Harry Potter and the Goblet of Fire

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Vem är bäst?

Harry Potter (Daniell Radcliffe)
19
63%
Ron Weasley (Rubert Grint)
11
37%

Antal röster : 30

Inläggav Illyria » mån nov 21, 2005 20:55

4x90 minuter skulle inte räcka för mig, speciellt inte de längre böckerna. Jag skulle vilja se alla twist and turns spelas ut, på samma sätt som de görs i böckerna, att verkligen berätta HP fast med film.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav The Buffster » mån nov 21, 2005 20:57

Jag håller helt med dig Illyria. Då skulle dom verkligen kunna få med mycket av vardagslivet på skolan. Det är det jag gillar nästan bäst och det är för lite sånt i filmerna tycker jag.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav brat » mån nov 21, 2005 21:08

Vad gör man i den här tråden förutom att diskutera GoF? Det här med spoilermarkering blev lite besvärligt nu eftersom man inte kan citera någon då. Men jag försöker väl svara ändå.

Spoiler Order of the Phoenix (bok 5)
The Buffster
Hagrids bror är i bok5. Håller också med om att det var för lite Snape. Men jag gissar, precis som du, att han får en större roll i nästa.

Spoiler GoF
Angående diskussionen om vilka av Emma, Daniel och Rupert som är bättre/sämre. Enligt mig är nog trots allt Daniel bäst. Visst har han några sämre stunder men då krävs det så mycket mer av honom både kvalitativt och kvantitativt. Generellt är jag enormt imponerad av honom. Däremot Emma var i den här filmen den svaga länken. Flera gånger levererande hon sina repliker helt off. T.ex. "Boys" om ni minns scenen då Harry och Ron blev vänner igen. Hon suckade drömskt: "Boooys" och det skulle vara en frustrerad suck: "Boys(!)". En annan riktig bottenscen var då hon skulle förklara varför tvillingarna inte borde försöka gå över ålderslinjen, hon verkade tappa bort sig. Förstår inte varför de inte tar om sådana scener. Eller så ville de att hon skulle sucka drömskt men det tog flera upprepningar i mitt huvud innan jag förstod vad det klippet skulle betyda.

Illyria
Jag kan hålla med om att man saknar Rowlings detaljrikedom och att berättelsen hoppade en del. Men jag kan inte förstå att den samtidigt skulle vara långsam. Jag tyckte att tiden flög iväg.

Slutet var jag väldigt förvirrad över. Jag kan på ett sätt förstå att man vill spara det faktum att ingen tror på dem till femte filmen. Fjärde boken slutade så dystert att jag förstår att man inte vill göra ett sånt slut på en film. Men de skulle iaf ha låtit HRH vara lite mer seriösa i sin sista scen, absolut.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav AKS » mån nov 21, 2005 21:39

Illyria skrev:4x90 minuter skulle inte räcka för mig, speciellt inte de längre böckerna. Jag skulle vilja se alla twist and turns spelas ut, på samma sätt som de görs i böckerna, att verkligen berätta HP fast med film.

Jag skulle tvärtom inte orka med mer. Det är liksom helt olika format och jag skulle tycka att det räcker ypperligt med sex timmar per bok. Möjligtvis att man lägger på 1½ timme på bok 4-7.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav brat » mån nov 21, 2005 23:36

Jag skulle älska en HP-serie med typ 22 timmeslånga avsnitt per säsong/år. När jag läser böckerna tänker jag alltid att jag vill vara med på varenda lektion, varenda quidditch -träning, vartenda Hogsmeade-besök, varenda flirt, vartenda spök-påhitt, varenda fest... Vi skulle kunna få upptäcka hundratals små magiska detaljer! :) De första fyra åren skulle fungera utmärkt som serier iaf, tror jag.

