Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » ons dec 09, 2009 8:13

Angående några av de filmer som nämnts här på slutet:

Zombieland var överlägsen Shaun of the Dead. Det "får" man väl inte tycka, men det har iofs aldrig stoppat mig. :)

Jag gillade Jennifer's Body och tycker att den fått oförtjänt dåliga omdömen. Tyckte den var småkul.

Hurt Locker var bra, ibland riktigt bra, men absolut inte all that. Lite väl utdragen för min smak, men 7/10 på IMDb trots allt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » ons dec 09, 2009 8:18

Jag tyckte inte heller Jennifer's Body var så jäkla illa. Inte suverän på något vis, men jag hade inte trist. Och J.K. Simmons i en dum peruk har väl alltid fungerat för mig. :D Medan Fox var en axelryckning (och nej, hon gör inte så jävla mycket för mig utseendemässigt heller) så tyckte jag Seyfried, Johnny Simmons och Adam Brody jobbade på bra även när manuset svek dem.

Däremot var ju både Zombieland och framförallt Hurt Locker överlägsna på alla sätt och vis. Hurt Locker främst satt verkligen precis rätt hos mig liksom hos Björn.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Crashdummie » ons dec 09, 2009 11:14

gaspode skrev:
MissKittyFantastico skrev:"Åh nej! Bella har slagit sig i huvudet, jag måste vränga av mig tröjan och visa henne mina muskler."

Old indian remedy... true story.

:D
Tror regissören har gjort overkill på hela "If you got it, flaunt it" iden.

Håller med AKS om Zoombieland, den var förvånandsvärt charmig och rolig. Jag älskade de helt skrivade karaktärerna... och hur "hjältens" högsta önskan var att borsta bak en flickas hår..awww :lovebunny:

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav Tam » ons dec 09, 2009 17:29

Jag kan inte säga att jag riktigt gillade Zombieland. 2/5
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav malavel » fre dec 11, 2009 22:06

Jennifer's Body var ju helt ok. Gillar normalt sett inte skräckfilmer, men den här var inte så speciellt läskig. Kul 'twist' i slutet. Om jag hade kommit ihåg inledningen så hade jag nog kunnat gissa mig till den. Men jag tror aldrig jag kommit ihåg liknande spoiliga inledningar till slutet på en film.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav malavel » lör dec 12, 2009 0:58

Hurt Locker

Nja, helt kass var den kanske inte. Men nästan. I stort sett alla bombscener kändes helt overkliga. Sniperscenen: kan nån förklara vad den handlade om?
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » lör dec 12, 2009 9:37

malavel skrev:Sniperscenen: kan nån förklara vad den handlade om?

Den i öknen, med Ralph Fiennes? Menar du rent tekniskt, "vad handlade den om?" eller på ett mer metaforiskt/filosofiskt plan? Rent tekniskt, av vad jag minns (det var några månader sen jag såg filmen), Ralph Fiennes och hans gäng är såna mercenaries anställda av privata security firms och liknande som det finns gott av i Irak som är ute och jagar ner de toppmän i Saddams armé vars huvuden man satte ett pris på. Varav de har fångat en. Och deras reckless stil/fokusering på pengar försätter dem dels i den situation de landar i, samt får Fiennes dödad eftersom han först och främst fokuserar på att behålla sitt kidnappade byte. Att då kontrastera med James noggranna precissionsarbete som ändå i grund och botten handlar främst om att se till att människor inte blir dödade (även om det driver honom slightly mad).

Ergo:
Hunting people for money = bad, will get you killed
Helping people = good, though comes with mental cost

Ungefär så, vad jag minns nu. Björn kanske har något att tillägga. Jag blir fan orolig att jag blandar ihop vissa av detaljerna med Generation Kill, såg dem ungefär samtidigt.

