R1 vs R2 (S4-S7)

Här kan ni sälja saker, eller tipsa om bra websiter att shoppa från!

R1 vs R2 (S4-S7)

Inläggav Tob » fre maj 21, 2004 18:52

Valet börjar närma sig.

Har läst någonstnas för ett bra tag sedan varför man behåller fullscreen i USA medans man har gått över till widescreen på de brittiska utgåvorna. Fullscreen skall visst vara det tänkta. Aningen förvirrande. Är verkligen widescreen att föredra om det inte är tänkt att visa så?

Sen tillkommer ju även Svensk text, som inte är nödvändigt men alltid en bonus.

Har köpt s1-s3 r1 mest på grund av att dem har varit billigare. Men har nu den senaste veckan upptäckt att Amazon säljer de brittiska nyutgåvorna till krafitgt reducerat pris. Sen vill jag ju inte att de skall skära sig totalt i hyllan.

Med andra ord jag behöver hjälp, vad är att föredra?
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav gaspode » fre maj 21, 2004 19:01

WS vs FS är en evighetsdebatt. :)

Vill man vara purist så är det 4:3 som gäller.

kolla här:
http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=150
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Tob » fre maj 21, 2004 19:16

Tack för länken.

Svårt att säga vad som är att föredra.

Buffy är dock inspelat på 16:9-film som är tänkt att beskäras på sidorna till 4:3, på region 2/4 har man alltså valt att inte skära bort den överflödiga bildinformationen.

Vad exakt är överflödig bildinformation i detta fallet? Är inte WS det riktiga då?

EDIT: Jag förhastade mig nog en del, och missförstod även en del, är nu helt klar med hur det ligger till. Både i teorin och praktiken.
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav gaspode » fre maj 21, 2004 19:30

Det är lite knepigt :)
Väldigt ofta när man spelar in film, TV-serier etc. så gör man det på film som är av annat format än man tänkt visa. aspekten på filmen man spelar in Buffy med är alltså ungefär 16:9, men hela den bilden är aldrig tänkt att visas, man kan väl säga att man klipper av sidorna så att man får kvar 4:3.

Likadant fast tvärtom spelas många filmer in på negativ som är 4:3, men sen klipps övre och undre delen bort för att lämna kvar 16:9-bild (eller ännu bredare).

Buffy spelas alltså in på 16:9-film, men är tänkt att visas i 4:3. När sen engelsmännen gjorde DVD-master från film-materialet valde de att inte klippa bort sidorna för att få Widescreen. Ett smart drag kan tyckas eftersom många idag föredrar Widescreen. Däremot har Joss själv sagt att det är fel fel fel och att man inte bör se det så.

Joss har också sagt att om man inte hört Alyson på NTSC har man inte hört henne på riktigt. (En av PAL-formatets brister är att den snabbar upp allt material som är gjort på film med 4%, vilket gör att allt ljud blir i en aningen högre ton. Inget man tänker på när man kollar på film, men om man har tillgång till en PAL och en NTSC-version av något kan man lätt höra det.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav gaspode » fre maj 21, 2004 19:32

Såg inte din edit innan jag postade. Bra att du är med på noterna, hoppas inte att mitt extra-inlägg rörde till det för dig igen :D
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav caffeineaddict » fre maj 21, 2004 19:33

Ska tilläggas att problemen med widescreen-formatet har närmast försvunnit helt i S6 och S7, för då hade regissörerna förstått att chansen var mycket stor att avsnitten skulle ses i både 4:3 och 16:9 och komponerade därför så att det skulle se bra ut i båda formaten. S4 och S5 har vissa problem, men det har inte S6 och S7 så vitt jag vet.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » fre maj 21, 2004 19:36

Har alltid föredragit Pal då jag tycker bilden känns stabilare. Men kan mycket väl tänka mig att röster osv. kan förändras till en märkbar nivå. Speciellt då man kan göra direkta jämföreslser.

EDIT: Nej det rörde verkligen inte till det, utan mer som en bekräftelse på att jag har koll på läget.
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav gaspode » fre maj 21, 2004 19:42

gött det.

Ja, PAL-bilden ÄR bättre, det kan jag verkligen märka nu när jag skaffat projektor.

Det enda PAL-problem jag haft var på LotR där de försökt pitchkorrigera ljudet för att inte speedupen skulle paja ljudet, men istället lät det förjäkligt på vissa ställen. Så där fick jag sälja min PAL-box och köpa R1..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav sus@n » fre maj 21, 2004 19:46

Något som är roligt att göra (off-topic) är att ändra ljudet så att det är ljusare och höra gänget prata med pipiga röster :D

Rätta mig om jag har fel men man kan väl själv ändra mellan PAL och NTSC? På samma sätt kan man ju ställa in TV-formatet eller det blir också fel?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Tob » fre maj 21, 2004 20:06

Rätta mig om jag har fel men man kan väl själv ändra mellan PAL och NTSC? På samma sätt kan man ju ställa in TV-formatet eller det blir också fel?

Man kan ställa in dvd spelaren (på de flesta) vilket format som man skall spela upp. Är det tex inställt på Pal när man skall spela upp Ntsc så blir det inget bra.
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav sus@n » fre maj 21, 2004 20:09

okej, då förstår jag.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav gaspode » fre maj 21, 2004 20:10

Jag vet inte exakt vad den inställningen gör på min spelare faktiskt, har inte testat, men det är ytterst få spelare som verkligen konverterar NTSC till PAL, det är ingen enkel funktion.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Tob » fre maj 21, 2004 20:45

Det kan nog stämma. Är inte speciellt insatt i det. Men det finns i de allra flesta fallen någon funktion som underlättare pal respektive ntsc uppspelning, tror jag.
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör maj 22, 2004 9:44

Jag har min inställd så den konverterar allt till den s.k. PAL60 och därmed gör det att jag kan få ut både PAL och NTSC i Progressive Scan (som ser och låter ungefär lika bra för båda) utan att behöva flippa fram och tillbaka mellan varje film.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tob » lör maj 22, 2004 16:55

Vi lämnar diksussionen kring Pal/Ntsc och går över till den tänkta diskussionen r1 vs r2.

