caffeineaddict skrev:Alltså, förvåningar av förvåningar. Såna där filmer ni vet. Som först blir hypade för att de ska vara bra, och sen blir TOTALT ÖVERHYPADE för att de ska vara SÅ JÄVLA BRA och därför slår backlashen till och ett halvår senare håller "alla" överens om att de SUGER för att de är SÅ JÄVLA ÖVERSKATTADE OCH DÅLIGA. Det kommer några sådana varje år. De kan heta Titanic, eller Crash, eller Sagan om Ringen, eller Juno, eller Slumdog Millionaire eller allt däremellan. De hyllas, och sen suger de strax därefter. Uppenbarligen.
Och i den andan så såg jag och Anna om The Blair Witch Project ikväll. Vet ni vad? Det är en bra film. Det är en riktigt jävla bra film, direkt man kommer över dess uppenbara stora brist (att de har igång kameran hela tiden). Då blir det en sån där rysare som handlar mer om det mänskliga psykiska lidandet och "whatthefuckisgoingon?" of it all snarare än blod och gore och scares. Den film jag tänkte mest på jämförelsevis under tiden var faktiskt Exorcisten även om den såklart inte är lika bra som den. Men det ändrar inte det faktum att den är mer subtil än vad många ger den credit för. Den överförklarar inte sin mytologi till döds, den räknar med att tittaren hänger med, skådisarna är jävlar i mig ganska SUVERÄNA (även om det finns ett par scener där de behöver göra saker som känns mindre logiska, främst den ökända kartscenen). Folk gnällde vid tillfället på att de var skrikiga, gnälliga människor men om något dylikt hände mig skulle jag vara en bland dem. Det är inte en crowd pleaser och hade den inte blivit en sådan succé vid tillfället hade det varit en betydligt mer uppskattad film (utan en kass uppföljare) nu. Och därmed basta.
4 / 5
Jag har inte sett Blair Witch, sedan den kom har det varit en sån där "ska se nån gång"-film för mig, men nu fick jag faktiskt lust att ta tag i det.