Och enligt allt jag läst är tydligen situationerna var och en för sig läskigt realistiska, även om man såklart kan debattera huruvida allesammans egentligen skulle hända samma karaktärer.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav malavel » lör dec 12, 2009 14:01

Tack caffe! Det var nått sånt jag misstänkte. Men att sätta en sniper i ett ensamt hus mitt i öknen är inte direkt smart. Samma sak med djuren. De drar till sig uppmärksamhet. Bättre att smyga fram själv. Å andra sidan kanske han inte visste exakt var de var, men skottlossningen borde väl ha avslöjat det.

Realismen i scenerna verkar det finnas delade meningar om. Men även de som tyckte de var realistiska tyckte även att de var överdrivna (av de jag läste). Kidnappa en försäljare för att hitta pojken? :rolleyes:
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav herdware » sön dec 13, 2009 23:35

Neverwas, med undertiteln "Every fairytale needs its hero" införskaffad på Movieline i Götlaborg för ett tag sen. Med bla. Aaron Eckhart, Ian McKellen, Brittany Murphy och Nick Nolte.
Vet inte hur mycket jag ska spoilermarkera, läs på egen risk :P
Handlar om psykologen Zach (Aaron) som återvänder till sin barndoms stad för att ta ett jobb på det lokala mentalsjukhuset. Vad han inte berättar för sin nya chef är att han egentligen är där för att snoka i sin döda pappas (som var patient där) sjukdomshistoria. Hans pappa var en populär barnboksförfattare och skrev boken Neverwas om ett hemligt land som man kanske närmast kan likna vid Narnia. På instutitionen träffar han patienten Gabriel (McKellen) som påstår sig vara kungen av Neverwas. Finns det nån sanning i hans pappas bok?
Trailer på youtube.

Trevlig bekantskap. Hade aldrig hört talas om den innan jag såg den i butiken. 7/10.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav malavel » sön dec 13, 2009 23:48

Cloudy with a Chance of Meatballs

Hysteriskt underbar tecknad film om en ung uppfinnare som hittar på en cool vädermaskin. Underbart tecknad, rolig och sorglig nog så att jag till och med grät en skvätt på slutet. 8/10.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav gaspode » sön dec 13, 2009 23:51

Neil Patrick Harris!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav malavel » sön dec 13, 2009 23:52

gaspode skrev:Neil Patrick Harris!

Aha, det hade jag missat. Apan var helt underbar.

Edit: några till kändisröster - Bruce Campbell, Mr. T.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav HippieSpellan » tis dec 15, 2009 10:53

MissKittyFantastico skrev:Jag har sett New Moon nu. Inte helt övertygad. Bella flämtar för mycket, Edward ser fånig ut och vissa scener är lite knasigt filmade. Jag gillar däremot Jacob även om han gör vissa tramsiga saker också. "Åh nej! Bella har slagit sig i huvudet, jag måste vränga av mig tröjan och visa henne mina muskler."

I know, what was up with that! synd att de inte hade samma tjej i tvåan som i ettan, tror hon hade kunnat göra det lite bättre.
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav wyndham » tor dec 17, 2009 0:07

Har huggit in på Hanekeboxen min. Ikväll Den sjunde kontinenten.

:psychobunny:
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav RalfiParpa » tor dec 17, 2009 3:44

Lawrence of Arabia: Efter att ha försvunnit spårlöst för ett par år sedan har mitt filmintresse nu återvänt med besked. Film är trots allt ett bra medium för historieberättande. Det betyder inte att jag kan se varenda liten Hollywoodproduktion som får gå ett par veckor på bio för att lura den intet ont anande befolkningen på lite pengar - jag har helt enkelt inte tid längre. Jag reserverar mig rätten att vara lite selektiv. Så för ett par månader sedan inledde jag ett tämligen ambitiöst filmtittarprojekt: se alla "viktiga" och "stora" filmer jag inte sett tidigare. Dvs. filmer som finns med på listor över viktiga och stora filmer sammanställda av smakdomare, filmer man bara måste se innan man dör, filmer som förändrat folks liv - ni vet. Det har gått rätt så bra och jag har lärt mig mycket av filmer av europeiska regissörer vars namn jag tidigare bara hade hört i kulturprogram. Men jag har aldrig känt något behov att skriva om någon av filmerna jag avverkat (och det är sannolikt ett par av dina favoritfilmer som jag nu naturligtvis kommer låtsas som att jag hade sett hela tiden) här eller på något annat forum. För vad är egentligen poängen? Ni har alla sett dem, ni älskar alla dem. Jag har en liten lista över filmer jag sett och planerar att se den här veckan - måndag var Midnight Cowboy och tisdag var Sunset Boulevard - och inte förrän nu, när jag når onsdagens Lawrence of Arabia bryter jag tystnaden. För, herregud, vilken film.

