Buffy-dvd på Amazon

Här kan ni sälja saker, eller tipsa om bra websiter att shoppa från!

Inläggav VelocityBoy » lör maj 22, 2004 0:06

latarmig skrev:Däremot har jag hört lite olika bud om extramaterialet. Det verkar som om det skiljer sig åt beroende på vilken utgåva man köper.

Region 1 s4 episod 6, "Wild at heart", Buffy har ett commentary track utav Joss, Marty och Seth Green som inte finns med på R2 utgåvan. Jag har läst ett transcript på det och det var extremt bra och säkert ännu bättre om man får höra det.

Annar skiljer sig inte extras nämnvärt (det är väl lite annorlunda trailers och jag tror att något värdelöst dvd-rom material är lite olika.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav latarmig » lör maj 22, 2004 20:45

VelocityBoy. Tack för responsen. Det verkar trots allt inte så farligt. Ett kommentatorspår kan jag alltid ladda ner, det går säkert att hitta. Är det inte värre än så, så är jag rätt nöjd. Bara jag får engelsk textning, så jag kan kolla när det är någonting jag inte kan höra ordentligt. Det finns så många pop culture references i Buffy att det är besvärligt nog även om man har textning. Saknar man text är det lätt att bli vilsen.

Jobbigt att gå i väntans tider bara. Jag vill ha allt nu!
latarmig
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » lör maj 22, 2004 22:15

latarmig: Jag har dock inte känt mig tvungen att köpa en extra version av s4 men det känns retsamt att missa ett Joss Whedon kommentar spår men i gengäld så får vi ju så mycket snyggare paketerade boxar :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav latarmig » sön maj 23, 2004 0:07

Aha, du har också en UK R2 utgåva? Nice. :-)

Jag har inte jämfört boxarnas utseende, det enda jag fäste mig vid var att varje säsong var i en enda box. Idén med att ha två lådor per säsong har jag aldrig gillat.
latarmig
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » sön maj 23, 2004 0:17

latarmig: Japp ytlig som jag är valde jag de finaste lådorna... :)

Det kan nog vara ganska smart ur försäljningssynpunkt att dela på säsongerna då de blir rätt dyra när man slår ihop dem men det är ju mindre roligt för oss samlare som har (eller tar oss) råd med hela säsongen i en box.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Tob » mån maj 24, 2004 15:33

Det verkar som även säsong 7 är nedsatt.
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav latarmig » mån maj 24, 2004 23:19

När jag beställde säsong 1-6 så skrev jag att jag var besviken över att leveransen skulle vara så långsam, grejerna skulle komma första veckan i juni, om jag hade tur, och de lovade bara att leverera innan den 16/6.

Boxarna släpptes idag (24/5) och redan imorse fick jag ett email från amazon med beskedet att de skickat iväg dem, och när jag kollade shipping date stod det 23/5.

Det kallar jag service. :-)

Inom ett par dagar lär jag sitta och med boxarna i knät och överlägga med mig själv om vilken av dem jag ska starta med. Trevligare dilemman är svåra att hitta.

Något mindre trevligt var det att se kontoutdraget. De sex boxarna kostade 2.495,61:- vilket väl i och för sig är överkomligt men ändå mycket pengar.

En snabb uträkning ger vid handen att säsongerna 2-6 kostar ungefär 453,75 styck (jag har bara delat med elva och gångrat resultatet med två). Det gör drygt 20 kronor per avsnitt och sett på så vis är plötsligt alla tankar på att det skulle vara dyrt som bortblåsta - its a bargain!

