Andra serier 2: Son of Andra Serier

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » tor jul 27, 2006 2:15

LWes: Han verkar inte vara en regular, om vi går på de castfoton jag sett, men jag hoppas verkligen han kommer medverka mer i serien.

Fejkaction är småsaker som blåses upp och blir förhinder efter förhinder och det dras ut på saker i evighet och sen slutar det med en löjlig cliffhanger, som sedan i nästa avsnitt inte visar sig vara speciellt mycket. Klassisk 24 och nu även PB. Dock inte fängelseupproret, det var ju ungefär det enda riktiga som hände under hela säsong 1, men alla andra avsnitt fungerade så och det är inget jag tycker är bra eller underhållande tv. Går mig bara på nerverna. Och nej, det känns verkligen inte verklighetstroget.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » tor jul 27, 2006 2:23

Nej, men hälften av det som händer i t ex VM känns inte heller verklighetstroget, och det gäller väldigt många serier. Jag gillar dem ändå. (Inte alla serier naturligtvis. Hehe.) Fast det handlar ju som sagt bara om smak, och gillar man inte cliffhangers så kan jag fatta att det är irriterande med PB. Jag är inte heller ett större fan av att varje avsnitt måste sluta med att nån har kniven mot strupen (det lär inte sluta iom S2), men att irritera mig på det... nej. Då har jag betydligt svårare för Lost och allt jäkla dravel i den serien.

Lyckligtvis är dock smaken olika, annars hade vi bara haft en och samma sorts serier och det hade inte varit PB eller VM eller Battlestar Galactica: det hade varit CSI och Brottskod: Försvunnen. Gud förbjude!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » tor jul 27, 2006 2:31

Jag gillar cliffhangers som är bra gjorda och tjänar ett syfte, dock inte när de gjord bara för att och när dessutom händelser runt om dras ut på i onödan. Det är ju något de gör i Lost också, senaste säsongen var seg, och det förlorar serien på. För mycket dravel runt om. Cut to the chase already.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » tor jul 27, 2006 2:33

Fast enligt mig finns det väldigt få cliffhangers som tjänar ett annat syfte än PB... Kan inte komma på en enda cliffhanger som skulle göra det faktiskt. T ex de två avslutande VM-cliffhangers vi haft. Samma syfte vad jag kan förstå. Däremot använder många serier inte cliffhangers lika ofta, men de är väldigt sällan bättre gjorda än PB:s och tjänar väl inget "bättre" syfte heller.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav CheeseGuy » tor jul 27, 2006 9:26

Illyria skrev:Fejkaction är småsaker som blåses upp och blir förhinder efter förhinder och det dras ut på saker i evighet och sen slutar det med en löjlig cliffhanger, som sedan i nästa avsnitt inte visar sig vara speciellt mycket. Klassisk 24 och nu även PB. Dock inte fängelseupproret, det var ju ungefär det enda riktiga som hände under hela säsong 1, men alla andra avsnitt fungerade så och det är inget jag tycker är bra eller underhållande tv. Går mig bara på nerverna. Och nej, det känns verkligen inte verklighetstroget.

Men du såg väl inte hela säsongen? Jag håller med om det gäller första halvan, men efter det tycker jag att det blev betydligt bättre (speciellt de sista 2-3 avsnitten som var extremt underhållande), både på den punkten och i allmänhet.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav AKS » tor jul 27, 2006 11:01

Glorificus skrev:Angående PB och "fejkaction" så är mitt tillägg till diskussionen att jag ser de spännande situationerna och förhindren i PB som sätt att skapa situtationer för karaktärerna. Jag bryr mig inte så mycket om hur de ska lösa problemen eller ta sig förbi hinder - det är ju bara verktyg för underbara scener med olika karaktärer. Jag har inte ens tänkt på huruvida det brukar vara cliffhangers eller inte, det är inte de bitarna jag fokuserar på och som gör att jag är så kär i serien. ;) Fast samtidigt kan jag förstå att sånt blir tydligare och mer uttröttande om man inte ser tjusningen med allt det andra PB har att erbjuda.

Mycket intressant "take" på det hela. Jag har definitivt tänkt på att de har cliffhangers i varje avsnitt och har haft problem med det i serier som Alias (har sett S1 + ett par avsnitt av S2), men det är nog mitt intresse för karaktärerna i serien som gör att jag inte har några som helst problem med det i PB.

CG: Jo, jag tror att Illyria har sett hela S1 p.g.a. WM, men jag är inte helt säker.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » ons aug 02, 2006 13:22

Så, Spaced s1 och s2 genomglodda.

