Lestat skrev:Eftersom jag dagligen studerar och granskar medierna så känns faktiskt Buffy som en "no brainer" media mässigt. Jag tycker inte att serien utmanar mig att tänka längre. Inte som X-files som verkligen fick hjärncellerna att arbeta på högvarv efter avslutat avsnitt. Buffy är okomplicerat och det är precis det jag gillar med serien.
Jag blir lite less på argument som att "Buffy har lånat av andra". Welcome to the real world! Det finns inte en enda originell tanke i fiktionen, om man tror nåt annat har man inte läst nåt som är skrivet före 1990-talet.
*Allt* är lånat. Det är *inte* ett argument mot Buffy eller mot X-Files eller vilken annan serie som helst. Skulle antagligen kunna hitta paralleller till Beowulfkvädet i ett och annat avsnitt av både X-Files och BtVS.
Sen att du blir förvånad att vi tycker att Buffy både kvalitetsmässigt och idémässigt är bättre än X-Files... det förvånar *mig*. Vi har alla olika smak och hur jag än vrider och vänder på det (jag älskade de första fyra säsongerna av X-Files) så är Buffy manusmässigt överlägsen den serien. Det är en *smakfråga* ingenting annat. Min smak säger mig att Buffy kvalitetsmässigt (vad gäller manus, story, skådespeleri osv kanske inte effekter) är helt överlägsen X-files.
Att försöka legitimisera sina egna åsikter genom att säga att jag bedömer efter kvalité, ni bedömer efter smak = jag har rätt är nedlåtande mot oss.
Du har rätt till dina åsikter, välkommen till gänget, din argumentation suger.
Ungefär så. Welcome to the jungle!
sharatec skrev:Allt beroende på vad man jämför med, givetvis! Jag tänkte nog mer på interna referenser (tja - rätt många till andra företeelser också, förresten) och förebådanden, som gör att det inte direkt är en serie där man kan se ett avsnitt på måfå och tro att allt ska vara helt begripligt. (Tror inte att du menade så, men jag har träffat en del folk som hävdar att serien är så simpel.)
Lestat: Det är självklart ok att inte älska Buffy. De flesta jag känner tycker att serien är ok eller patetisk. Och ja, jag tycker Arkiv-X bleknar jämfört med Buffy (jag har iofs inte sett så mycket av arkiv-x.)
Men det är två väldigt olika typer av serier. Buffy har bättre karaktärer och karaktärsutveckling, bättre säsongs-arc, bättre dialog och mer känsla. Arkiv-X fokuserar på detaljerna och har kanske bättre story i de enskilda avsnitten.
Håller dock med om att man inte behöver, och inte ens bör, tänka när man ser Buffy, eftersom det handlar mer om känslor. Och visst lånar Buffy från tidigare skapelser. Men allt som människor skapar bygger ju mer eller mindre på det som gjorts tidigare.
Precis som det finns vissa som anser att de vet vad som är rätt eller fel i svenska språket, vad som får eller inte får sägas/skrivas osv, så finns det människor som anser att *de* vet vad kvalitet är.
Vad är det om gör att du kan bedöma att X-files kvalitetsmässigt är bättre än Buffy medan du menar att jag (tydligen) inte kan bedöma att Buffy (utifrån samma utgångspunkter som du använder) är bättre än X-files?
Vi kan ju börja räkna högskolepoäng om du vill, men jag tycker inte att det har med saken att göra.
Och du vet väl att H&M vann ett kvalitetstest då bedömarna inte fick veta vilka skaparna bekom kläderna var? ganska intressant. Inte i den här diskussionen kanske, men rent allmänt.
EDIT: Är SAG och Golden Globe (och Oscars) automatiskt en kvalitetsstämpel? Hmm...
¨EDIT 2: Såg nu att du tog min "Welcome to the jungle" lite väl seriöst. Det var ett skämt. Hence the smiley. Du är mycket välkommen, preciss om jag sa tidigare i mitt inlägg.
Men du gör ju inte det. Du skriver bara att Buffy är bättre. Du motiverar dig inte. I alla fall inte på ett sakligt sätt. Du blir bara arg. Jag kan inte ta det till mig.
Lestat skrev:(jag har iofs inte sett så mycket av arkiv-x.)
Kanske just därför du tycker så
Jag håller inte alls med. (och undrar lite över hur du kan bedöma det om du inte sett hela xf...)
