Xena (från favoritserier-tråden)

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav sfinx » ons feb 21, 2007 15:29

Säsong ett, från början allstå.
Och jag är lite förvånad över hur snabbt allt och alla presenteras. Tidigare har jag följt xena, men inte säsongsvis utan när man har kunnat titta på Äventyrssöndagen som var ett så bra initiativ av trean.

Framför allt blir man ju så glad. Bara introt.
Dream...(jag och titlar)avsnittet var det bästa, för den här gången.
Åtekommer lite utförligare när jag inte behöver rusa till jobbet.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav A bear » ons feb 21, 2007 15:50

Håller med, Dreamworker var bäst.

Man blir rätt glad av att se Xena. Vore synd att säga att inte mycket av det är kitschvärde, men det är kul kitsch.

En sak som slog mig som jag inte tänkte på vid mina tidigare bakfylletittar: det är verkligen lågbudget-TV, eller hur, åtminstone såhär i början? Både stunts och sets får verkligen Buffy s1 att se ut som Matrix i bland. Men va fanken, det är ju Raimi och Tapert som ligger bakom...

Kvällens citat:
GABRIELLE: Hah! It's not like your breasts aren't dangerous enough!
:D
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Crashdummie » ons feb 21, 2007 22:20

ååååh xena, nostalgi tripp!

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav Nyx » tor feb 22, 2007 0:51

Det var roligt att se igenom de tre första xenaavsnitten med BF-folk. Ja, det är lågbudget - man känner snabbt de fåtal inspelningsplatser och ansikten som används. Inte bara statister utan även gästskådisar dyker upp igen i andra roller. Och en medelstor xenaarmé består av 14 krigare i lustiga huvudbonader. För mig har det trots detta en enorm charm. Som vi sa igår så är ju hela Nya Zeeland en enda stor specialeffekt - omgivningarna är galet vackra. Ljudeffekter och stunts är orealistiskt Hong-kong-aktiga på ett busigt skoj sätt. Och det för mig kanske viktigaste av allt är att vi får se en kompetent krigarkvinna som får vara fantasyhjälte och bete sig på ett sätt som annars nästan uteslutande är förbehållet manliga hjältar. Visst har hon den lättklädda läderrustningen som är standard inom all fantasykonst osv, men det är förvånansvärt lite objektifiering som pågår. Xena är huvudpersonen som man kan identifiera sig med och som klarar sig ur situationer på egen hand utan att behöva "räddas" av en manlig karaktär.
Detsamma gäller ju oftast i BtVS som dessutom är mycket mer välskriven och håller en annan klass produktionsmässig men Xena har sin styrka och småklumpiga charm i fantasymiljöerna (NZ!), de antika mytiska inslagen korsat med medvetna anakronismer och sin totala färg- och könsblindhet, vilket jag hoppas kommer att visa sig vid fortsatt tittande!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Föregående

Återgå till TV-serier och film