av adolvsson » mån nov 13, 2006 2:08
Glömde kommentera 6x06. Så dumt. Hittar inte anteckningarna heller, så nu har jag inte alls antalet dagssåpeposer för avsnittet, men jag har för mig att avsnittets irritationsmoment var förhållandevis få. Ironiskt, med tanke på frånvaron av båda huvudanledningarna till att jag överhuvudtaget följer serien just nu. Slagsmålscenerna var ett plus, det är svårt att klaga på specialeffekterna i Smallville. Dödsfallet i slutet kändes förutsägbart och trist. Och med det går vi direkt till...
6x07
Följande text har förresten legat i ett textdokument på hårddisken några dagar, originalet gjordes direkt under avsnittet och jag har bara putsat till den en aning nu inför upplägg. Oh, och återigen en brasklapp för den som inte är van vid mina inlägg här. Positiva åsikter? Det kryllar inte alls av dom.
Antal dagssåpeposer: 4.
Okej, för det första, och om ni tillåter testosteronet att ta över för en kort stund - Erica Durance där precis i början, klänningen, allt, hon var bara WOW! Alltså verkligen. Den kvinnan är en... kvinna. Wow.
För det andra, om det finns några tvivel på att Green Arrow egentligen är Batman borde dom kunna putsas bort nu, för rånet precis i början kändes (åtminstone för mig) som en klar spegling av mordet på Bruce Waynes föräldrar. Nåväl, jag kanske nördar ut, men att låta Green Batman rädda ett ungt par under pistolhot sådär ger faktiskt dom vibbarna. Dessutom, byta om när Lois Lane kan snubbla in i rummet igen när som helst? Not the sharpest thing you've ever done, mister Queen.
Att låta honom bli skjuten var någorlunda dramatiskt, fast känslan förtogs ändå av såväl nyss nämnda läderlappsvibbar som av den fjantiga Daredevildräkten.
Clarks garderob är något som stör mig mer och mer. Han behöver byta kläder. Att hela tiden bära Stålis färgkombo var sött i början, men nu inte lika mycket.
Karaktärer säger ofta samma saker, på samma sätt, med samma ansiktsuttryck, upprepar varandras namn. Variation vore välkommet, det har blivit alldeles för lätt att gissa rätt på vad karaktärerna tänker säga. Och hur dom tänker säga det. Hjälper inte att dom gärna annonserar ut det långt i förväg.
Lionel och Martha Kent? Det där såg jag inte komma... på mindre än flera mil ifrån. Fast det kanske har varit på gång sen längre tillbaka?
Apropå Lionel. En fråga till folk som följt serien - vad hände för att förvandla honom till en stor mes?
Apropå mesar. Lex är en jävel på att be om ursäkt. I'm sorry hit och I'm sorry dit. Uppenbarligen är han sin mesige farsas mesige son. Jag säger inte att Lex behöver vara världens hårdaste superskurk redan nu, det här gör bara inte att han hotbilden från honom (som ändå påstås finnas) känns speciellt äkta.
Lana gravid? Den såg jag inte heller komma... förrän hon svimmade tidigt i avsnittet. Gravid var min första tanke. Visst, ett tag trodde jag döende, men graviditeten kom först. Nu är bara frågan när missfallet sker, för hur mycket Smallville än ändrat från gamla vanliga Ståliskontinuiteten, har jag svårt att se dom låta Lana bli med unge.
"Our family has a tradition". Är inte det typ... en av poängerna med hela thanksgivinggrejen?! Inte för att "everyone" ens sa något till att börja med. Det kan också kännas som en detalj, men jag tycker det är ett utmärkt bevis på seriens ständigt slappa manusförfattande, att ha den repliken och sedan bara låta Clark tala.
Jag vet varför jag följer just nu, det blir tyvärr allt svårare att hålla ut. Vi får se hur det går. Jag vill dessutom väldigt gärna se Justice League-grejen nu och får väl hoppas det går att stå ut tills dess, åtminstone.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch
Blogg |
Twitter |
Instagram |
Facebook |
LinkedIn