Spontant: me like. Me very like. Dock inte lika mycket som vare sig Black Books, Green Wing eller Shaun Of The Dead, för att ta några uppenbara jämförelser. Trots alla tokinfall känns serien i grund och botten lite för mycket som en vanlig sitcom i lite modernare utklädsel; samma romantiska förvecklingar, samma tjafsiga handlingar, etc. Den håller sig liksom inom formatet. Och ärligt talat, det är inte vartenda avsnitt som är sådär ramla-av-soffan-i-skrattkramper-kul.

Men sen har vi ju allt ovanpå som gör det till något extra. Till att börja med är den så inåthelvete SNYGG, både bild- och soundtrackmässigt. Alla dessa härliga små cutaways, Raimi-åkningar med kameran, lån från och hyllningar till andra filmer... och just det, alla små nickningar till andra verk (Buffyreferenser!) som ofta är så snyggt gjorda att det inte känns krystat alls. (spoiler 1.1) Shaggy och Velma-posen, t ex. Och så då de härliga karaktärerna, Tim och och Daisy förstås men även de runtikring - Brian FTW! Och Tyres ska vi bara inte snacka om. Och det finns t o m både handlings- och karaktärsarcar.

Gillar även att serien aldrig egentligen försöker moralisera. Tänker då inte minst på relationen till droger. När var senaste gången ni såg en amerikansk sitcom där det anmärks sådär i förbigående att huvudpersonen går på speed?

Nä, me like Spaced. Det finns bättre brittiska komedier, men det lär bli mer än en omtitt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav The Ankh » ons aug 02, 2006 23:19

Har sett två avsnitt Revelations i kväll, hade lite svårt att h¨lla mig engagerad, koncentrerad och.. hänga med. Men jag tro det är bra egentligen.
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav AKS » sön aug 06, 2006 14:14

Jaha, då har man sett ännu en pilot. Denna gång Kidnapped och den var verkligen lite meh. Med tanke på handlingen (son till nån sorts viktig karl -- uppfattade aldrig vem han var -- blir kidnappad) så var tempot verkligen avslaget. Jag tror inte jag kommer att följa denna serie till hösten utan ser ikapp till jul om jag skulle höra mycket gott om den.

En bra sak: Jeremy Sisto. Har gillat honom sen Six Feet Under och han är mycket bra här, enligt mig. hans karaktär är också en av få som känns intressanta.

Hur mycket sätter vi på att sonen kommer att utnyttja det faktum att han kan hålla andan länge vid nåt tillfälle? Kanske i sista avsnittet då han får spela död eller nåt.

Denna serie har jag faktiskt svårt att se mer än en säsong av. T ex i Prison Break så fattar man ju att Linc och Michael inte är trygga om/när de kommit över murarna = en (ev två) säsong kan ägnas åt flykten undan US Marshals etc. Men i denna serie? Känns svårt. Kanske blir det i så fall ett nytt kidnappningsfall i en ev S2? Je sais pas.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » sön aug 06, 2006 16:30

Det där lät ju inte så lovande, men jag ska ta och se den senare idag. Jeremy Sisto ska bli intressant att se ivarjefall.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav wyndham » mån aug 07, 2006 17:46

Igår såg jag BBC:s Casanova. Russel T Davies och David Tennant är onekligen en fantastisk kombination. Rolig, snygg och rörande minisere med tre timslånga avsnitt.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Illyria » mån aug 07, 2006 17:56

Låter som jag borde titta på Casanova.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » mån aug 07, 2006 17:59

Illyria skrev:Låter som jag borde titta på Casanova.

Ja.

Jag lyckades visserligen missa två av dom tre avsnitten när SVT visade - men ja. Bestämt ja. Skräddarn säger faktiskt ja.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Illyria » mån aug 07, 2006 18:08

Nedladdning påbörjad!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Dr Goth » mån aug 07, 2006 20:30

Nu har jag och hustrun, på Ais inrådan, sett The 10th Kingdom. Trevlig saga, typisk Hallmark-produktion, men en väldigt lyckad sådan. Klar favorit var Vargen. :)
You know what the chain of command is? It's a chain I go get and beat you with 'til you understand who's in ruttin' command here!
Användarvisningsbild
Dr Goth
Minion

Inläggav LWes » mån aug 07, 2006 21:24

10th Kingdom är sjukt bra :o
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » ons aug 09, 2006 14:04

Jag gav Psych två avsnitt, sen klarade jag inte av den överdrivna ej roliga sk humorn (eller huvudrollsinnehavaren), men så upplever jag inte alls Eureka. Geek-humor är roligare? Eller nått.

Huvudrollen i Psych påminner om lillebroren i Kyle XY!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » ons aug 09, 2006 16:29

Sant Illyria, humorn i Psych var betydligt mer påträngande och påfrestande.

