Black Books

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Black Books

Inläggav meimei » mån aug 15, 2005 2:35

Jag har gått och blivit minion och det tänker jag fira med att helt fräckt skapa ny tråd. Black Books förtjänar en egen tråd för att det är något av det roligaste som någonsin gått på tv. En skatt på tre säsonger som kan glädja vem som helst med minsta tillstymmelse till svart humor.

Håller just nu på att spana in tredje säsongen (tror inte den har gått på tv än men den finns på dvd och är värd vartenda öre). Första avsnittet är lysande. Bernard tar begreppet "kedjerökande bakfulla bittra elaka tokjäveljävel" till nya höjder. It's a must-see.

Nu finns dessutom en tjusig samlingsbox med alla tre säsonger som kostar 6 hundralappar. Så himla värt!

Sen har Black Books en rätt kul hemsida också.
Hey, you.

More whiteboards for Andrew!
Användarvisningsbild
meimei
Minion

Inläggav poser » mån aug 15, 2005 2:46

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav meimei » mån aug 15, 2005 3:04

Jepps, det var väldigt mycket bättre. Har inte kollat runt efter olika priser så mycket, men discshop är ofta sjukt dyra. Hyser lite agg mot Play sedan jag försökte beställa den stora buffyboxen från dem. Hade bokat den långt i förväg, men på nån jävla vänster lyckades de schabbla bort mitt exemplar till någon annan. Fast jag fick ju ett standardiserat ursäkta-mail, so what me worry? Till slut fick jag tag på boxen på discshop till ett hutlöst pris. Tycker Play borde ha betalat mellanskillnaden. Hrmpf.
Hey, you.

Användarvisningsbild
meimei
Minion

Inläggav Tob » mån aug 15, 2005 3:24

Discshop är en svensk affär och anpassar sig till den svenska marknaden. Discshop ligger då relativt bra i pris och har andra kvaliter än pris.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav meimei » mån aug 15, 2005 3:46

Jo visst. Discshop var extremt trevliga och tillmötesgående när jag försökte få tag på en Buffybox genom dem, och det är tack vare dem jag har en. Jag har inget emot att betala extra för schysst service eller andra fördelar discshop kan tänkas ha. Fast vad gäller just den boxen så var den ungefär en tusenlapp dyrare hos discshop än hos play, en prisskillnad som jag inte riktigt hajar.

On topic: Om någon hittar en sammanställning av extramaterialet på Black Books-samlingsboxen, posta gärna en länk.
Hey, you.

Användarvisningsbild
meimei
Minion

Inläggav noike » mån aug 15, 2005 7:34

meimei skrev:On topic: Om någon hittar en sammanställning av extramaterialet på Black Books-samlingsboxen, posta gärna en länk.

Samma extramaterial som på de enskilda säsongerna. Det vill säga kommentarspår, outtakes, små featurettes.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Yog-Sothoth » mån aug 15, 2005 8:09

Tob skrev:Discshop är en svensk affär och anpassar sig till den svenska marknaden. Discshop ligger då relativt bra i pris och har andra kvaliter än pris.

Vad menar du? Det finns väl utländska butiker som både har bra service och bättre pris (t ex Axelmusic)?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Bender » mån aug 15, 2005 10:32

Jag köpte dom löst för 120 kr styck på Play... Har inte haft något problem med dom, om man inte räknar att jag fick 1 ex extra gratis en gång.

En väldigt rolig serie för övrigt... :D

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Tob » mån aug 15, 2005 13:45

Yog-Sothoth skrev:
Tob skrev:Discshop är en svensk affär och anpassar sig till den svenska marknaden. Discshop ligger då relativt bra i pris och har andra kvaliter än pris.

Vad menar du? Det finns väl utländska butiker som både har bra service och bättre pris (t ex Axelmusic)?

Discshop är knappast dyrare än andra webbbutikerna i Sverige, om man pratar om standardpriser iaf, dem anpassar sig till den svenska prismarknaden helt enkelt. Är ingen expert på det men det låter troligt.