Finns det någon sajt där man kan jämföra screenshots mellan en WS och FS versioner?
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » lör maj 22, 2004 17:09

Caffeinaddict (en bit upp): Fast ska man var ahelt ärlig så finns det problem även i 4:3. Det finns inte en chans att tabben i Hush där man mitt i bilden kan se en åkplatta försvinner i den "nerklippta" versionen. Allt handlar om vad man själv föredrar och inte vad en moralkakegud tycker (hur trevlig och bra han än må vara).
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » mån maj 24, 2004 12:30

Är det verkligen ingen mer som kan komma med lite råd?

Jag är ekonmisk av mig och vill ha det som är mest prisvärt. Innehåll (samma?) - pris - kvalite.

Jag upprepar mig lite och frågar åter igen om det möjligen finns någon sajt där man kan jämföra screenshots mellan en WS och FS versioner? Då vore det mycket lättare att bilda sig en uppfattning om vilket jag tycker ser bäst ut. Skall tillägga att jag har en ws tv.

Jag har ju s1-3 i R1, vilket innebär att rent estetiskt så ser det bättre ut att fortsätta med R1. Hur ser det ut? att bryta alltså. Kanske är lite petig, men är väldigt känslig när det gäller sånt.
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav dizzy » mån maj 24, 2004 14:18

Tobbe_E:
Visste att jag hade sett lite jämförelser av screenshots någonstans men kunde inte hitta var. Hade själv samma frågor för ungefär ett år sen.
Men här är en med några från S4:

http://www.r2-dvd.org/article.jsp?sectionId=3&articleId=3924

Jag gjorde valet att gå över från R1 till R2 vid säsong 4 till stor del pga widescreen men också för att de låg så långt efter med utgivningen på R1 då. Tycker det ser jättebra ut i ws och har sett att många andra tycker likadant.

Boxarna skiljer ju sig lite i utseende men det är inget jag stör mig på. Kan ta en bild ikväll på hur det ser ut i bokhyllan och lägga upp här.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav suprmicael » mån maj 24, 2004 14:47

Tobbe_E skrev: Jag upprepar mig lite och frågar åter igen om det möjligen finns någon sajt där man kan jämföra screenshots mellan en WS och FS versioner? Då vore det mycket lättare att bilda sig en uppfattning om vilket jag tycker ser bäst ut. Skall tillägga att jag har en ws tv.

Här är en länk till en artikel på buffycritic.com som jämför WS och FS och utser "vinnare".

http://home.comcast.net/~pulpdusk/wide/wide.htm
+++--100--+++
Användarvisningsbild
suprmicael
Minion

Inläggav Tob » mån maj 24, 2004 15:10

Tack för länkarna, speciellt den sista. Bra exemple men jag vet inte om testet var så övertygande. Det går ju att vinkla det rätt ordentligt, beroende på vilka exempel man väljer.

Boxarna skiljer ju sig lite i utseende men det är inget jag stör mig på. Kan ta en bild ikväll på hur det ser ut i bokhyllan och lägga upp här.

Strålande!
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav sus@n » mån maj 24, 2004 17:20

Popcorn missen var väl det enda riktigt stora skillnaden.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav caffeineaddict » mån maj 24, 2004 18:58

Alltså, den där sidan bevisade ju verkligen hur komplicerad frågan är. Vissa bilder var grymt mycket snyggare i WS (som Mercedes och hennes mjölkbärande), medan andra visade rätt pinsamma missar (som The Cheese Man och bluescreen-grejen).

Vill dock gärna upprepa det faktum att sådana WS-missar blir bra mycket färre (vet inte ens om de existerar alls) i S6 och S7.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav dizzy » mån maj 24, 2004 21:44

""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav caffeineaddict » mån maj 24, 2004 21:51

dizzy: Dude, din samling räknar neråt istället för uppåt! ;)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tob » mån maj 24, 2004 22:38

Tackar så mycket.

Men vad trött man blir på denna förbaskade åldersmarkeringen. Skitsnygga utgåvor som förstörs fullkomligt....Varför inte en liten etikett? Istället...
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Zaxx » mån maj 24, 2004 23:53

skulle skada någon för att få Buffy UK boxarna istället för mina SWE
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 23:54

Zaxx: det enda du behöver skada är din privatekonomi :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav dizzy » tis maj 25, 2004 0:10

caffeine:
:D

Tobbe_E:
Ja det hade varit trevligt att slippa åldersmärkningen.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav Tob » tis maj 25, 2004 20:24

Det lutar nog åt att jag går över till R2, och beställer s4-s7 på amazon för 29.97 £. Frågan är bara hur länge man vågar vänta, sen känner jag att jag har inte riktigt råd att köpa alla på en gång.

Så är det någon som sitter och trycker på något riktigt bra motargument, så fram med det!
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » ons maj 26, 2004 18:37

Varför välja R1:
1. De kostar inte mycket mer än/ungefär lika mycket R2:orna om du köper på rätt ställe
2. Det ser snyggare ut när de står ihop om det är samma format och utseende på boxarna, plus att det inte är någon åldersmarkering
3. Serien är filmad i 4:3 och R1 visar den som serien var menad att visas
4. Priset på R1-boxarna är inget "extrapris", du behöver inte köpa alla på en gång utan kan vänta lite och beställa efterhand
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Nästa

Återgå till Shopping