Allt handlar ju om engagemang. Det är vad som avgör om hur väl en serie fungerar eller inte, iaf för mig, engagerar jag mig i historien eller karkatärerna (förhoppnings båda) så blir det också ofta väldigt bra. Då har jag min grogrund. Humor för mig är förbaskat osäkert, jag har jättesvårt att veta vad det är som fungerar och inte för mig, men oftast så blir det att jag tycker inte alls det är roligt och då blir det bara fel, för det känns flamsigt och då har jag svårt för att engagera mig i varken karaktärer eller historien.

1.04 var helt ok för övrigt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » fre aug 11, 2006 16:58

Kids in the Hall Complete Series Megaset!

http://tvshowsondvd.com/newsitem.cfm?NewsID=6228

Jag fyller år nästa vecka. *Hint, hint, nudge, nudge* Hallå? Vad fort alla försvann...
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav madskellig » fre aug 11, 2006 17:07

noike skrev:Kids in the Hall Complete Series Megaset!

Jag fyller år nästa vecka. *Hint, hint, nudge, nudge* Hallå? Vad fort alla försvann...

Yay! Det där var ungefär den bästa DVD nyheten jag hört på länge. Måste ha.

"I'm crushing your head. I'm crushing your head. Crush. Crush"

:D
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav noike » fre aug 11, 2006 17:13

madskellig skrev:

Yxmördare: You got it nice, being able to work in the open air.
Yxslipare: Yeah.
Yxmördare: I work mostly indoors, me being a an ax-murderer and all that. HAHAHA!
Yxslipare: ...
Yxmördare: Got to go. Don't tell anyone about this, because then chop chop!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav gaspode » lör aug 12, 2006 0:01

Här går man in för att beställa det så det kommer till dig på din födelsedag, och så släpps det inte förrän sista oktober... :(
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav brat » lör aug 12, 2006 0:09

madskellig skrev:

"I'm crushing your head. I'm crushing your head. Crush. Crush"

Det måste vara ödet!! Jag är aldrig inne i den här tråden men något drog mig hit nu. Uppenbarligen var det dessa goda nyheter och ditt Crush-crush. Vet inte hur många gånger jag härmat det i mitt liv. Måste. Ha. Gud vad jag ska skratta!!

Edit: 240 USD! Hm... mads - ringer du mig när du köpt den så kommer jag över? ;) Ska börja spara nu men QaF ligger ändå högre på köplistan. Om det bara inte vore för tullen. Jag är rädd för tullen. Dumma tull.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav madskellig » lör aug 12, 2006 0:30

brat skrev:Det måste vara ödet!! Jag är aldrig inne i den här tråden men något drog mig hit nu. Uppenbarligen var det dessa goda nyheter och ditt Crush-crush. Vet inte hur många gånger jag härmat det i mitt liv. Måste. Ha. Gud vad jag ska skratta!!

Edit: 240 USD! Hm... mads - ringer du mig när du köpt den så kommer jag över? ;) Ska börja spara nu men QaF ligger ändå högre på köplistan. Om det bara inte vore för tullen. Jag är rädd för tullen. Dumma tull.

Åh, gud, jag kör "crush, crush" konstant! Totalt obrydd över hur less mina kompisar är på den ;) QaF är prioriterat för mig med, men jag måste ha denna box. Dags att börja spara, alternativt köpa trisslotter.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » lör aug 12, 2006 2:32

brat skrev:Jag är aldrig inne i den här tråden

Låt detta vara en läxa! "Andra serier"-tråden rockar!

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » lör aug 12, 2006 10:52

Den är på min inköpslista. Jag kan köra quotes från avsnitten på irc medan jag tittar.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav caffeineaddict » lör aug 12, 2006 14:24

Klar med Off Centre. Riktigt kul från och till. Föredrar den nog faktiskt framför Two Guys and a Girl.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Off » lör aug 12, 2006 14:31

caffeineaddict skrev:Klar med Off Centre. Riktigt kul från och till. Föredrar den nog faktiskt framför Two Guys and a Girl.

Jag håller inte med.

(spoiler inre monolog) Nej du är en bättre människa än så Martin, han är inte värd tiden det tar att ödelägga hans liv.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav carre » lör aug 12, 2006 14:35

Off skrev:
caffeineaddict skrev:Klar med Off Centre. Riktigt kul från och till. Föredrar den nog faktiskt framför Two Guys and a Girl.

Jag håller inte med.

(spoiler inre monolog) Nej du är en bättre människa än så Martin, han är inte värd tiden det tar att ödelägga hans liv.

Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav caffeineaddict » lör aug 12, 2006 14:43

Off skrev:

Jag håller inte med.

Du gillar inte Off Centre?

Och hur jäkla mycket mer ödelagt kan det bli? Jag dricker öl fyra dagar i veckan och ser fram emot arbetslöshet om ett år. I've done your work for you.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film