Tobbe_E
Jag kollade Amazon efter att jag såg ditt inlägg och visst, det verkar som om de lagom till släppet av boxarna 1-6 också lägger till sjuan för samma pris. Fantastiskt med tanke på att den just är släppt.
Senast redigerad av latarmig mån maj 24, 2004 23:59, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » mån maj 24, 2004 23:28

latarmig: Amazon har den bästa servicen på nätet... problemet är bara att alla mina grejor ifrån amazon.com blir tagna i tullen så man är tyvärr tvungen att handla ifrån amazon.co.uk numera (inga mer billiga r1 dvds :( )
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav latarmig » mån maj 24, 2004 23:43

Det är Amazon.co.uk jag talar om. Så det ska inte bli några tullproblem.
latarmig
Big Bad

Inläggav Tob » mån maj 24, 2004 23:50

latarmig: Amazon har den bästa servicen på nätet... problemet är bara att alla mina grejor ifrån amazon.com blir tagna i tullen så man är tyvärr tvungen att handla ifrån amazon.co.uk numera (inga mer billiga r1 dvds )

Så länge värdet är under 200 kr, skall du inte behöva betala någon tull.
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav latarmig » ons maj 26, 2004 3:05

Kunde inte hålla mig. Beställde BtVS säsong nummer sju också. Leverans är lovad den 28/5 (bara ett par dagars väntan). :-)

Nu försöker jag frenetiskt inbilla mig själv att jag var tvungen att göra beställningen nu eftersom man inte vet när de kommer att återgå till ordinarie pris (dubbla priset). Hittills är jag inte helt övertygad av min egen argumentation, det där med självbedrägeri är svårare än vad jag trodde.
latarmig
Big Bad

Inläggav latarmig » fre maj 28, 2004 22:42

Idag var det julafton här i Göteborg. Bättre presenter än vid vilken 24/12 som helst i alla fall.

Alla sju säsongerna av Buffy ramlade in från Amazon.co.uk. Det känns ganska konstigt, en stor hög med vackra UK r2-boxar på bordet.

Två saker finns att säga redan nu innan jag hunnit skärskåda dem. För det första älskar jag formatet. Varje säsong från 2 till 7 är bara 2.5 cm bred, vilket gör att boxarna är väldigt kompakta, vilket i sin tur ger ett seriöst och solitt intryck. Dessutom gör det att boxarna tar minimalt med plats (det var ett av huvudskälen till att inte köpa den svenska utgåvan med två boxar per säsong, den gav ett alldeles för oseriöst intryck och var alltför utrymmeskrävande).

För det andra var säsong 1 lite annorlunda än de övriga (säsong 7 som släpptes efter de övriga sex var alltså i samma utförande som 2-6). Första säsongen var något mindre än de övriga. På höjden skillde det bara ett par millimeter, bredden var cirka en halv centimeter bredare (vilket är rätt mycket) och djupet (vilket ju inte lär synas alls i bokhyllan) skilde ungefär en centimeter.

Första säsongen skilde sig också i det att den inte hade samma boklayout som de övriga (en liten bok där dvd-skivorna sitter inbäddade i sidorna - pretty neat). I ettan vecklade man istället ut skivorna. Det var dessutom ett klistermärke utanpå plastförpackningen som sa att det var:

"Collector's Edition: Commentary by Joss Whedon, Season 1 Viewer's Guide, Hepburn Music Video, Screen Saver, Pilot Script".

Är detta någonting extra som inte brukar finnas på säsong 1, eller är det bara tomt reklamprat för någonting som finns i varenda utgåva?

I vilket fall som helst är jag lika glad nu som jag brukade vara på julaftnarna från jag var fem, till ungefär tolvårsåldern. :-D
latarmig
Big Bad

Inläggav sus@n » lör maj 29, 2004 12:15

latarmig skrev:"Collector's Edition: Commentary by Joss Whedon, Season 1 Viewer's Guide, Hepburn Music Video, Screen Saver, Pilot Script".

Är detta någonting extra som inte brukar finnas på säsong 1, eller är det bara tomt reklamprat för någonting som finns i varenda utgåva?

Det är bara tomt reklamprat, det är standard extramaterialet.

Skoj för dig, jag kan känna din glädje ända hit :)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Zaxx » lör maj 29, 2004 12:37

latarmig!.. bilder tack
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav latarmig » sön maj 30, 2004 2:49

Mr Chase
Mr Chase skrev:Men "like riding a bloody bicycle" vill man ju inte missa !

The bloody bicycle, är med. Man kan dock inte se hur Giles tvinnar samman trådarna vid tjuvkopplingen (om det nu är det som är bortklippt). Det enda man ser är hur han rotar under instrumentbrädan, hur en av döingarna slår in sidofönstret och börjar dra i honom, och sedan hur han får igång bilen och åker iväg. Jag kollade min nedladdade version men den var precis likadan. Så... jag vet inte om scenen är klippt eller inte.

sus@an
Det var som jag trodde. "Collector's Edition", pyttsan! Med åren har man lärt sig att sådant för det mesta bara är ord utan innehåll. Nåväl, jag är nöjd ändå. :-))

Zaxx
Tyvärr jag jag inte bidra med några bilder. Har varken kamera eller scanner. Förhoppningsvis finns det någon annan här som kan rycka in.

Det är väldigt snygga förpackningar i alla fall.
latarmig
Big Bad

Inläggav sus@n » sön maj 30, 2004 9:29

Jo, men alla heter väl något sådant "collection edition" eller "special edition"
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav latarmig » mån maj 31, 2004 11:58

sus@n skrev:alla heter väl något sådant "collection edition" eller "special edition"

Det är precis det jag menar med "ord utan innehåll". Vad menas med ordet "collector"? Det betyder "samlare", och att man samlar på Buffy är någonting helt annat än att man är en köpare. En samlare söker reda på ovanliga och sällsynta saker kring ett visst ämne (vilka hon sedan ofta betalar dyrt för). I dvd-sammanhang innebär det att föremålet som kallas "Collector's Edition" måste vara någonting som de flesta vanliga dvd-köpare inte köper.

Likadant är det med "special". Om materialet är detsamma som det som ingår i varje utgåva, vari ligger då det speciella? För att beteckningen "Special Edition" ska vara meningsfull så måste innehållet skilja sig från det som ingår i vanliga utgåvor.

Jaja, det är knappast ett språkbruk jag kan ändra, det enda jag kan göra är att morra lite (vilket är precis vad jag gjort ovan). Men nu ska jag övergå till att vara snäll och gosig som Miss Kitty Fantastico igen.
latarmig
Big Bad

Inläggav sus@n » mån maj 31, 2004 12:19

Bra resonemang latatrmig, kunde inte ha sagt det bättre själv.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav latarmig » mån maj 31, 2004 13:13

Tack för berömmet, sånt värmer alltid. :-)
latarmig
Big Bad

Inläggav Illyria » mån okt 11, 2004 19:23

Amazon.com (R1) har satt ner priset på vissa titlar till 14.99 (dollar), bl a första säsongerna av Angel och Buffy:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/feature/-/543459/103-5665612-0597412
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav poser » mån okt 11, 2004 19:57

Hur är det med frakt och tull hos amazon för där kan vara några saker som är intressant för de priserna.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Illyria » mån okt 11, 2004 20:06

Tullrisk på allt över 200, men beställer du en dvdbox åt gången så blir det under 200 med frakten inräknad så det ska inte vara några problem. Men bara en box per beställning då.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav latarmig » mån aug 15, 2005 20:51

Kanske är det här ingen nyhet, men jag har i vilket fall inte hört talas om det förut. Det handlar om en utgåva där man satt ihop ett antal av special-dvd:erna "Willow/Spike/Angel" i en box. Det är kanske något för samlarna. Boxen släpps 19/9 -05.

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 41-4071000

Recensionen på sidan är dock från förra september så förmodligen har det funnits en likadan box tidigare.
latarmig
Big Bad

Föregående

Återgå till Shopping