Hjälp: Filmkunskapsarbete om Färg (Gymnasiet)

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Hjälp: Filmkunskapsarbete om Färg (Gymnasiet)

Inläggav monkeyboy » mån mar 20, 2006 23:33

Håller på med ett skolarbete i kursen Filmkunskap B på gymnasiet och jag har valt ämnet Färg med en frågeställning något i stil med "Hur används medveten färgsättning av filmskapare för att utveckla filmupplevelsen?"

Saken är denna att jag har vissa stora problem då jag bland annat i vanlig ordning har börjat för sent och inte riktigt vet hur jag ska lägga upp arbetet, så jag skulle behöva lite hjälp. Jag har kommit på några punkter som svar på frågeställningen men jag skulle väldigt gärna vilja ha några fler, och framförallt exempel på scener i berömda filmer där detta förekommer. Skriv gärna allt ni kan komma på, ni kan även hjälpa mig att omdefiniera punkterna...

De punkter jag kommit på är följande:
- Befästa karaktärer.
Med exempelvis klädsel, tänk Darth Vader.

- Framhäva saker (karaktärer, byggnader etc)
Exempelvis att i en folkmassa så är den viktiga karaktären klädd i en stark färg och alla statister i dova.
Update: Schindlers List, Sin City etc.
Någon som har någon färgfilm där detta förekommer?

- Förstärka stämningar
Väldigt oklar på den här, även med själva definitionen men min kära moder föreslog nåt ur Fanny och Alexander där det typ är svartvitt när dom är hos nån tråkig snubbe och färgglatt nån annanstans...

- Symboliskt, känslor
Även denna är jag väldigt osäker på

- Förtydliga exempelvis tidsförflyttningar
Flashbacks i svartvitt till exempel...
Update: American History X

- Sätta ton
Typ Amelie från Montmartre, är väldigt osäker på det här då det har mycket med själva kamerafiltret att göra. Något jag inte kan nånting om...
Update: Amelie vs Matrix

Det här blev väldigt luddigt men jag hoppas ni hajjar ändå. Vore tacksam för all möjlig hjälp, så snabbt som möjligt. Kommer säkert att uppdatera då och då.
Senast redigerad av monkeyboy tis mar 21, 2006 0:43, redigerad totalt 1 gång.
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav Rombat » mån mar 20, 2006 23:39

Just att framhäva saker märks ju fruktansvärt tydligt i svart-vita Schindler's List. En liten flicka har u en klarröd jacka som står ut väldigt mycket. Senare ser man ju samma röda jacka ligga på en skottkärra med lik.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav noike » mån mar 20, 2006 23:41

Fotofilter hör definitivt till färglära, och då väldigt mycket med stämningen. Jämför Fight Club/Matrix med Amelie -- samma tekniker använda.

Du borde nog ta med Sin City också i framhävande-kategorin.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Zaxx » mån mar 20, 2006 23:49

Fyra bokstäver som ger dig namnet på den filmen där jag tycker färger har spelat mest roll i en film NÅGONSIN:

H-E-R-O
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Demiurg » mån mar 20, 2006 23:52

- Symboliskt, känslor

Bergmans Viskningar och rop är väl ett skolexempel. "Kammarspel i rött om döende kvinna och hennes systrar."

http://www.ingmarbergman.se/page.asp?gu ... 807B627DAE

"Den första bilden kom alltid tillbaka: det röda rummet med de vitklädda kvinnorna. Det händer att bilder envetet återvänder utan att jag vet vad de vill mig. Så försvinner de och kommer tillbaka igen och ser precis likadana ut. Fyra vitklädda kvinnor i ett rött rum. De rörde sig och viskade med varandra och var ytterligt hemlighetsfulla. Jag var just då sysselsatt med annat men eftersom de kom tillbaka med så stor envishet förstod jag att de ville mig något."

"Där finns dock en egendomlighet: Alla våra interiörer är röda, i olika nyanser. Fråga mig inte varför det ska vara så, för jag vet det inte. Jag har själv funderat på orsaken och funnit den ena förklaringen mer komisk än den andra. Den trubbigaste men också hållbaraste är väl att alltsammans är någonting invärtes och att jag, ända sen barndomen, föreställt mig själens insida som en fuktig hinna i röda nyanser."

http://www.ingmarbergman.se/page.asp?gu ... C2D450ACB8
“Bored now.”
Användarvisningsbild
Demiurg
Minion

Inläggav monkeyboy » tis mar 21, 2006 0:03

Rombat: Hade faktiskt just exakt den scenen i schindlers list uppskriven här, råkade bara glömma skriva upp den. Great minds think alike =D

Noike: Perfekt, den kör jag på. Kan du utveckla det där med samma tekniker? Och har du nåt konkret exempel från sin city?

Zaxx: Har tyvärr inte sett, hade dock skrivit upp "Ang Lee och annan asiatisk film"....

Demiurg: Oj, får kolla upp det där. Kan vara för djupt, men ska verkligen försöka få in det där...

Tackar alla! Fortsätt så =)
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav Demiurg » tis mar 21, 2006 0:10

Roger Corman's "The Masque of the Red Death" (1964)

Länge sedan jag såg den, men det är nog en av Corman's bästa, byggd på Poe's briljanta novell, som utspelar sig i sju salar, var och en i varsin färg, i Prospero's slott.

Novellen:
http://www.poemuseum.org/selected_works/red_death.html

Metaphor and Symbolism in The Masque of the Red Death:
http://www.boheme-magazine.net/php/modu ... cle&sid=46

Torrent på filmen:
http://torrentreactor.net/view.php?id=5223587
“Bored now.”
Användarvisningsbild
Demiurg
Minion

Inläggav Tam » tis mar 21, 2006 0:18

I Legally Blonde 2 har Elle ofta i scener där hon har flyt ett rosa ljus på sig. I en scen lägger hon fram ett förslag inför sina kollegor, hon är självsäker och det går bra och hon har sitt rosa skimmer. Men. Förslaget ogillas och hon får sparken. Och som genom en fingerknäppning är det rosa ljuset väck. Now that's storytelling!

Och jag har lärt mig från ett Firefly-kommentarspår att Hitchcock ofta (exempelvis i Vertigo) gärna använder grönt för att skildra åtrå.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Demiurg » tis mar 21, 2006 0:20

Rombat skrev:Just att framhäva saker märks ju fruktansvärt tydligt i svart-vita Schindler's List. En liten flicka har u en klarröd jacka som står ut väldigt mycket. Senare ser man ju samma röda jacka ligga på en skottkärra med lik.

Francic Ford Coppola's "Rumble Fish" (1983)

Helt i svartvitt, utom just akvariefiskarna, som är i färg. Briljant film, för övrigt (liksom hans andra, underskattade, Hinton-filmatisering, Outsiders).

"Rumble fish are Siamese fighting fish which, if put together, will try to annihilate each other. Or if the fish sees it's own reflection, then it will repeatedly attack the image. The fish are therefore a metaphor for Rusty-James and his gang who are heading into self-destruction through pointless gang warfare."

http://www.fast-rewind.com/rumblefish.htm
“Bored now.”
Användarvisningsbild
Demiurg
Minion

Inläggav Glorificus » tis mar 21, 2006 0:22

Det första jag kom att tänka på var Krzysztof Kieslowskis trilogi Trois couleurs (sv. Trikoloren). Döpt efter den franska flaggan och dess färger, samt franska revolutionens slagord - frihet, jämlikhet och broderskap. Frihet: Den blå filmen, Jämlikhet: Den vita filmen och Broderskap: Den röda filmen. I varje film används den aktuella färgen hela tiden symboliskt och för att framhäva känslan och temat. :)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav noike » tis mar 21, 2006 0:23

monkeyboy skrev:Noike: Perfekt, den kör jag på. Kan du utveckla det där med samma tekniker?

I varje fall Matrix och Amelie så har de dels använt filter och sedan efteråt tweakat färgerna i efterhand. I matrix för att ge allt en mer grönblå ton, medan i Ameli för att cranka upp intensiviteten på alla färgerna.

Och har du nåt konkret exempel från sin city?

Det har ju väldigt mycket svartvita scener där något är färglagt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav monkeyboy » tis mar 21, 2006 0:25

Demiurg: Oj, det där är nog lite överkurs för mig. Låter läskigt...

Tam: Haha, får kolla upp det där. Kommer du ihåg lite mer om vad som sas angående Hitchkock? Vore klockrent...
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav A bear » tis mar 21, 2006 0:28

Det finns ju, om sånt kan användas, gott om exempel på't i Jossverse. Vi har ju t ex Angel & Buffy i de tre första säsongerna av serien - Buffy alltid i ljusa kläder, ofta i solsken, Angel alltid i svart och skugga - eller varför inte de tre olika färgsättningarna för tre olika tidslinjer i "Out Of Gas" (Firefly).

"Pleasantville" borde väl vara användbar? En svartvit film där folk får färg allteftersom de upptäcker att de inte är bundna till att leva som i en 50-talsfamiljekomedi...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav monkeyboy » tis mar 21, 2006 0:28

Noike och Glorificus: Tackar

En fråga nu, kan någon snabbt komma på någon film där exempelvis flashbacksen har ändringar i färgsättning/filter?
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav eynosh » tis mar 21, 2006 0:32

monkeyboy skrev:Noike och Glorificus: Tackar

En fråga nu, kan någon snabbt komma på någon film där exempelvis flashbacksen har ändringar i färgsättning/filter?

