Fråga om tull (ej Buffyrelaterat)

Här kan ni sälja saker, eller tipsa om bra websiter att shoppa från!

Fråga om tull (ej Buffyrelaterat)

Inläggav AKS » lör okt 02, 2004 22:52

Jag tänker köpa några art prints från USA (allposters.com) och undrar om någon vet hur det är med tull på dylika saker. DVD vet jag ju hur det är med, men art prints har jag aldrig köpt. Kommer nog att gå på ca 800 kronor + frakt. *Om* det blir tull på det hela hur mycket ska jag då vara beredd att betala?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav mattek72 » lör okt 02, 2004 23:32

Gå in på http://www.tullverket.se/ där borde det gå att hitta svar angående detta.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher

Inläggav malavel » lör okt 02, 2004 23:45

Du kan fråga om säljaren kan tänka sig att sätta ett lägre officiellt pris, så blir moms och ev. tull lägre.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » sön okt 03, 2004 0:02

AKS: du får betala, tror jag, 25 % moms på själva prylen (200 kr) sedan tar tullen en avgift (cirka 60 tror jag) för att de går igenom grejorna sedan får du betala postförskott (45 kronor tror jag) för att hämta ut paketet... så det blir ganska mycket sammanlagt.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Illyria » sön okt 03, 2004 0:13

Om momsen är 25% för artprints tas följande tullavgifter ut:
3,5 % tull på värdet inklusive fraktkostnaden + 25 % moms på det och sen vill posten ha en avgift på 63 kr.

För något som kostar exakt 800 skulle det bli 298 kr extra att betala.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav VelocityBoy » sön okt 03, 2004 0:17

Illyria: Din förklaring är som en Picasso mot mina färgkritor :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Illyria » sön okt 03, 2004 3:08

:) det går snabbt att lära sig detta när tullen en gång väl tagit ett paket för dig.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav VelocityBoy » sön okt 03, 2004 10:11

Illyria skrev::) det går snabbt att lära sig detta när tullen en gång väl tagit ett paket för dig.

Inte så snabbt jag har säkert fått fem stycken tagna utan att memorera mer än att det blir svindyrt :) .
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav AKS » sön okt 03, 2004 14:01

Tack för era svar!

Har skickat iväg ett mejl till tullverket för att få reda på exakt moms. Ja, hm... Det blir ju lite dyrt. Men har -- förutom en Spiketavla (Made by Zaxx) -- inga tavlor alls i sovrummet. Har letat i över ett år och nu äntligen funnit nåt som kan passa. Japanskt/kinesiskt tema tänkte jag. Så jag kan ta 298 kronor extra, men jag hoppas ju på lägre moms om man säger så... :)

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav VelocityBoy » sön okt 03, 2004 14:15

AKS: beställ bara på vinst och förlust och hoppas att de slinker igenom... har du bara bufferten för om det skulle åka dit så är det ju helt okej om det skulle hända
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav AKS » sön okt 03, 2004 16:43

Ja, just ja! Hade glömt bort att man kan slinka igenom om man har tur. Ja, då är det bara att hålla tummarna då...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Återgå till Shopping