Men samtidigt finns det ju några svårigheter. Skulle många vilja se en serie i sju år när de vet hela tiden vad som ska hända och hur den ska sluta? Och hur gör man det så att varje avsnitt får en egen poäng och inre handling? Det skulle behövas 22 höjdpunkter istället för varje boks 6-7 stycken. Fast å andra sidan har väl HP alla förutsättningar för de vanliga avsnitten: tidsloop, magi gone awry, osynlig person, besittningar, spökhistorier… Men det lär bli väldigt svårt att hinna ett avsnitt per vecka med nästan bara barnskådespelare med begränsad arbetstid. Visst var Nick 25 och spelade 16-åriga Xander men jag tror inte att någon vill se en 20-åring spela en 11-åring! ;)
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav sfinx » tis nov 22, 2005 18:20

brat skrev:Jag skulle älska en HP-serie med typ 22 timmeslånga avsnitt per säsong/år. När jag läser böckerna tänker jag alltid att jag vill vara med på varenda lektion, varenda quidditch -träning, vartenda Hogsmeade-besök, varenda flirt, vartenda spök-påhitt, varenda fest... Vi skulle kunna få upptäcka hundratals små magiska detaljer! :) De första fyra åren skulle fungera utmärkt som serier iaf, tror jag.

Visst var Nick 25 och spelade 16-åriga Xander men jag tror inte att någon vill se en 20-åring spela en 11-åring! ;)

Det vore jättekul att få gå in mer på detaljerna, en publik kommer det att finnas eftersom det kommer nya läsare hela tiden. Det har blivit klassiker innan bokserien ens är färdigskriven.

Ålder och sånt, Det lilla huset prärien fick väl inga egentliga problem förrän de var runt femton? :)

Förresten gillade jag filmen, men har ungefär samma problem som andra har med den, som ankhs bror sa: en halvtimme till hade inte skadat.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Illyria » tis nov 22, 2005 18:35

brat skrev:Men samtidigt finns det ju några svårigheter. Skulle många vilja se en serie i sju år när de vet hela tiden vad som ska hända och hur den ska sluta? Och hur gör man det så att varje avsnitt får en egen poäng och inre handling?

Jag skulle vilja titta, vi vet ju redan hur filmerna ska sluta, inte någon större skillnad, förutom att det bara kan bli mycket bättre. Och ofta är det ju så att kapitel i böckerna slutar med små cliffhangers, det skulle fungera utmärkt som avsnitt i sig. Serier behöver inte bygga på CotW.

brat skrev:Men det lär bli väldigt svårt att hinna ett avsnitt per vecka med nästan bara barnskådespelare med begränsad arbetstid.

Det går ju att ge avsnittet lite mer tid också, men jag tror att en sådan produktion skulle kunna gå ihop. Det krävs bara mer planering inför filmandet.

När jag bli rik ska jag göra HP som tv-serie. ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav The Buffster » tis nov 22, 2005 23:22

Illyria skrev:När jag bli rik ska jag göra HP som tv-serie. ;)

Kan jag få skriva några avsnitt då, snälla ;) .

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav sfinx » ons nov 23, 2005 7:49

Illyria skrev:
brat skrev:När jag bli rik ska jag göra HP som tv-serie. ;)

Jag anmäler mig till rekvistiaavdelningen, kan tänka mig bygga lite miniatyrer också... :D
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav The Ankh » ons nov 23, 2005 9:39

sfinx skrev:
Illyria skrev:
brat skrev:När jag bli rik ska jag göra HP som tv-serie. ;)

Jag anmäler mig till rekvistiaavdelningen, kan tänka mig bygga lite miniatyrer också... :D

I'll bring the magic (or the fun in..)
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav Tob » fre dec 09, 2005 18:13

Harry Potter skulle göra sig så oerhört bra som tv-serie. Det skulle kunna bli kanonbra. Tänkte på det när jag såg Goblet of fire. Rent storymässigt så funkar den bättre än del 3 tycker jag, men det känns ju ändå så otroligt stressad. Jag är annars ganska förtjust i scener som kretsar kring "gängets" vardagssysslor, vardagslivet helt enkelt. Var det mer eller mindre bortplockat i del 3 så var det obefintligt nu. I en serie skulle man kunna utnyttja det på helt annat sätt.

Filmen då.

Bra. I likhet med del 3 så gillar jag det visuella väldigt mycket. Det känns gedighet och välgjort rakt igenom. Bra flyt i historien och filmen blir aldrig tråkig, utan den pendlar mellan engagerande och väldigt engagerande.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav CheeseGuy » tor dec 22, 2005 1:08

Sådär, nu har jag sett filmen till slut. (Och det är fan sista gången jag ser en film som lockar kids mitt på dagen.)

Jag gillade den, precis som Azkaban, riktigt mycket. Det största problemet är att den kändes väldigt jäktad. Jag gillar visserligen det höga tempot, och jag inser att alla detaljerna från böckerna inte kan vara med, och att filmen måste fokusera på de mer centrala delarna av storyn. Problemet är att allt går så snabbt att atmosfären inte byggs upp så bra, oftast. Många scener hade nog vunnit på att dras ut lite mer.

Sen var det Gambon som Dumbledore. I Azkaban tycker jag inte att han fick tillräckligt med tid för att jag skulle kunna bedöma hans insats, men efter den här filmen får jag tyvärr hålla med om att han är fel för rollen. (Fast det är väl inte bara hans fel förstås.) Det är synd, men inte något stort klagomål mot filmen egentligen (han har ju fortfarande en ganska liten roll).

Barnen fortsätter däremot att bli bättre för varje film. Här tycker jag att de fungerar utmärkt. Störde mig knappt alls.

Så, jag gillade den nog ungefär lika mycket som Azkaban. Och sådär utan att ha tänkt igenom det alls så tror jag att nästa film har potential att bli riktigt jävla tokbra.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav OhMySpike » sön jan 01, 2006 15:18

Det här var den bästa HP filmen hittills :D
"Dude, I think that's Spike"
Användarvisningsbild
OhMySpike
Minion

Inläggav Noam » lör jan 21, 2006 4:48

Bild
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav Binchy » lör jan 21, 2006 9:56

Wow, Mattel har äntligen gjort en aktiv leksak för tjejer... Go, Mattel
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Tinwiel » lör jan 21, 2006 12:36

Haha! Skitbra! :D Synd att dom ska ta bort den, det låter som att tjejerna hade roligt med den. Men fina flickor får väl inte ha roligt på det sättet. :rolleyes:
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Binchy » fre mar 31, 2006 22:35

Nu har vi införskaffat, och sett, Goblet of Fire. (Elgiganten, 149:-)

Den var bra, men fortfarande väldigt mörk och de har fortfarande alldeles för mycket mugglarkläder på sig. Jag oroar mig inte särskilt mycket för dem som inte läst böckerna, det man inte vet om kan man inte sakna. Men JAG saknar många favoritögonblick. Hela filmen är, som många andra sagt, stressad och korthuggen, som en resumé av boken.

Ville se The Veela dansa vid Quidditch World Cup, och att Fleur var part Veela. Saknade även animositeten mellan Hagrid och Madam Olympe, och huruvida hon är part giant. Tycker att Voldemort skulle haft en mycket kallare röst, nästan omänsklig. Och HUR blev tvillingarna av med sina skägg (de borde fö varit ännu längre)? Skrek Moody CONSTANT VIGILANCE!!! någon gång? Det är med på extramaterialet, men jag kan inte minnas att det var med i filmen. Och the Weighing of the Wands, den saknar jag med.

Ungarna börjar bli lite väl gamla för att spela sina roller. Rupert var ju 17 och skulle spela 14-åring.

Sen är det en skum sak. När de teleporterar med portkey-n, så säger Mr Weasley åt dem att släppa stöveln, när de är uppe i luften. Huh? Och sedan under kaoset så skriker han "return to the portkey". Men... den släppte de ju uppe i luften (eller hörde jag fel).

Professor Flitwick är MYCKET bättre i den här filmen. Han har haft alltför mycket prostetics på sig tidigare, och inte sett ut som en människa, men här har han i princip inget alls, mer än normal make-up. Synd att man får se så lite av skolarbetet och lärarna, och all magin.

