Homicide: Life on the Street

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » mån apr 04, 2005 0:46

Binchy skrev:Det är väl inget fel på den ursprunglige Kojak, if it's not broken, don't fix it...

Saken är den att jag inte har någonting emot remakes, vare sig originalfilmen var lysande, rutten eller mittemellan. Huvudsaken är, och det här gäller även filmatiseringar av böcker, serietidningar, pjäser eller vadmer man kan tänka sig, att remaken kan stå på sina egna ben. Att den tillför något nytt. Att det finns en poäng utöver "den här versionen ska vara mycket snyggare än den där gamla skiten, fuck all else". Ett bra exempel på en remake, oavsett vad man sedan tycker om själva filmen, är Stephen Soderberghs Solaris, där Soderbergh tolkar Stanislav Lems roman från en annan vinkel än Tarkovskijs 60-talsfilm. Så remakes handlar inte om att fixa något som är trasigt, utan att helt enkelt ge en annan tolkning, en ny syn på saken. I alla fall ska en bra remake göra det, något som Kojak 2005 som sagt var inte är.

Binchy skrev:Yta utan innehåll funkar inte

Innehåll utan yta funkar bättre

En "ful" film med väldigt intressant story överser man med, en "snygg" film där det inte händer något orkar man inte med i längden.

Massa medhåll.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Binchy » mån apr 04, 2005 9:23

adolvsson, jag håller med. (Om jag nu motsäger mig själv skyller jag på överdos av cheeze-ballz, eller vad de nu heter, igår.)

En remake ska vara en självständig tolkning av en bok eller annat original. I många Hollywood-remakes kan man ju känna igen scener från första filmatiseringen. En annan poäng är - har de i Hollywood så dålig fantasi att de måste göra filmer som redan har gjorts? Världen är ju full av berättelser som INTE har filmats. Eller föresten, glöm det, Hollywood har ingen fantasi alls, de vill ju tjäna pengar; så mycket som möjligt, så snabbt som möjligt. (Damn, jag försöker alltid få in logik där det inte finns någon. Stupid me! :oops: )
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Tinwiel » mån apr 04, 2005 11:12

Binchy skrev: (Damn, jag försöker alltid få in logik där det inte finns någon. Stupid me! :oops: )

Ja, vi skulle ju sluta med såna saker! ;)

Jag tycker också att den här remake-trenden börjar bli tröttsam. Är det en sån brist på nya, intressanta manus att dom måste göra om gamla idéer hela tiden? :rolleyes: Är det inte remake på en gammal amerikansk eller engelsk film så är det en remake på en fransk eller japansk film, men med amerikanska skådisar. Resultatet kan ju faktiskt bli bra (The Ring tex) men det känns liiiite onödigt att göra samma film en gång till.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Binchy » mån apr 04, 2005 12:14

Tinwiel skrev:
Binchy skrev: (Damn, jag försöker alltid få in logik där det inte finns någon. Stupid me! :oops: )

Ja, vi skulle ju sluta med såna saker! ;)

Glömde av mig en kort stund. Won't happen again! :rolleyes:
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav adolvsson » tis apr 12, 2005 19:20

Angående nya parantestillägget i titeln... The Shield har ju en egen tråd, värt att notera, kanske.

Och man skulle ju kunna göra argument för att The Wire förtjänar en egen, vid det här laget.

Men det första, om Shield-tråden, det gäller nu, i alla fall. Bara så att det är allmän kunskap. Yo.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » tis apr 12, 2005 19:24

adolvsson skrev:Angående nya parantestillägget i titeln... The Shield har ju en egen tråd, värt att notera, kanske.

Har den? ja, se på fan. Okej, då bryter jag ut the Wire och gör om den här tråden till andra mer sällan omtalade serier.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » tor sep 01, 2005 21:59

Homicide 304. Okej, det här avsnittet kändes. Clark for president. Synd bara att Polito själv inte fick vara med ordentligt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tor sep 01, 2005 23:43

noike skrev:Homicide 304. Okej, det här avsnittet kändes. Clark for president. Synd bara att Polito själv inte fick vara med ordentligt.

SWEEEEET! About time. :D

Och, ja, det känns.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor sep 01, 2005 23:52

caffeineaddict skrev:SWEEEEET! About time. :D
Och, ja, det känns.

När Lewis bryter ihop, mina ögon blev sympatifuktiga..

Det här måste vara den näst bästa polisserien.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » fre sep 02, 2005 0:23

noike skrev:
caffeineaddict skrev:SWEEEEET! About time. :D
Och, ja, det känns.

När Lewis bryter ihop, mina ögon blev sympatifuktiga..