Buffy kör på kliché karaktärer som vi sett tidigare i andra serier. De är inte originella. X-files karaktärer är mer genomtänkta,
FÖr det första så var det banbrytande att man valde att ha kvinnan som skeptiker och mannen som "believer". detta hade aldrig gjorts tidigare och jag har läst många papers och artiklar där man väger in detta faktum för att stödja mediers utveckling. för det andra har serien blivit väldigt uppmärksammad och hyllad när man ser till femenismens utveckling i medier. Scully är ansedd som en av de första självständiga och högt utbildade kvinnorna som klarar sig utan att hela tiden hänga upp sig på kärleken till en man.
Aggressiv? Hm. Det känner jag inte igen mig i. För den delen är lingvistiska diskussioner alltid intressanta, men inte här.
Som sagt, min fråga var... Varför anser du att just du kan bedöma kvalitet? Anledningen att jag inte argumenterar varför jag anser att Buffy är bättre kvalitetsmässigt/manusmässigt osv är att jag aldrig tagit upp den diskussionen i denna tråd hittills (vilket gör att jag har varit OT hela tiden, men, men...).
Du har i dina inlägg framställt dig som bättre vetande... var vi verkligen seriösa då vi ansåg att vi tycker att Buffy är bättre? Vi lekmän kan ju inte bedöma detta (det är så jag har tolkat dina inlägg hela tiden och om jag missförstått det... sorry).
Om du anser att högskolepoäng är avgörande i denna diskussion om tv-serier så kommer vi tyvärr aldrig att kunna mötas i en *riktig* diskussion kring tv-serierna (just nu är det ju väldigt meta) eftersom du redan anser dig vara den som har rätt eftersom du är... lärd. Tv-serier och ex cancer tycker jag är olika saker. Att du ens gör försöker dra paralleller mellan de båda fälten gör att jag anser att denna diskussion redan är död (eller on life support, vem vet?).
Som sagt, det jag ställt mig emot är att du redan från början snackat om hur mycket du vet, hur mycket du läst osv och om du ser det på det sättet så är det ju ingen idé att diskutera. (Fast jag kanske har fler högskole/universitetspoäng än du och kanske kan vi då diskutera... vad vet jag?)
Eftersom jag dagligen studerar och granskar medierna så känns faktiskt Buffy som en "no brainer" media mässigt. Jag tycker inte att serien utmanar mig att tänka längre. ... Buffy är okomplicerat och det är precis det jag gillar med serien.
detta hade aldrig gjorts tidigare och jag har läst många papers och artiklar där man väger in detta faktum för att stödja mediers utveckling. för det andra har serien blivit väldigt uppmärksammad och hyllad när man ser till femenismens utveckling i medier. Scully är ansedd som en av de första självständiga och högt utbildade kvinnorna som klarar sig utan att hela tiden hänga upp sig på kärleken till en man.
malavel skrev:Lestat skrev:(jag har iofs inte sett så mycket av arkiv-x.)
Kanske just därför du tycker så
Kanske det, men jag är övertygad om att det inte är därför.
Som jag nämnde innan. När jag bara sett ströavsnitt av Buffy så tyckte jag att serien sög och verkade allmänt bara tramsig. Så ska jag ställa den uppfattningen mot min uppfattning av XF så kan jag vara den första att erkänna att det inte hade varit rättvist.Det är inte så svårt. Det var min bedöming av det jag sett. Varken mer eller mindre.
Hänvisar uppåt...Håller inte med. Tycker både Mulder och Scully känns tämligen ointresanta. I Buffy har vi Buffy, Willow, Spike, Drusilla, the Mayor, Giles. Helt underbara karaktärer.
Men nu spottar du bara ut namn utan att förklara vad det är som gör de så intressanta. Jag har personligen sett de här karaktärerna i många andra serier. De är vad Ardonno och Hokrheimer skulle kallat för ett klart fall av standardisering.
Om du tycker att Mulder och Scullyär ointressanta i förhållande till ett gäng tonåringar så beror det nog mest på att du inte satt dig in i serien. Till och med en sidokaraktär som Deep Throat har ju inspiration i verkliga händelser och är förbannat bra och genomtänkt.Det är ju bra för XF. Buffy är också känt för sina feministiska nyheter och det har skrivits en hel del om det (inte för att jag orkar läsa sånt.)
Tror dessutom att XF, med sin övernaturliga touch har hjälpt till att bana vägen för Buffy och alla andra serier med övernaturliga attribut.
Lestat skrev:Det är *inte* en smakfråga. Inte om du har lärt dig att studera och analysera en text. För lekmän möjligtvis kan man börja diskutera i fråga om smak men faktum är att det finns begränsningar och avvägningar på vad som är kvalité och inte kvalité. Och det finns ju faktiskt tydliga sådana avvägningar när man pratar om serier. Hur många Emmy- SAG och Golden Globe awards har Buffy vunnit tex?
Välkommen Lestat!
