Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav carre » tis nov 28, 2006 19:25

Levande slottet är verkligen jättefin, särskilt att se på bio. är inte en vanlig historia utan som en hel värld, det var mysigt.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav adolvsson » tis nov 28, 2006 21:05

Nyx skrev:Tidigare har jag sett Spirited Away - svenskdubbad, vilket drog ner den rejält - och Princess Mononoke - som var fin, men tyvärr somnade jag mot slutet.

Jag hade faktiskt ingen koll på att han gjort båda dom däringa filmerna. Princess Mononoke såg jag när den amerikanska dubbningen kom, för dubbningens skull. Neil Gaiman skrev den. Jag älskade både den och Spritied Away. Nu vill jag gnaga mer Miyazaki.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Ruccola » tis nov 28, 2006 21:08

Miyazaki är grym! Kolla in Nausicaa också, jättebra.
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

Inläggav sp1keout » tis nov 28, 2006 21:11

Ruccola skrev:Miyazaki är grym! Kolla in Nausicaa också, jättebra.

Valley of the Wind?

Förövrigt glädjer det mig att så många faktiskt sett dessa filmer ^_^
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Ruccola » tis nov 28, 2006 21:19

Just ja, den kompletta titeln är nog "Nausicaa of the valley of the winds".

Den här: http://www.imdb.com/title/tt0087544/

Mm, folk har god smak around these parts :)
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

Inläggav caffeineaddict » tis nov 28, 2006 21:45

adolvsson skrev:
Nyx skrev:Tidigare har jag sett Spirited Away - svenskdubbad, vilket drog ner den rejält - och Princess Mononoke - som var fin, men tyvärr somnade jag mot slutet.

Jag hade faktiskt ingen koll på att han gjort båda dom däringa filmerna. Princess Mononoke såg jag när den amerikanska dubbningen kom, för dubbningens skull. Neil Gaiman skrev den. Jag älskade både den och Spritied Away. Nu vill jag gnaga mer Miyazaki.

Utan att skämta: allt karln har gjort är bra. Allt jag har sett iaf. Och då har jag faktiskt inte sett Det levande slottet än.

Miyazaki-topp

1. Spirited Away
2. Kiki's Delivery Service
3. Princess Mononoke
4. Porco Rosso
5. Castle in the Sky
6. Nausicaa of the Valley of the Winds
7. My Neighbor Totoro
8. The Castle of Cagliostro

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sp1keout » tis nov 28, 2006 21:54

caffeineaddict skrev:Miyazaki-topp

1. Spirited Away
2. Kiki's Delivery Service
3. Princess Mononoke
4. Porco Rosso
5. Castle in the Sky
6. Nausicaa of the Valley of the Winds
7. My Neighbor Totoro
8. The Castle of Cagliostro

Fantastisk lista, men har du sett Beyond the Clouds (Fullkomlig titel "The Place Promised In Our Early Days")
Animefilm från 2004 som fått "Grand animation award" av Mainichi Film Awards (The Mainichi Film Awards are a series of annual animation awards, sponsored by Mainichi Shinbun, one of the largest newspaper companies in Japan, since the end of the World War II.)

Vilket är samma pris som Spirited Away fick 2001, Kiki's Delivery Service 1989 och Princess Mononoke 1997
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav caffeineaddict » tis nov 28, 2006 21:59

Nej, bortsett från Miyazaki-rullarna har jag sett skamligt lite anime. Mest vissa såna "storfilmer" som inte gått att undvika som Akira och Ghost in the Shell.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav sp1keout » tis nov 28, 2006 22:55

Om du hade sett Beyond The Clouds.
Det var en retorisk fråga... :) Eftersom den inte låg på din top10 var det ganska egensägande att du inte sett den, för den är ganska helt suverän.
Nej, men anime är annorlunda, det är förstårligt att folk inte sett mycket av det... speciellt när det finns så mycket från västvärlden att hämta, inte sant? Men som du sa, vissa titlar går bara inte att undvika.