Det här måste vara den näst bästa polisserien.

Damn, bidde äckligt sugen på att se om det avsnittet nu. Fan så bra det är.

"That silly man and his silly cookies."

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » fre sep 02, 2005 0:29

309 (Hoppade över306 och 307 eftersom jag dels har sett dem tidigare och så har jag itne fått ner dem ännu): Yaphet Kotto. Satan vad bra han är. Hela avsnittet är hans även om Melissa Leo får en liten del av kakan också. Men oavsett om Gee har repliker eller bara kastar saker omkring sig på kontoret, satan. Man bara sitter och tittar, oförmögen att göra något annat.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » fre sep 02, 2005 7:40

Det är en grym cast vid det här tillfället. Okej, Baldwin och Isabella Hoffman kanske inte riktigt är i samma klass som de andra men de klarar sig ändå godkänt och resten är förbannat bra.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » lör sep 03, 2005 18:12

313: Fuck me. Det här såg jag inte komma alls. Kay, Beau och Stan nerskjutna? Bara sådär? Fuck. Me. Och Kotto är fortarande helgjuten och överjävligt bra.

Här och nu utnämner jag serien till nästbästa polisserien. Shield är forfarande före, men den spöar the Wire med pungsparkar.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » sön sep 04, 2005 0:49

Nooooooooooo! Jag behöver nästa säsong! Gah! The pain!
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön sep 04, 2005 19:22

Han är fast, han är fast, han är fast! :D

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » sön sep 04, 2005 19:29

caffeineaddict skrev:Han är fast, han är fast, han är fast! :D

Men fan vad svårt det är att hitta rippar.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Lono » sön sep 04, 2005 21:35

Det är jätte svårt. Jag har bara hittat första säsongen :(

Jag funderar nästan på att börja köpa DVD säsongsboxarna om det inte vore så mycket annat jag vill ha.
Användarvisningsbild
Lono
Demon Fodder

Inläggav caffeineaddict » mån sep 05, 2005 9:34

noike skrev:

S4 och S5 går rätt lätt att hitta i vissa hubbar som jag besöker. Who's your daddy?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » mån sep 05, 2005 10:10

caffeineaddict skrev:
noike skrev:

S4 och S5 går rätt lätt att hitta i vissa hubbar som jag besöker. Who's your daddy?

Du är på tok för ung för det, men du kan få vara ett koreanskt adoptivpäron om du vill.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Lono » mån sep 05, 2005 13:17

caffeineaddict skrev:
noike skrev:

Åhå, vilka hubbar då om man får fråga?
Användarvisningsbild
Lono
Demon Fodder

Inläggav noike » mån sep 05, 2005 22:24

4.3 Jag gillar verkligen att Bayliss börjat bli så van vid Pembeltons bisarra fixeringar att han bara rycker lite på axlarna åt det och äter ett äpple. Lite tråkigt att Daniel Baldwin åkte ut precis när han började närma sigl de andras klass. Säsong tre och början på fyran har varit sjukt jämna och bra.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » mån sep 05, 2005 22:35

Lono skrev:
caffeineaddict skrev:
noike skrev:

bbb.ancient.se, sweden1.myftp.org och maximumspeed10mbit.no-ip.org är de jag vanligtvis finns på och där fanns det mer än en person som hade dem.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Buffster » mån sep 05, 2005 22:38

Jag har nu sett dom fyra första avsnitten av Homicide och jag gillar det. Men noike skrev att det var mycket bättre än The Wire, vilket jag även om det är väldigt svårt att säga så här tidigt har lite svårt att tro. Något av det allra bästa med The Wire är enligt mig att det bara är ett "fall" per säsong istället för ett per avsnitt. Så verkar det inte riktigt vara i Homicide. Utvecklar det sig mer åt det hållet senare kanske? Sen så känner jag också att The Wire är så extremt bra för att man får se så mycket från dom kriminellas synvinkel och det upplever jag hittills inte heller lika starkt i Homicide. Men som sagt, det kanske blir mer av det senare. Nu vill jag inte låta allt för negativ heller. Jag har verkligen gillat dom avsnitt jag har sett hittills. Många av karaktärerna fäste jag mig snabbt vid. Mycket humor också, mer än vad jag hade väntat mig. Men som sagt, ännu känner jag inte att serien kan hota The Wire. Men kanske, när jag har sett fler avsnitt.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav noike » mån sep 05, 2005 22:46

Buffster: nej, men Homicide har något som jag tycker saknas i the Wire, nämligen bara karaktärer som man bryr sig om. Och bryr sig om har ingenting med huruvida man gilalr dem eller inte, utan man vill veta mer Man blir intresserad av dem. The Wire hade Omar och ibland McNulty -- i Homicide finns det en hel cast som faktiskt är riktiga personer ut i fingerspetsarna. Homicide är bra mycket närmare serier som Shield. The