Jag tror att det på något sätt är talande för filmens storhet och tidlöshet att den nästan 50 år efter biopremiären får sin tittare - i det här fallet en 23 år gammal svensk man - att helt tappa andan. Enastående, magnifik. Vilket adjektiv du än vill ta till. Jag sade till mig själv innan jag såg filmen att jag inte skulle göra något tappert försök att analysera den efteråt. Det mesta har redan sagts. Men om vi fortfarande livligt diskuterar The Beatles, varför inte Lawrence of Arabia? Så här har ni mitt tappra försök: Det är, som jag uppfattar det, en film nästan lika paradoxal som sin titelkaraktär: storslagen, episk och vittfamnande; samtidigt närgången och djupt personlig. Och det är inte bara en film, det är en upplevelse. Många andra mycket smartare människor än jag har säkert sagt det där tidigare. Vem bryr sig?

Jag tror också att när ytterligare nästan 50 år har passerat och många storslagna filmer vi hyllade urskillningslöst när det begav sig fallit i glömska, kommer Lawrence of Arabia att stå sig som den definitiva episka Hollywoodfilmen. För att jag tror att det är den bästa episka Hollywoodfilm som någonsin producerats.

Och, nej, jag hade verkligen inte sett den tidigare. Som bäst kände jag till storyn i stora drag.

EDIT: Rättelser.
Senast redigerad av RalfiParpa lör dec 19, 2009 1:04, redigerad totalt 1 gång.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav AKS » tor dec 17, 2009 8:09

RalfiParpa skrev:Och, nej, jag hade verkligen inte sett den tidigare. Som bäst kände jag till storyn i stora drag.

Jag har inte heller sett Lawrence of Arabia. Men jag har haft en bra DVD-utgåva ståendes i bokhyllan i ett antal år. Har bara inte kommit mig för... Men så är det, så mycket film att se, så lite tid.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » tor dec 17, 2009 8:19

Ja, Lawrence of Arabia är en av alla tiders bästa filmer, ingen tvekan om det. Topp 10 för mig, gissningsvis. Och den har världens bästa Peter O'Toole, några av de vackraste bilderna någonsin, musiken, rytmen... gaah, jag älskar den! Den film som bäst lyckas berätta om det personliga via det episka.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tinwiel » tor dec 17, 2009 8:54

Hmm. Man kanske skulle se den då...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Rombat » tor dec 17, 2009 9:19

Lawrence! Även om min kärlek till den filmen inte når upp till Doktor Zhivago-nivå för mig är den fortfarande iaf Top 5 på favoritfilmer genom alla tider.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav MissKittyFantastico » tor dec 17, 2009 11:23

Det måste ha varit runt 15 år sedan jag såg den ( I feel really really old now) men jag har den också liggande i dvd-hyllan hemma som ett framtida projekt. Jag är ju inte då förtjust i O´Toole, han ger mig rysningar och inte på ett bra sätt, men han kanske är bättre i yngre upplaga. Kanske är detta filmen som får mig att övervinna min Peter O´Toole-aversion.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav noike » fre dec 18, 2009 13:04

Manusförfattaren Dan O'Bannon dog idag.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » fre dec 18, 2009 13:15

noike skrev:Manusförfattaren Dan O'Bannon dog idag.

Oh shit. No more of O'Bannon's BRAAAAAAAAAINS! Varken för aliens eller levande döda. Eller badbollar. :(

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Binchy » lör dec 19, 2009 0:23

Såg just Bottle Shock. Ingen tung film direkt, och även jag har "testat" en hel del vin under filmens gång. Men jag gillar slutet; "folk kommer dricka vin från Sydamerika, Afrika, Nya Zeeland, Australien". Yeah, we are, and we're gonna LOVE it! De, rätt så få, franska viner jag har testat har varit ointressanta, rätt så smaklösa, mainstream viner. Kanske har jag inte betalat tillräckligt, men jag har betalat ungefär lika mycket för vin från de andra länderna, och de har varit NICE!

Eliza Dushku är bartender. Bara en sån sak.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Tomas » lör dec 19, 2009 0:38

Tekniskt sett ett mästerverk och bland det vackraste jag sett. Tänkte inte en sekund på att varelserna och miljöerna inte var verkliga och man jämföra med första gången man såg dinosaurierna i Jurassic Park.
Handlingen är enkel och fruktansvärt förutsägbar men det var ingenting (förutom några enstaka detaljer) jag störde mig på under filmens gång.
Den blir nog aldrig en klassiker man kan se om hur många gånger som helst som flera av Camerons tidigare verk men missa för den sakens skull inte den här filmen. Alla måste titta...
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav slugslinger » lör dec 19, 2009 1:57

Wil Wheaton skrev:Avatar is about a world where a program to breed Thundercats with Smurfs has been successful. SCIENCE! its awesome.
(19:00:51) (Rombat) Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ibland.

Roger om mig i telefon till noike: “Han upptäckte ju Internet. Han måste vara rik!”

God gave me terminal cancer just to prove he existed

Gabe; my penis does 2D4+12 poison dmg.
Tycho: are you sure i think you need to make a roll check.

Artificial intelligence is no match for natural stupidity.
Användarvisningsbild
slugslinger
Big Bad

Inläggav adolvsson » lör dec 19, 2009 2:34

Jag håller i stort sett med Tomas här. Inte mycket annat att orda med. Övertydlighet i massor, javisst, men jag kan inte låta bli att gilla en hel del. Skön skit.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav wyndham » lör dec 19, 2009 4:09

Kul att läsa all kärlek till Lawrence of Arabia. Även om jag inte sätter den i toppen av mina personliga favoriter kan jag verkligen hålla med Ralfi om att den är det ultimata Hollywoodeposet.

Varje gång jag ser en dataanimerad solnedgång börjar jag misströsta över att ingen ens försöker göra film av den här kalibern längre.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav noike » lör dec 19, 2009 5:00

“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör dec 19, 2009 11:11

Avatar i 2D var också grymt underhållande och kändes betydligt snabbare än dess längd, men onekligen är jag avundsjuk/nyfiken på hur den hade spelat i tre dimensioner. 4 / 5 nu (och IMO Cameron's näst minst bra film, men det är ju en jävla relativ skala då jag tenderar älska det mesta gubben gör) men det finns en naggande känsla av den tredje dimensionen hade kickat upp betyget en halv poäng till.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » lör dec 19, 2009 14:15

Jag skulle spontant säga att det är Camerons bästa film på 18 år, vilket iofs inte säger så himla mycket. Löjligt förutsägbar och ungefär lika subtil som en väldigt övertydlig metafor i form av en klubba ("They're using some kind of ... shock and awe technique!"), och man kanske inte ska tänka alltför mycket på "vit man hjälper ädla men okunniga vildar"-upplägget, men enormt snygg och lätt att svepas med i. Saknar lite grann det där riktiga lyftet mot slutet som både Aliens och T2 hade - ni vet, det där där publiken ställer sig upp och jublar, "Get away from her you BITCH"-ögonblicket - och det kunde gjorts mycket mer med storyn, men ändå riktigt underhållande och dessutom lite extra kul om man ser den som Aliens från andra hållet. Och som jag sa till Fredrik efteråt, tänk vad som kommer att hända när den här tekniken blir mer tillgänglig och folk som Gilliam och Del Toro får råd med den. 3/5
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film