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav caffeineaddict » tis nov 28, 2006 22:59

sp1keout skrev:Om du hade sett Beyond The Clouds.
Det var en retorisk fråga... :) Eftersom den inte låg på din top10 var det ganska egensägande att du inte sett den, för den är ganska helt suverän.

Men den är väl inte regisserad av Miyazaki? Isf har jag helt missat den, vilket vore konstigt. Är det en långfilm, för iofs har han gjort en del kort som jag inte har koll på.

EDIT: Hittade filmen på IMDb nu, Miyazaki verkar inte ha haft något med den att göra.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav eriked » tis nov 28, 2006 23:38

ey skrev:Levande slottet är verkligen jättefint.
Älskar karaktärerna i den filmen. hihi på dom.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav sp1keout » ons nov 29, 2006 0:59

caffeineaddict skrev:EDIT: Hittade filmen på IMDb nu, Miyazaki verkar inte ha haft något med den att göra.

Oh, det var inte meningen att du skulle få uppfattningen att han gjort den. Sa bara att filmen fått samma pris som många av hans filmer har, det största en animerad film i japan kan få.

Stämmer. Detta är inte ett mästerverk gjort av våran vän Hayao.

http://kaa.animeconnection.net/torrentpage/

Här går den, amongst others, att ladda ner. Leta vid:
Complete Movies/
[KAA]_Beyond_The_Clouds.DVD (includes interviews and trailer)

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Pazuzu » ons nov 29, 2006 16:44

Jag bestämde mig efter mycket velande igår för att se Hellraiser III - Hell on Earth. Förhoppningarna var dock inte särskilt höga i och med att nr 2 i serien inte var alltför övertygande.

Förvånande nog var den ändå ganska okej, trots att den inte kan jämföras med ettan. Pinhead verkar ha något Freddy Krueger-komplex, och är därför inte lika skräckinjagande som förr... På plussidan finns dock de något malplacerade krigscenerna från WW1 och Vietnam, som gör det hela lite intressantare. Dessutom noterade jag att Terri-karaktären liknade Faith lite till sitt sätt och utseende. :eek:
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » tor nov 30, 2006 0:18

Miami Vice

Mycket yta, lite innehåll. Hade verkligen hoppats på mer. När det väl började skjutas på slutet så var det klart stiligt gjort, men vid det laget hade jag ingen anledning att bry mig om vem som levde och dog. Knappt godkänd actionthriller med sina stunder. Dessutom en massa TV-skådisar som jag tycker om, men som knappt fick göra nånting (The Wires Domenick Lombardozzi, Deadwoods John Hawkes, Romes Ciaran Hinds, Six Feet Unders Justin Theroux och framförallt The Jobs John Ortiz). När jag inte tycker om Gong Li mer än så här är något seriöst fel.

2½ av 5

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » tor nov 30, 2006 2:15

Fitzcarraldo

Wow. Eller "wau", kanske, det är ju på tyska ändå. Jag tror jag precis började gilla opera. Även kompletta galningar måste få jaga sina drömmar. Och jo, jag talar om Herzog. Båten går uppför berget, jag tror att jag kan, jag tror att jag kan, jag tror att jag kan, den når toppen! Den är toppen. 5/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Nyx » tor nov 30, 2006 2:21

A bear skrev:Jag tror jag precis började gilla opera.

Way to go, Björn! :D

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav caffeineaddict » tor nov 30, 2006 2:22

A bear: Told ya. Fantastisk, makalös film. Nu ska man bara få tag på den där långfilmsdokumentären om hur den gjordes också (utan att behöva betala Criterion-priser helst).

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » tor nov 30, 2006 17:02

caffeineaddict skrev:A bear: Told ya. Fantastisk, makalös film. Nu ska man bara få tag på den där långfilmsdokumentären om hur den gjordes också (utan att behöva betala Criterion-priser helst).

Fan, den kostade en slant... men härligt extramaterial.
New, restored high-definition digital transfer
Audio commentary by director Les Blank, editor and sound recordist Maureen Gosling, and Fitzcarraldo director Werner Herzog
"Dreams and Burdens," a new 38-minute video interview with Herzog
Werner Herzog Eats His Shoe (1980), a 20-minute film by Blank featuring Herzog fulfilling a bet
Deleted scenes
Photo gallery of images taken by Gosling
Theatrical trailer
A new essay by film scholar Paul Arthur and an 80-page book of excerpts from Blank's and Gosling's production journals

Tydligen finns det en roman som handlar om ett fiktivt kamerateam som följer inspelningen av "Burden of Dreams" som följer inspelningen av "Fitzcarraldo" som ju i princip ÄR "Fitzcarraldo"... Kan det bli mer meta än så?

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav A bear » fre dec 01, 2006 23:54

The Woods, alltså.

Alltså, det är inte tu tal om att Lucky McKee är en udda regissör med en hel del kul idéer, men det börjar bli dags för honom att leverera genom en hel film. "The Woods" är - trots en biroll av The Bruce med yxa i hand - inte riktigt i klass med "May", som ju inte var en helt felfri film det heller. Vi har ett setup som är någonstans mitt emellan "Suspiria" och "Evil Dead" - en ond flickskola mitt i en möjligen livsfarlig skog - och långa stunder har filmen en riktigt härlig krypande olustkänsla. Tänk er varenda internatfilmskliché (den onda översittaren, den mobbade morsgrisen, den tuffa och möjligen lesbiska outsidern) fast spelat som en skräcktragedi där man vet att det kommer att sluta illa, och det i slowmotion till högtidlig kyrkomusik med sopranarior. Men samtidigt kommer filmen aldrig riktigt ur tvåan, det blir aldrig vare sig speciellt spännande eller skrämmande, och båda McKees tidigare filmer ("May" och den iofs inte speciellt bra "Sick Girl") var betydligt mer... besynnerliga än den här. Det är inte dåligt på något sätt, men McKee+flickskola+Bruce borde ha kunnat bli bättre. 3/5.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav sp1keout » lör dec 02, 2006 0:33

Jag såg The Bone Collector / I samlarens spår (Jolie och Washington) nyss, tredje gången sedan 2002 om jag räknat rätt.
Den är fortfarande lika bra, men jävlar var mycket bättre Dexter är alltså! :-D

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav caffeineaddict » lör dec 02, 2006 11:47

Marie Antoinette

Strålande. Jag bara satt och svävade bort i filmen, var nästan lite snurrig efteråt. Växlar fram och tillbaka mellan en fyra och ett ännu högre betyg. Gränserna mellan dåtid och nutid är helt bortsprängda, vilket gör att man får en helt annan förståelse för karaktärerna (och då främst Marie). Dessutom måste min tidigare brist på känslor inför Kirsten Dunst anses ha ersatts med en uppskattning för hennes talang, hon är strålande här. Blandningen mellan musik från då och "nu" (eller snarare, 70/80-talet) fungerar fantastiskt väl. "Hong Kong Garden" på en 1700-talsbal sitter som en smäck. Filmen är väldigt rolig vid tillfälle men dessutom riktigt rörande vid andra. Och den är så, så, så vacker. Magiskt vacker. Hade inte för mitt liv gissat att den var två timmar lång (3500 meter, Buffster :D ) om jag inte hade vetat att det var så.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav wyndham » lör dec 02, 2006 14:46

Femman visar nu Polisskolan 5: Uppdrag Miami Beach. För den som alltid undrat what all the fuzz is about...
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Superman Returns

Inläggav gaspode » lör dec 02, 2006 17:22

Så, Superman Returns då

Alltså, själva storyn blir ju helt försummad..
Han skulle göra en gigantisk ö, laced with kryptonit?
och vattennivån skulle stiga så massor av folk skulle dö, och sen skulle han sälja land till dem? Konstig och korkad plan..
och som nån nämnde tidigare är det ju en miss av modellen gigantisk att hon dumpar kristallerna i havet när det nu är vatten som aktiverar dem.

men så gör som regissören, skit i storyn då, vad var bra?
Superman gör mig glad, känslan från den gamla filmen infinner sig vid några tillfällen (Marlon Brando! Musiken! och inte minst det faktum att Rouths Clark är galet lik Reeves Clark)
Lite roliga referenser till den gamla filmen ("Does he still stand for truth, justice, all that stuff?", "It's a bird. no, it's a plane.")

