5x16 - Shells

Här pratas det om Angel Säsong 5

Inte långt kvar!

1
1
3%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
1
3%
8
9
30%
9
13
43%
10
6
20%
 
Antal röster : 30

Inläggav Bender » ons aug 15, 2007 23:03

caffeineaddict skrev: Filmnörden i mig tänkte även på Hitchcocks Vertigo (där James Stewart klär upp och lär och "tvingar" en kvinna att agera så att hon ska bli så lik hans döda kärlek som möjligt) på slutet när Wes accepterar uppdraget att lära Illyria att leva i den här världen.

Är det verkligen så filmen utspelar sig? Blir inte Stewarts karaktär lurad på något sätt? Det var något år sedan sist jag såg den

Riktigt bra avsnitt, jag förstår hur jobbigt det är för alla att se Illyria och hela tiden och påminnas om att Fred inte finns längre och att hennes kropp fortfarande lever, fri från Freds karaktärsdrag.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav marzipan » fre jun 13, 2008 0:05

Alla deppar! Alla känner skuld! Me like.

Nähä, Gunn dödade alltså inte Knox. Men det fixade ju Wes. Kul var det också. Angel håller ett litet tal om att även små kräk som Knoxy förtjänar att leva och PANG! Wes skjuter den jäveln (Knox alltså). Where you even listening? Wes. Wes. Weeeeeeees.
När det börjar snackas om någon stor armé och grejer blev jag lite sur. Yawn, yawn… Men tack och lov var det inte mycket till armé. Blir nog intressantare så. Tycker om att Illyria inte blir säsongens big bad (?) och väntar spänt på vad man ska hitta på nu.

Scenen mellan Illyria och Wes! Hallå, jag tror jag älskar det här litegrann! Eller mer än så! Mycket! 

ILLYRIA: (in Fred voicec) Please...Wesley, why can't I stay? 


WESLEY: (stricken, turns away) No. Leave.

ILLYRIA: If I abide, you will help me. 


WESLEY: (softly) Yes. 


ILLYRIA: Because I look like her? 

WESLEY: (whispers) Yes.

Jag fick se feigenbaum igen. :lovebunny:

Vad ont det gjorde att se sista scenen, se Fred åka i väg i bilen totalt ovetandes om sin framtid.
Fred är borta. :(

Slutet närmar sig nu. Buhu… vill inte. Snart är jag inne på sista skivan. Sorgligt…

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 jan 2008
Ort: Skåne?

Inläggav caffeineaddict » lör jun 14, 2008 8:06

Bender skrev:
caffeineaddict skrev: Filmnörden i mig tänkte även på Hitchcocks Vertigo (där James Stewart klär upp och lär och "tvingar" en kvinna att agera så att hon ska bli så lik hans döda kärlek som möjligt) på slutet när Wes accepterar uppdraget att lära Illyria att leva i den här världen.

Är det verkligen så filmen utspelar sig? Blir inte Stewarts karaktär lurad på något sätt? Det var något år sedan sist jag såg den


Oj, det här var länge sedan, men....

(spoiler Vertigo) Jo, han blir lurad. Hon är egentligen inte alls död, utan kvinnan som han försöker få bedragerskan att efterlikna existerade aldrig ens i första hand. Hon var en myt hopkokad för att lura honom. Men det ändrar inte på det faktum att en stor bit av filmen onekligen handlar precis om det jag skrev. Han försöker få en kvinna att efterlikna och agera som hans döda kärlek. Okej att hon egentligen inte alls är död (eller någonsin ens levde, märker ni hur komplicerad det här blev fort :) ), men han tror iaf det. Tills han får reda på sanningen i slutändan ofc. Och sedan slutet. OMG, slutet... :unlove:


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » sön jun 15, 2008 21:42

Vertigo! :lovebunny: En av mina topp fem bästa filmer.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav marzipan » sön jun 15, 2008 23:40

adolvsson skrev:Vertigo! :lovebunny: En av mina topp fem bästa filmer.

Ja! Vertigo. :lovebunnier: Den ska jag nog se nu. Eller inte nu... Jag är för trött. Men snart! Mycket snart!

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 jan 2008
Ort: Skåne?

Inläggav Echolls » ons feb 10, 2010 0:07

Jag fattar inte vad jag har hållit på med de senaste dagarna, varför jag inte har kunnat kolla. Jag såg faktiskt halva avsnittet i helgen men stängde av för att jag inte kunde koncentrera mig - sjukt!

Nu såg jag i alla fall om hela från början och det är så grymt bra. Det bästa avsnittet hittills i serien tycker jag faktiskt. Nästan varenda scen är fantastisk, men de med Wesley och Illyria är de jag tycker mest om. Det är så många Wesley-repliker som jag älskar i avsnittet också. "You didn't feel her die" och "Is there something you'd like to tell me, Charles?". Sen också när Illyria säger "My world is gone" och Wesley svarar "Now you know how I feel". Jag grät inte alls här men blev tårögd en del gånger. Som när Illyria frågar Wesley om han vill hjälpa henne bara för att hon liknar Fred. Hans "Yes" där är så sorgligt. :( Annat jag gillar med Wesley är när han hugger Gunn och skjuter Knox. Angels "Were you even listening?" är kul. :D Men det mesta är som sagt hur bra som helst.

Jag saknar Fred en hel del, speciellt eftersom jag känner med Wesley så mycket, men Illyria är ändå en bättre och intressantare karaktär. Jag vet dock inte vad jag tycker om att hon frågar Wesley om han kan hjälpa henne, det känns lite löjligt på något sätt att hon ens ber om hans hjälp.

Favoritcitat:
Harmony: The girl of your dreams loved you. That's more than most people ever get.

Betyg: 9
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » ons feb 10, 2010 0:09

åh, Angel säsong 5! :lovebunnier: :unlove: :unlove: :unlove:
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav HeavyAlex » sön okt 03, 2010 15:33

Bra avsnitt! Illyria är en riktigt intressant karaktär måste jag säga, men tycker det är lite för mycket att hon frågar Wes om hjälp, och att han hjälper henne.. Dock är det ju förståeligt. :( Angel/Spike fungerar sjukt bra nu tycker jag, gillar speciellt scenen mot slutet med dem. Som jag skrev vid ett tidigare avsnitt så gillar jag att Spike får lite med djup nu och inte bara är där som comic relief. :D

Tycker på ett vridet sätt synd om Gunn, och egentligen så borde ju Wes av alla förstå hur han känner sig på sjukhuset helt ensam osv.

Betyg: 8
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron