3x1-2:
AKS skrev:Slam-frakkin'-dunk! Så här ska det se ut. Valen skaparna gjorde i slutet av S2 fungerar *utmärkt*. Serien har, enligt mig, utevcklats på fantastiskt vis och S3 har alla möjligheter att bli den bästa BSG-säsongen hittills.
Ord, syster, ord. Dom val man har gjort, framför allt att inte hålla tillbaka och fega ut, har verkligen betalat sig.
En sak som slog mig när jag läst era kommentarer;
Självmordbombare man hejar på? Jag håller absolut inte med. Jag gjorde det inte (bra människor under stor press som gjorde ett riktigt dåligt val), och jag tyckte inte det presenterades på det viset heller. Istället fick vi se alla sidor av saken. Vi kanske förstår varför dom ansåg det vara nödvändigt, men vi ser också tvivlet, motståndet, och att cylonerna presenteras med ett större register än tidigare - inte bara nummer 6 och Sharon, utan även de andras villighet att faktiskt lyssna på dom, att en majoritet ville försöka leva i samförstånd och sprida sin tro, att sexans kärlek till Gaius inte längre verkar vara en hemlighet men ändå på nåt plan accepteras (här kan i och för sig mitt dåliga minne spela in, jag kommer inte ihåg om Lucy Lawless upptäckte det i förra säsongen och bara dom vet den lilla hemligheten, fast min poäng står även utan den detaljen), tycker jag visar att det finns mycket mer till dom än vi tidigare fått se. Dom är fortfarande mördarmaskiner utan större moraliska betänkligheter, men dom är abslut inte enfaldiga. Skillnaden mellan dom med mänskligt utseende och dom som ser ut som maskiner blir allt mer tydliga.
Serien har alltid varit bra på att spela på dom grå zonerna, men nu ser gränserna ut att suddas ännu mer, det gråa tar allt större plats, vilka som är de goda och vilka som är de onda börjar faktistk kännas lite osäkert. Samtidigt blir det allt viktigare för människorna att förlora det fotfäste dom uppenbarligen tappat, något som Adama den äldre verkade ha insett i slutet av avsnitt två. Och jag älskar förstås allt det här.
Apropå självmordsbombarna och motståndsrörelsen, så har verkligen Tigh växt som karaktär. Jag har haft lite svårt för honom tidigare, inte nu längre. Helt fantastiskt.
Jag hade inte så svårt att vänta alla dessa månader på en ny säsong, men då visste jag inte vad som väntade. Nu kommer bara en ynka liten vecka bli jobbig.
redigering: La till lite i det svarta fältet som jag glömde förut.