Veronica Mars.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Rombat » tis mar 21, 2006 0:33

American History X.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav monkeyboy » tis mar 21, 2006 0:35

A Bear: Vill försöka använda exempel som det är troligt att han kan ha sett eller enkelt kan få tag på. Vill även försöka hålla mig till just film, kan du komma på några exempel på de här sakerna i några filmer?

Rombat: Perfa!
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav Demiurg » tis mar 21, 2006 0:42

Rombat skrev:

American History X.

Och just Amelie.
“Bored now.”
Användarvisningsbild
Demiurg
Minion

Inläggav Tam » tis mar 21, 2006 0:46

Kill Bill byter färg och format lite hursomhelst beroende vilken genre scenen är snodd från.

Hitchcock: det var inte så mycket mer än det som sa där.

Och du borde nog verkligen försöka få med nåt om Kieslowski-trilogin Glory skrev om. Det är nog bästa exemplet som finns på ämnet.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav qarlsson » tis mar 21, 2006 0:52

monkeyboy skrev:En fråga nu, kan någon snabbt komma på någon film där exempelvis flashbacksen har ändringar i färgsättning/filter?

Kill Bill. Flashbacks som förekommer både i svart/vitt och i mer grovkornig färgsättning har jag för mig - Det svartvita som förekommer i scenerna som utspelar sig i kyrkan innan Black Mamba avrättas. De grovkorniga, lite skitiga färg-flashback'sen (som förmedlar lite av en 70/80-talskänsla) när hon skolas av Pai Mei.

Edit: ah! Tam was the quickest drawer.
Senast redigerad av qarlsson tis mar 21, 2006 0:55, redigerad totalt 1 gång.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav qarlsson » tis mar 21, 2006 0:53

(edit) dubbelpost (/edit)
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Zaxx » tis mar 21, 2006 0:58

Exempel i Hero: (sorry för de stora bilderna)

Damn, nu måste jag se Hero igen!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav monkeyboy » tis mar 21, 2006 1:00

Ni är alla jätteänglar, tack som fan, verkligen superbt!
Ska nu bege mig till sängen för att återigen angripa problemet imorgon med nya krafter, men sluta för all del inte att posta =)
Återigen, tack som fan, ni är bäst!
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav qarlsson » tis mar 21, 2006 1:03

Zhang Ziyi rocks my boat!

Zaxx skrev:Damn, nu måste jag se Hero igen!

Yatzy!
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Illyria » tis mar 21, 2006 1:05

Nu känner jag också för att se Hero, damn good movie!

Film som går från svartvitt till färg och sen tillbaka igen: Trollkarlen från Oz?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » tis mar 21, 2006 1:14

Intressant nog så lyssnade jag just idag på en podcast om film (Reel Reviews, rekommenderas) som behandlade Traffic, där han föga förvånande pratade lite om färgerna, hur olika filter används för varje storyline och hur det hjälper oss hålla isär dom. Mycket information i den filmen. Och förbannat snyggt.

Nu blev jag sugen på en omtitt av den, det var några år sen sist.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Zaxx » tis mar 21, 2006 1:25

qarlsson skrev:Zhang Ziyi rocks my boat!

Zaxx skrev:Damn, nu måste jag se Hero igen!

Yatzy!

Men den är ju såååå snygg! Den filmen alltså... kom just på att jag inte äger den!!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav adolvsson » tis mar 21, 2006 1:44

Ach, apropå asiatiskt, hur kunde jag undgå att nämna A Tale of Two Sisters? Såg den i söndags, jagar mig än. Symboliken är oerhört viktig, den är fan nästan bara symbolik, och skillnaden i färg mellan nutid och flashbacks är såväl subtil som tydlig.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Demiurg » tis mar 21, 2006 11:52

adolvsson skrev:Ach, apropå asiatiskt, hur kunde jag undgå att nämna A Tale of Two Sisters? Såg den i söndags, jagar mig än. Symboliken är oerhört viktig, den är fan nästan bara symbolik, och skillnaden i färg mellan nutid och flashbacks är såväl subtil som tydlig.

Vilket påminner mig om att jag måste se färdigt den. Såg första halvtimmen och var ganska impad, speciellt av det liksom kliniska kameraarbetet, men sedan har jag helt enkelt lyckas glömma bort den i månader. Får mata in den i DVD:n senare idag.
“Bored now.”
Användarvisningsbild
Demiurg
Minion

Inläggav gaspode » tis mar 21, 2006 13:00

noike skrev:
monkeyboy skrev:Noike: Perfekt, den kör jag på. Kan du utveckla det där med samma tekniker?

I varje fall Matrix och Amelie så har de dels använt filter och sedan efteråt tweakat färgerna i efterhand. I matrix för att ge allt en mer grönblå ton, medan i Ameli för att cranka upp intensiviteten på alla färgerna.

När det gäller matrix kan man väl nämna att det är skillnad på färgtonen i den riktiga världen och inne i the matrix också.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Nästa

Återgå till TV-serier och film