Saknade ögonblicket i labyrinten när Harry blir upp-och-ner-vänd. Och när han lär sig att motstå Imperius Curse

Ska nog se den igen i morgon eller så.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav CheeseGuy » fre mar 31, 2006 23:05

Binchy skrev:Den var bra, men fortfarande väldigt mörk och de har fortfarande alldeles för mycket mugglarkläder på sig.

Vad är det för fel på mörker? Det passar utmärkt (jag hade gärna sett ännu mer), och boken är ju minst lika mörk.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav eynosh » fre mar 31, 2006 23:17

CheeseGuy skrev:
Binchy skrev:Den var bra, men fortfarande väldigt mörk och de har fortfarande alldeles för mycket mugglarkläder på sig.

Vad är det för fel på mörker? Det passar utmärkt (jag hade gärna sett ännu mer), och boken är ju minst lika mörk.

Och det blir bra mörkare!
Jag tyckte faktiskt inte om Flitwick då det sagts han är delvis alv, då tyckte jag att hans utseende passade. Nu såg han bara ut som en vanlig dvärg.
I allmänhet tycker jag att filmen saknar många ögonblick, men man kan inte få allt. Böckerna slår ju filmen med hästlängder.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Binchy » fre mar 31, 2006 23:31

CheeseGuy skrev:

Jag tycker den är för mörkt filmat, att innehållet är mörkt är helt OK.

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Glorificus » lör apr 01, 2006 0:31

eynosh skrev:Jag tyckte faktiskt inte om Flitwick då det sagts han är delvis alv

Vad har du emot alver?
:D

eynosh skrev:Nu såg han bara ut som en vanlig dvärg.

Vad har du emot dvär.. eh, vertikalt utmanade personer?
:D

Måste. Sluta. Dålig. Humor.

Bank. Bank.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav CheeseGuy » lör apr 01, 2006 10:11

Binchy skrev:
CheeseGuy skrev:

Jag tycker den är för mörkt filmat, att innehållet är mörkt är helt OK.

Jaha. Nej, jag håller inte med heller -- visuellt är de två senaste filmerna så överlägsna de två första att det är löjligt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Binchy » lör apr 01, 2006 15:54

Har nu sett filmen en gång till och det vann den en hel del på. Nu satt jag inte och saknade en massa saker, eftersom jag VISSTE att de inte fanns där, utan kunde koncentrera mig på det som var där.

Den är väldigt snyggt filmad, ungdomarna är betydligt mer varma i kläderna och alla de vuxna skådepelarna gör en mycket bra insats.

Älskar bla Filch som valsar med en spinnande Mrs Norris, och Longbottoms nyfunna självförtroende. Tvillingarna Patil är mycket bra också (Arm, leg, I'm yours!)

Men vart tog husalvsproblemet vägen? Och varför är drakscenen så vansinnigt lång, när de har hoppat över så mycket underbara scener. Tänk om filmen hade varit 4 timmar lång... på dvd funkar det ju utmärkt, lite jobbigare på bio, I know, men man kan väl få drömma lite.

Och alla är verkligen sorglösa i slutet, utom då Hermione säger "everything's gonna change now, isn't it?" Hallå, en kille dog ett par dagar tidigare! A liitle morose wouldn't be wrong here...

Spoiler bok fem.

Och Fudges ovilja, för att inte säga totala vägran, att tro på att Voldemort är tillbaka försvann nästan helt, hur ska de fixa det inför nästa film?

Men, vad jag ser fram emot att få se en riktigt obehaglig, paddlik Professor Umbridge. Undrar vem de castar för den rollen? Aha, Imelda Stauton enl imdb, hon är ju inte paddlik... Hem, hem...

Det här är intressant:

James Phelps .... Fred Weasley (attached)
Oliver Phelps .... George Weasley (in negotiations)

Vad ska de göra om Oliver inte vill vara med?

Måste nog läsa bok fyra och fem NUUU! Och sexan, och ettan och tvåan, och trean... HBP har jag nog bara läst en gång. :eek:

Jättespoiler bok sex
Blev helt skakad av slutet, när Dumbledore bara dör. Har nog inte hämtat mig än...

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Föregående

Återgå till TV-serier och film