Alltid intressant med inlägg som genererar lite djupare diskussion. Men att det inte förs fram särskilt mycket allmän kritik mot Buffy på ett forum dedikerat till serien är väl inte så konstigt.
Som en som följt Arkiv X från början till slut håller jag med om att det var en enormt bra serie som åtminstone i början höll väldigt hög klass, och som du säger var banbrytande. Jämförelserna mellan den och Buffy här i tråden ser jag mest som en fråga om smak. Det är två väldigt olika serier och som dessutom spelade i helt olika divisioner när det gäller resurser.
Att Smallville däremot inte kommer i närheten av Buffy vill jag bestämt hävda. Har följt i stort sett hela serien och håller med de som kallade den en bra slötittar serie. Visst där finns en genomtänkt plan bakom men det betyder inte att den är särskilt originell, och manus, karaktärsutveckling och skådespel är oftast rätt så intetsägande och förutsägbart. Och att den bygger på en gammal historia om Stålmannen betyder egentligen bara att det mesta redan är förutbestämt. Visst det är en smårolig variant de gjort av det, men ibland känns det som att serien skulle mått bra av att inte var så låst till den historien.
Då skulle jag säga att du inte förstått en hel del av de djupare lagren i serien, eller kanske bara att det inte är en typ av serie du kan ta på det allvar som faktiskt är möjligt. Jag känner inte till någon annan som det skrivits så mycket seriöst material om. Ta t.ex en titt på slayage.tv för att se en del av detta:
http://www.slayage.tv/EBS/buffy_studies/buffy_studies_by_discipline.htm
Men som sagt, smaken är olika.![]()
Och välkommen igen.
dizzy skrev:Tror dessutom att XF, med sin övernaturliga touch har hjälpt till att bana vägen för Buffy och alla andra serier med övernaturliga attribut.
Om nu någon serie kan sägas ha varit först och banat väg för detta så var det definitivt Twin Peaks.
Ville bara ha det sagt också!
Är inte hela tanken med just Buffy att få fram den
feministiska "starka" kvinnobilden?
Att sedan påstå att karaktärerna är djupare i X-files har jag ingen förståelse för. Nu slutade jag titta efter att Mulder försvann för då hade serien varit på nerfall alldeles för länge och jag kände ingenting för den. Men under tiden jag såg den utvecklades karaktärerna knappt någonting. Om du har sett Buffy (vet inte om du sett Angel) så som du säger från s01-7/s01-5 så måste du se vilka enorma karaktärer som har utvecklats från de så "enkla" som var i början av serien.
Håller inte med. Tycker både Mulder och Scully känns tämligen ointresanta. I Buffy har vi Buffy, Willow, Spike, Drusilla, the Mayor, Giles. Helt underbara karaktärer.
Men nu spottar du bara ut namn utan att förklara vad det är som gör de så intressanta. Jag har personligen sett de här karaktärerna i många andra serier. De är vad Ardonno och Hokrheimer skulle kallat för ett klart fall av standardisering.
Om du tycker att Mulder och Scullyär ointressanta i förhållande till ett gäng tonåringar så beror det nog mest på att du inte satt dig in i serien.
2 av de 6 som jag tog upp tonåringar (och då endast i de 3 första säsongerna.) Karaktärerna i Buffy är inte vad jag skulle kalla realistiska utan oftast överdrivna och mer eller mindre skruvade. Men det är just det som jag älskar. Buffy är till stora delar en komedi (till skillnad från XF) så den typen av karaktärer passar väldigt bra. Och om man accepterar att de flesta är skruvade så känns de oftast väldigt trovärdiga.
XF har kört några humoravsnitt som har varit helt ok (nu blir det ju klart en helt annan slags humor eftersom serien vanligtvis är ganksa seriös) men de flesta humoravsnitten har bara varit pinsamma. tycker jag.
EDIT: Eller är allt ett missförstånd? Handlar det om förnuft gentemot känsla? Jag anser själv att jag har de rätta kunskaperna att avgöra att Buffy på alla sätt är bättre än X-files (och då går jag inte bara efter mina litteraturvetenskapspoäng och mina andra poäng). Jag tror att det upprör mig att du tycks anse att eftersom du har vissa kunskaper så har du rätt. Men det finns garanterat många fler personer som är mer lärda än du som anser att Buffy kvalitetsmässigt är överlägsen X-files... Men vad beror då *det* på då? Hur skulle du förklara det? Hmm, nu har vi svävat ut i meta som sagt.
Mr Chase skrev:För övrigt, om vi skall blanda in univeristetspoäng här, så har jag väl bortåt en 250, vad nu det kan ha med saken att skaffa!
Återgå till TV-serier och film
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare