Jag är så pass gammal i gården att jag gillar TOS, serien jag växte upp med. Även om effekterna är primitiva med dagens mått var de banbrytande på sin tid. Det var serien i övrigt också, med många kända SF-författare bakom manusen. Och ingen interpersonell dynamik i de kommande ST-inkarnationerna kommer upp till trion Kirk-Spock-McCoys klass.
TNG har jag inte sett hela. Under en period hade jag inte kabel-TV och missade s2-4, som då gick på femman. Men den var väl rätt OK även om jag ibland kunde reta mig på att karaktärerna var lite för "perfekta" och serien ibland väl politiskt korrekt.
Voyager följde jag från början till slut men är den ST-serie jag gillat minst. Det hände inte så mycket och det var borgerna som lyste upp den. 7of9 blev också rätt trist efter ett tag även om det var bra ögongodis. Gillade dock B'Elanna bättre. A feisty female Klingon, grrr.. yeah

!
DS9 s1 visades på TV3 en gång så det är allt jag sett av den. Men av vad jag läst och hört om den tror jag att det är den av de nyare inkarnationerna jag skulle gilla bäst. Mörkare i tonen och med en längre arc. Får väl ruinera på nya DVD-boxar vad det lider.
Så Enterprise. Själva idén med en prequel-serie är rätt innovativ och jag hoppas den blir bättre och bättre. Problemet är att den bryter mot vad som anses ST-kanon lite väl mycket och att den i jämförelse med TOS är mer modern vad gäller effekter, rymdskeppsdesign med mera. Men det senare är väl ofrånkomligt. Skulle man göra TOS idag skulle den ju se annorlunda ut.
Men vad jag förstått kan ENT ligga illa till. Om den blir förnyad för en fjärde säsong är osäkert. Besked kommer den 20:e maj. Hoppas iaf att SVT sänder alla säsonger och att de inte gör en årslång paus när s2 är klar, som de gjorde när de visat klart s1 förra sommaren.