Jag har inte sagt att det inte finns utländska butiker som når upp till Discshops service. Appropå Axelmusix så skulle jag vilja påstå att deras standardpriser knappast är billigare än Discshop.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav The Ankh » mån aug 15, 2005 15:51

h! Black Books! Vilken underbar serie! Full av knäpp humor och sarkasm. Och fylla. och orenlighet! Dvs.. de tre bästa grejorna :-)

Tack till Min kära vän : "Sfinx" som introducerade mig!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav Tompa » ons aug 17, 2005 23:36

Black Books är en helt undebar serie som man kan se hur många gånger som helst.

Påskägg: För att se två gömda scener på S2-discen, gå till extramaterialet och markera de alternativen som är omringade av stjärnor, tryck sedan höger/vänster så markers ett vinglas eller en vinflaska.

http://www.dylanmoranrules.com/menu1.htm

Och till sist, köp biljetter till Dylan Morans stand-up show som kommer till Gbg 18:e oktober http://www.lorensbergsteatern.se/dylanmoran.shtml

Han kommer tydligen till Sthlm också men jag orkar inte kolla upp när och var.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion

Inläggav The Ankh » tor aug 18, 2005 14:48

Dylan Moran.. Ere han som spelar bokaffärsägaren?
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav caffeineaddict » lör aug 20, 2005 0:01

S1 var sisådär, rätt rolig, men nu är jag halvvägs genom S2 och kvalitéen har ökat något enormt. Har skrattat ordentligt åt alla de tre avsnitten.

Att jag såg Dylan Moran i Shaun of the Dead igår gjorde ju inte heller saken sämre.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tompa » lör aug 20, 2005 0:37

caffeineaddict skrev:S1 var sisådär, rätt rolig, men nu är jag halvvägs genom S2 och kvalitéen har ökat något enormt. Har skrattat ordentligt åt alla de tre avsnitten.

Att jag såg Dylan Moran i Shaun of the Dead igår gjorde ju inte heller saken sämre.

Fran är med i "Shaun" också, i Doppelgang-gänget och Bill Bailey ska ha varit en zombie.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books

Användarvisningsbild
Tompa
Minion

Inläggav noike » lör aug 20, 2005 1:10

Tompa skrev:Bill Bailey ska ha varit en zombie.

Förmodligen. Simon Pegg älskar att arbeta med Bill -- även om det inte håller i längden eftersom Simon alltid börjar skratta.

Tyres från Spaced är med i ett ögonblick som zombie, i samma cykelkläder.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav meimei » lör aug 20, 2005 13:37

The Ankh skrev:Dylan Moran.. Ere han som spelar bokaffärsägaren?

Jepps, det är han som spelar Bernard aka mannen jag skulle gifta mig med eller kanske stalka om han fanns på riktigt.

Jag var tvungen att kolla på Manny come home idag, den här scenen får mig på finfint humör när jag är bakis: (spoiler 3x01)

Bernard coughing and pale.
BERNARD: Not so good, not feeling so good. Coffee and something, medicine. (Eats some slug pellets) Kapow oven cleaner, if you can clean an oven you can clean me. (fills his mouth with oven cleaner) Ah, coffee.
HE Takes one teaspoon of coffee out of the jar and then fills the jar with hot water and drinks it, then proceeds to cough violently.
Hey, you.

Användarvisningsbild
meimei
Minion

Inläggav Langtry » lör aug 20, 2005 15:08

Jag älskar den här serien, den är hur bra somhelst :D

Det finns så många bra scener i den här serien.
En av mina favoriter är :

- Manny, I want my lollie.

(Many går fram till frysen och tar fram en rödvinspava med en pinne i, slår sönder flaskan och räcker resten till Bernard som börjar slicka på den)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » lör aug 20, 2005 22:31

Tompa skrev:
caffeineaddict skrev:S1 var sisådär, rätt rolig, men nu är jag halvvägs genom S2 och kvalitéen har ökat något enormt. Har skrattat ordentligt åt alla de tre avsnitten.

Fran är med i "Shaun" också, i Doppelgang-gänget och Bill Bailey ska ha varit en zombie.

Doppelgang-gänget är så kul för att de innehåller "paren" (eller åtminstone de potentiella paren, eller ex-paren) från både Black Books, Spaced och The Office, en på varje sida. Huvudgänget har naturligtvis Tim från Spaced, Bernard från Black Books och Dawn från The Office, medan det andra gänget har Daisy från Spaced, Fran från Black Books och Tim från The Office.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tompa » lör aug 20, 2005 23:08

Är det inte sånt som gör det värt att se på Film och TV? ;)

Bäst är när Bernard har gjort sig en rostad mack med jordgubbsylt och går till sitt skrivbord lyckligt mässandes "Jam jam jam jam jam", han tar ett bett och upptäcker att sylten kanske var lite gammal och kastar helt sonika upp den i taket.

"Look, speed-dial" :D

Användarvisningsbild
Tompa
Minion

Inläggav meimei » sön aug 21, 2005 17:15

Jaa!

-Jam jam jam... jam jam jam...
(tar ett bett)
-Ble..bluuärgh!

Så bra!
Hey, you.

Användarvisningsbild
meimei
Minion

Inläggav gaspode » tis dec 11, 2007 4:13

Visste väl att vi hade en Black Books-tråd nånstans.

Tagit en paus i mitt Red Dwarf-tittande och kollar på Säsong 2 av Black Books istället, och jag gillar nog Black Books mer.

Nu kollar jag på 2x02 Fever

"I hope your wearing your heat-be-gone boots!"
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav sfinx » tis dec 11, 2007 16:09

Bra tråd. Mycket bra serie. Så konstigt att den inte blev större när den kom, i sverige iaf.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav AKS » mån mar 17, 2008 22:24

Pratade om denna serie i helgen med madskellig och noike och jag tog och laddade hem den nu. Jag vet inte när den visades i Sverige för vad som känns som ganska länge sedan, men i alla fall så såg jag ett antal avsnitt då. Inte alla, utan ett avsnitt här och där. Avsnitt 1.01 kan jag dock inte komma ihåg att jag sett tidigare.

1.01: Jag tyckte att detta avsnitt var jättebra, men det tog riktig fart först då Bernard börjar skjuta upp att göra räkenskaperna. Jag kände igen mig, men det var naturligtvis skruvat 1000 fler varv än en normal situation.

Levereringen av "Which one of you bitches wants to dance?" med efterföljande småkutt på platsen kan vara en av mina favoriter nånsin, typ. :D :D

Martin Freemans scener som doktorn var också riktigt kul.

Jag gillar i alla fall väldigt mycket redan efter det första avsnittet. Ska försöka hinna se nästa avsnitt ikväll också.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » mån mar 17, 2008 23:17

1.02: Första avsnittet var ganska så mycketbättre, enligt mig, men fortfarande klart underhållande och roligt.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav madskellig » tis mar 18, 2008 16:25

Skoj att du gillar det! :) Jag tyckte nog lite annorlunda, att första avsnittet var lite svagt men att det sedan blev bättre. Fast då jag sett om första avsnittet så gillar jag det också riktigt mycket.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav noike » tis mar 18, 2008 16:40

AKS skrev:1.02: Första avsnittet var ganska så mycketbättre, enligt mig, men fortfarande klart underhållande och roligt.

Men tänkte* du på att (spoiler BB 1.02) mannen som inte får komma in utan blir given en bok i dörren var (spoiler Doc Martin) en lite tjockare PC Mark Mylow?

* skrev "stänkte" först. Heh.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tis mar 18, 2008 17:29

Ja, jag tänkte på det. Tänkte även på att det var några kilon extra där. :D

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » ons mar 26, 2008 18:37

1.06: :D :D Det här avsnittet hade jag sett förut (avsnitt 3 och 4 också). Så förbaskat kul då Manny hamnar på framsidan av Big and Beardy. Ganska så rejält utflippat avsnitt = it's all good.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav sfinx » ons mar 26, 2008 18:56

AKS skrev:1.06: :D :D Det här avsnittet hade jag sett förut (avsnitt 3 och 4 också). Så förbaskat kul då Manny hamnar på framsidan av Big and Beardy. Ganska så rejält utflippat avsnitt = it's all good.

Och ju mer man ser om det desto roligare blir det.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav AKS » ons mar 26, 2008 19:54

Haha, ja, det ska jag testa!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Återgå till TV-serier och film