Wire känns som ett CSI utdraget till en säsong -- fast bättre än CSI givetvis. Twiesten är att fallet ses från bägge hållen, men det är ändå fallet som betyder något. Tyvärr.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav The Buffster » tis sep 06, 2005 0:19

noike: Precis som jag nämnde i mitt inlägg så var karaktärerna någonting som jag genast gillade med Homicide. Och när jag säger gillar så menar att jag tycker att många av dom verkar intressanta. Du har också rätt i att en av The Wires svagheter är just karaktärerna. När man ser till det så är det kanske lite konstigt att jag gillar The Wire så mycket som jag gör. Jag brukar nämligen alltid framhålla att intressanta karaktärer är det absolut viktigaste för att en serie ska bli riktigt bra.

Du har också rätt i att fallet är det viktiga. Fast jag tycker ändå att en jämförelse med CSI är att ta det lite väl långt. The Wire handlar ändå mycket mer om människorna som är inblandade.

Trots att jag i princip helt håller med om det du skrev så älskar jag The Wire. Jag antar att dom bra sakerna, främst då att man får se bägge sidor, väger upp svagheterna. Men jag har ändå väldigt stora förhoppningar på Homicide. Och vem vet när jag har sett fler avsnitt kanske jag också tycker mer om det än The Wire. The Shield kan jag nog redan nu säga är rätt ohotat. För även om karaktärerna är bra så blir dom nog aldrig så bra som i The Shield.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Lono » tis sep 06, 2005 1:41

caffeineaddict skrev:
Lono skrev:
caffeineaddict skrev:
noike skrev:

bbb.ancient.se, sweden1.myftp.org och maximumspeed10mbit.no-ip.org är de jag vanligtvis finns på och där fanns det mer än en person som hade dem.

Crap, jag tar mig inte in på nån av dom hubbarna. Men tack ändå. :/
Användarvisningsbild
Lono
Demon Fodder

Inläggav noike » ons sep 14, 2005 1:43

Som om inte Aftonbladet och deras penisdrama räckte, 4.20: the wedding. Melissa Leo! Snacka om förvandling, kände inte igen henne. Och hela bröllopsidén och att ingen tar det på allvar-- och Lewis brillianta idé om att sköta allt i sista minuten. Och Brodies "You're prettier" till Russert var inspirerat.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » lör sep 17, 2005 22:11

Säsong 5. Mitt intro! De satarna har bytt bort mitt intro! 5.01 i övrigt Stackrs Pembleton. Inte nog med att han får agera springpojke, Munch är, tja, Munch och därmed ett konstant rövhål. När de jagar grisen får det mig att tänka på Andrew. "That will do pig!"
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör sep 17, 2005 23:40

Jag vet, introbytet är en skam. Fucking rating hunters!

(5.01):Scenen när Bayliss och Pembleton träffas igen är ett smärtsamt mästerverk... när Bayliss försöker krama Pembleton, och han knuffar bort honom... gaaah! Det är knappt jag klarar av att titta.

Ja, Munch i de här scenerna med Frank... jag vet inte. Det är nästan liiiite väl. Men kanske ändå inte. Det är ändå så härligt att serien alltid vågade hålla förhållandet mellan sina karaktärer så pass hårt. De är inte bästa kompisar som gruppkramas bara för att de jobbar ihop. Det är mest för att man som tittare älskar dem så mycket att man önskar att de tyckte om varandra mer, men scener som de här med Frank och Munch visar på att de må ha sprungit omkring i samma squad room i fyra säsonger nu men de känner knappt varandra för det (precis som Bolander säger när han talar om Crosetti efter Crosettis självmord, "I didn't know Crosetti at all. I didn't want to. [...] I keep trying to remember Crosetti. His desk was three feet away from mine and I can't even remember if we said any more than 'hi ya' to each other for a whole entire year.").

Damn... vilken jävla serie!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » lör sep 17, 2005 23:49

Upptill och med 5.02: Det är det som gör serien på sätt och vis. Howard och Felton var vänneräven utanför jobbet, precis som Lewis och Crosetti även om de inte var riktigt lika öppna. Resten är bara arbetskamrater, de umgås inte, de pratar inte om saker med varandra och på sätt och vis bryr de sig inte om varandra utanför jobbet alls. Utom Bayliss som jag tror ser Pembleton som en vän, även om det inte är ömsesidigt. Vilket är vad som ger det hela intressant och att man kan knuffa undan fallen och ändå få serien att fungera.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film