R1 vs R2 (S4-S7)

Här kan ni sälja saker, eller tipsa om bra websiter att shoppa från!

Inläggav Tob » ons maj 26, 2004 19:12

Illyria skrev:Varför välja R1:
1. De kostar inte mycket mer än/ungefär lika mycket R2:orna om du köper på rätt ställe
2. Det ser snyggare ut när de står ihop om det är samma format och utseende på boxarna, plus att det inte är någon åldersmarkering
3. Serien är filmad i 4:3 och R1 visar den som serien var menad att visas
4. Priset på R1-boxarna är inget "extrapris", du behöver inte köpa alla på en gång utan kan vänta lite och beställa efterhand

Tyvärr det är redan för sent, beställde s4-5 för någon timme sedan. Men tur är att jag inte hade fallit för några av sina argument, då jag redan har ältat detta fram och tillbaka.

Fel, serien är filmad i WS men visas i 4:3. Hoppas jag, annars har det blivit något stort missförstånd tidigare i denna tråden för min del.

EDIT: Fresten, Illyria, Välkommen och hoppas du blir kvar :)
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » ons maj 26, 2004 19:43

Tobbe_E skrev:Fel, serien är filmad i WS men visas i 4:3. Hoppas jag, annars har det blivit något stort missförstånd tidigare i denna tråden för min del.

EDIT: Fresten, Illyria, Välkommen och hoppas du blir kvar :)

Tack, tror jag kommer bli kvar här ja :)

I säsong 4-boxen (R1) följde det med en lapp med ett meddelande från självaste Joss Whedon som förklarar tv-formatet:

R1 America for a fullscreen original ratio as explained in this note from creator Joss Whedon:
Gentle Viewer,
No doubt you are looking over this scrumptious BUFFY package and exclaiming "No @#$%ing letterboxing ? Whutzat ? GYPPED !" Possibly you are breaking things. Please calm down. The fabulous episodes of BUFFY (and that one crappy one, sorry about that, seemed really cool when we wrote it...) were not shot in a widescreen format. They were shot in the TV 4 by 3 ratio. Now I'm a letterbox fanatic, but not just because I crave th' wide. I want to see the whole screen, as framed by the director. The BUFFY's I (and others) shot were framed for traditional TVs. Adding space to the sides simply for the sake of trying to look more cinematic would betray the very exact mise-en-scene I was trying to create. I am a purist, and this is the purest way to watch BUFFY. I have resisted the effort to letterbox BUFFY from the start and always will, because that is not the show we shot. This is. So enjoy ! Stop breaking things. You're getting the best presentation of -- let's face it -- the best Television Drama since MATCHGAME '79. Bye for now !
Sincerely,
Joss Whedon
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Langtry » ons maj 26, 2004 19:44

Varmt Välkommen Illyria :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav Tob » ons maj 26, 2004 20:02

Illyria, har du läst hela tråden?

Joss meddelande kan man ju tolka lite som man själv vill, hoppas jag.
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » ons maj 26, 2004 20:24

Tobbe_E skrev:Illyria, har du läst hela tråden?

Joss meddelande kan man ju tolka lite som man själv vill, hoppas jag.

Ja jag har läst, tog bara med citatet för att visa vad jag pekade på. Vet inte om purist går att tolka på så många olika sätt men när det nu finns både 4:3 och widescreen att välja mellan så är det bara att välja vad du själv gillar bäst. Jag har valt reg1 och tv-formatet, för det är en tv-serie ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » ons maj 26, 2004 20:32

Inget illa menat.... :)
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » ons maj 26, 2004 20:37

Hoppas dock att alla som har (eller tänka skaffa) en widescreen-TV såg de sorgliga nyheterna som jag skrev i FAQ:en, om att OMWF har fått en icke-anamorfisk transfer och därmed betydligt sämre bild på R1.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr Chase » ons maj 26, 2004 21:49

Välkommen Illyria! Själv är jag lite av WS-fanatiker men är rätt snål också så jag köper kanske R1 bara för att de av någon anledning oftast är billigare.

Vad betyder förresten anamorfisk widescreen? WS är väl alltid WS, eller?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav dizzy » ons maj 26, 2004 23:24

Mr Chase:
Nej, på DVD är ws inte alltid ws tyvärr. Det har att göra med hur den breda bilden lagras på skivan som är baserad på en 4:3 frame. En anamorfisk dvd utnyttjar platsen mycket bättre och kan därför ge högre bildkvalité på en widescreen-tv. Typ.
Här är en sida med bättre förklaring:
http://www.widescreen.org/dvd_anamorphic.shtml

Verkligen klantigt av dem att göra så här. Undrar hur Joss kan acceptera detta, eller är det bara de budgetansvariga på FOX som bestämmer numera...? Speciellt med tanke på citatet Illyria skrev ovan med "you're getting the best presentation..."
Och OMWF var väl nr 2 på Joss lista över hans favoritavsnitt eller något sånt?

Edit: Och välkommen Illyria!
(Damn! glömmer alltid det)
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav Mr Chase » ons maj 26, 2004 23:32

Aha, så om man inte har en Widescreen-TV så spelar det ingen större roll då, eller?
Och om du har en anamorfisk-DVD-skiva men ingen WS-TV så måste du bara se till att din DVD-spelare inte är inställd på 16:9-formatet.
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav dizzy » ons maj 26, 2004 23:49

Ja, det tror jag stämmer. Är inte alls expert, men här finns säkert någon vänlig själ som rättar mig om jag har fel. ;)
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav noike » tor maj 27, 2004 2:29

Nja, de svarta ränderna är inbrända och tar upp plats som annars skulle kunna användas för högre bildkvalité -- det kan hända att det utgör en markant skillnad.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Mr Chase » tor maj 27, 2004 2:33

noike, jo men bara för den som har en WS-TV, eller?
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav noike » tor maj 27, 2004 3:03

Nej, eftersom det går att använda mer av dvd-skivans lagringsutrymme till den egentliga bilden. DVD-spelaren lägger till de svarta ränderna själv sånär de är inbrända så upptar de bara värdefull plats. Bilden blir bättre (om utgåvan är kompetent gjord) även om man inte har en WS-tv.

(WS-tv. WildStorm? Är det där de ska visa Global Frequency? Heh. Nej, det var ett dumt skämt. Ignorera.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » fre maj 28, 2004 4:14

Dvdn med bara musikalavsnittet, den är väl anamorfisk? Kanske kan vara värt att skaffa den då.

(Och tack för alla välkomnanden :) )
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » fre maj 28, 2004 9:32

Illyria: Jo, DVD:n med bara musikalen har samma anamorfiska transfer som R2-DVD:erna.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Föregående

Återgå till Shopping