Läste förresten att Hugh Laurie var tänkt som Perry White från början. det hade varit nice det.

Lois funkar dock inte för mig. Hon känns dels för ung, och dels är karaktären inte bra. Jag köper att hon är kär i stålmannen, men sättet hon agerar mot Clark är dåligt skött..
Dessutom, hur kan hon bara acceptera att Jason antagligen är stålmannens son, när hon inte har något minne av att de haft sex?
Jag gillar pvponlines tolkning: http://www.pvponline.com/article/3005/wed-nov-29

Får inte glömma att nämna Lex, som såklart är skitbra (Kevin Spacey!) men verkligen inte används så som han borde. En scen med stålmannen, och som vanligt har han ett våp med sig som är blödig och förstör för honom. Kanske är det så han skall vara enligt serierna? :)

jaja, filmen gjorde mig glad och fick mig att skratta några gånger, så jag ger den 7/10 i betyg. Svag sjua, men ändå, den förtjänar trots sina brister inte att bara få en sexa när jag gillar den så mycket.
Senast redigerad av gaspode ons dec 06, 2006 0:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Tinwiel » lör dec 02, 2006 17:47

Spoiler superman returns
Jag tyckte också att Lois var lite tråkig. Eller dom var ju lite träiga allihop, men det kanske var poängen.. dessutom så är Kate Bosworth så mager att man tror att hon ska gå sönder eller nåt. Filmen som helhet var ok.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav adolvsson » lör dec 02, 2006 21:53

Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » lör dec 02, 2006 21:53

adolvsson skrev:HOT FUZZ!

HOT DAMN!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » lör dec 02, 2006 21:57

Detta motiverade mig att titta på Superman idag.

(spoiler Superman Returns) Jag har inga större minnen av orginal filmerna, mer än att jag tyckte om dem när jag var mindre. Jag hade velat se mer av Clark. Kevin Spacey var bra, men Lex känns rätt platt och hans plan var trist och fånig. Superman tolkningen gillade jag och Lois var också helt ok. Actionscenerna var riktigt välgjorda och häftiga rent ut sagt, men ganska uddlösa.

Så på det stora hela rätt ok.

adolvsson skrev:HOT FUZZ!

Shaun of the dead är ju rätt så underbar, så oja, den där ser jag framemot en hel del faktiskt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tinwiel » sön dec 03, 2006 1:49

Jag såg Mr and Mrs Smith tidigare idag. Fattar inte varför jag laddar hem såna filmer (för att jag kan?) när jag vet att jag inte kommer vilja titta på dom.. Till slut så gjorde jag det ändå så att jag fick mera plats på hårddisken. Och nej, jag gillar inte action, det kunde jag konstatera ännu en gång. Jag kan tolerera action om det är tex superhjälteaction som Buffy, X-men, diverse andra filmer om superhjältar, Matrix osv men annars inte. Det är snortråkigt. Det här var en mer eller mindre renodlad action. Bored now.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav adolvsson » sön dec 03, 2006 3:03

Jag gillar Mr and Mrs Smith, mycket just för att det är renodlad action. Det är lite ont om den här typen underhållande actionfilmer nuförtiden. Det brukar inte fungera längre. Mr and Mrs Smith är ett härligt undantag.

Men visst, söker man efter något lite mer under ytan är det onekligen fel film.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Tinwiel » sön dec 03, 2006 13:54

Ja, eller under ytan och under ytan, jag kan ju vara väldigt underhållen av high schoolfilmer och liknande och dom går ju inte så djupt under den där ytan heller.. men action nej. Om man gillar action så kan jag förstå att man gillar filmen. Sen är ju Angelina och Brad snygga.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film