:50

Ossie Davis, en underbar birolls-skådis som ofta och gärna jobbade med Spike Lee (och som jag inte har hunnit se i Bubba Ho-Tep än) gick precis och dog vid 87 års ålder. En härlig man som alltid fick mig att le när jag såg honom i en film. Framförallt var han precis fenomenal som Da Mayor i Lees mästerverk Do the Right Thing. Jag kommer alltid att minnas honom i den rollen, i scenen när han kommer med rosor till Ruby Dee (som var hans fru i verkliga livet), oooohhhh.... *hjärtat brister*.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör feb 05, 2005 1:22

caffeineaddict skrev:Ossie Davis, en underbar birolls-skådis som ofta och gärna jobbade med Spike Lee (och som jag inte har hunnit se i Bubba Ho-Tep än) gick precis och dog vid 87 års ålder.

You're shitting me?! Fuck. Fuck. Fuck. Fucking shit, motherfucking hellhole.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav jvc_man » lör feb 05, 2005 1:39

Såg Catwomen idag, förstår inte riktigt varför den har blitvit så katastrofalt sågad av alla kritiker etc. Tyckte den var ganska underhållande o småbra! :)
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav Tob » lör feb 05, 2005 1:40

En mer eller mindre misslyckas filmkväll ikväll. Något som det inte blir mycket av nu för tiden (filmkvällar alltså), saknar alla mina filmkvällar från första halvan av förra året.

Riddick: Ja jösses. En samling mer eller mindre inkompitenta actionscener. Hörde att den svenska utgåvan av filmen tydligen är Pg-13 versionen av filmen. Det kan ju förklara en del varför actionscenerna inte alls känns så bra som man kanske hade väntat sig. Uppstyckade och osammanhängande, och så naturligtvis det som så ofta händer med Pg-13 filmers actionscener, på tok för glorifierande våld. Vin Diesel är helt okej så länge han håller käft. Något jag däremot gillar var sista fighten, den kändes riktigt vass måste jag säga. Det bästa i filmen är Judi Dench monologer.

2/5 (svag)

The Grudge: Vissa scener är ruggigt skrämmande. Största problemet med filmen är dock att det bara är scener. Upplevde aldrig det på samma sätt i orginalet. Filmen känns alldeles för uppstyckad och sketchliknad till sin uppbyggnad för att kunna skapa en riktigt tät stämning som håller hela filmen igenom. Sen kan jag inte låta bli att svära och frusta i soffan då man ser identiska scener med orginalet. Jag tror tom man har behållt scenografin i huset helt och hållet. Gör man en remake så tycker jag man kan utnyttja möjligheterna, nämligen att skapa en variant på orginalet. Nu är väl jag visserligen ganska partisk men jag tycker Sarah är riktigt bra i filmen och utan henne så hade jag antagligen varit mindre postiv än vad jag faktisk är.

3/5 (svag)
Senast redigerad av Tob lör feb 05, 2005 1:45, redigerad totalt 1 gång.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » lör feb 05, 2005 1:43

Riddick dålig. Diesel hålla käft. :eek:

Inga filmträffar tillsammans för Off och Tob :)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav jvc_man » lör feb 05, 2005 1:49

Vin Diesel é kall och cool (big o grym).
Föreställ er Pitch Black o Riddick o XxX o A Man Apart utan honom, ush sajer i.a.f. jag!

Grudge tyckte jag inte så bra om, SmG var härlig, dock inte i närheten av vad hon é i BtVS. Tror t.o.m. att Grudge 2 kan vara bättre än 1:an.

Mvh
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav Tob » lör feb 05, 2005 2:07

Off skrev:Riddick dålig. Diesel hålla käft. :eek:

Men jag är ett hängivet Blade fan.....vad säger du nu då....va? ;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » lör feb 05, 2005 2:11

Tob skrev:
Off skrev:Riddick dålig. Diesel hålla käft. :eek:

Men jag är ett hängivet Blade fan.....vad säger du nu då....va? ;)

That does not compute :D

Får väl bli en trilogikväll isåfall :P
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav jvc_man » lör feb 05, 2005 2:14

Blade 1 é grym, mer kan jag inte saja om du förstår vad jag menar... Har tänkt se 2:an o 3:an men har inte blivit av! :?
Wesley Snipes é tuff! Men passar bättre som mjukis i de få filmerna han é det! ;)

På tal om Blade, vill se Blade Runner.
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav qarlsson » lör feb 05, 2005 2:36

caffeineaddict skrev:Glömde nämna att en hel del trevligt TV-folk dök upp i filmen: Lodz från Carnivale, Toby Ziegler från West Wing och Bunk Moreland och Bunny Colvin från The Wire. Hell yeah, mer duktiga TV-skådisar i långfilmer!

Jaa! Jag verkligen ryckte till när Bunk dök upp - en av de absolut skönaste karaktärerna i The Wire. Finns ingen som uttalar "Mother Fucker" med sån coolhet och nonchalans som den karln :) Fast Stringer är inte så dum på den heller.. Speciellt om man beaktar att han är engelsman i verkligheten (!) Lodz var också skön att se som sagt..

Att Ossie Davis har gått och dött - neej!! Han var verkligen själ och hjärta i Do the Right Thing och har bidragit med så många minnesvärda biroller genom åren. Rest in peace big fella..
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav malavel » lör feb 05, 2005 10:06

jvc_man: Jag gillade Cat Woman. Inledningen var bra, men slutet var klart sämre. Helt ok som helhet dock.

xxx: kan den bli sämre? Ok, utan Vin Disel kanske den skulle kunna bli något sämre. Men den ligger så nära botten att det är tveksamt.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav jvc_man » lör feb 05, 2005 10:43

:)
Kul o höra att någon mer än jag tyckte att Cat Women var helt okey!
XxX tycker jag faktiskt é bra o tuff, kan inte hjälpa det men é svag för Vin Diesel* 8)
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav CheeseGuy » lör feb 05, 2005 16:27

Nu har jag sett Sideways. Den var trevlig och väldigt bra, men känns ändå inte riktigt som "Bästa Film"-material (fast den är bättre än The Aviator i alla fall). Och det är märkligt att två av birollsskådespelarna blev Oscarsnominerade, men inte Giamatti.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Matt » sön feb 06, 2005 0:45

Någon som sett "In the mood for love"?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Illyria » sön feb 06, 2005 1:49

Tips till alla som ännu inte sett Donnie Darko: SVT1 visar den nu på onsdag 9 februari kl 21.00
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav qarlsson » sön feb 06, 2005 2:41

Matt: Japp, ett välspelat, vackert och lågmält drama med Tony Leung och Maggie Cheung, båda två riktigt duktiga i sina insatser (som alltid!).. Kar Wai Wong, som regisserade ITMFL har även gjort en fortsättning som släpptes förra året och hade sin premiär på Cannesfestivalen - 2046 heter den och är ett scifi-drama som baserar sig på In the Mood For Love. Har ännu själv inte hunnit se mer än trailern men det verkar vara något alldeles speciellt!

Hur som helst rekommenderar jag verkligen In the Mood For Love!
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Yog-Sothoth » sön feb 06, 2005 3:38

Illyria skrev:Tips till alla som ännu inte sett Donnie Darko: SVT1 visar den nu på onsdag 9 februari kl 21.00

Jag tänker alltid på Donnie Brasco när jag hör den titeln.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Tinder » sön feb 06, 2005 5:40

Yog-Sothoth skrev:
Illyria skrev:Tips till alla som ännu inte sett Donnie Darko: SVT1 visar den nu på onsdag 9 februari kl 21.00

Jag tänker alltid på Donnie Brasco när jag hör den titeln.

Och jag tänker alltid på Danko Jones... eller gjorde det i alla fall tills jag såg filmen i fråga och blev besatt av den.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film