Inte ett hellyckat avsnitt, men riktigt bra till och från. Fortfarande relativt ljust i tonen (eller är det bara att kvalitéen på avsnitten som jag har nu är långt mycket bättre än den jag hade förra året?

).
Och denna vecka är ju allt bara Spike, Spike, Spike och lite Angel. Men egentligen får vi reda på väldigt lite. Spike är ett spöke. Han är kopplad till amuletten, som är kopplad till W&H och därför kan han inte lämna stadsgränsen. Han kan dö "på riktigt" genom att man krossar amuletten på helig grund, men Spike har det klart för sig att då kommer han landa i helvetet och inte i den där underbara himmel-dimensionen där Buffy bodde mellan S5 & S6. Och just det ja, Buffy (och, kan man väl tänka sig, resten av The Scooby Gang) är i Europa. Fråga mig inte varför, kanske för att starta ett nytt Watchers' Council och hålla koll på alla nya slayers (let the fanfic-craze begin!)? Och det har inte ens gått tre veckor sedan
Chosen (vi får se en förkortad version av Spikes sista, fantastiska framträdande i BtVS). Dessutom har Angel låtit bli att berätta för resten av gänget vissa själfulla detaljer om Spike som han fick reda på i
Chosen.
Dessutom blev jag lite förvånad när det helt plötsligt gick upp för mig att detta är första gången som Spike och Wes har träffats, trots att båda har varit en del av Buffyverse i nästan fem år.
Sen finns det en liten standalone-historia som även den är kopplad till Spike och hans efterlivsval. Och visst är det underhållande än så länge när Angel använder byråkrati & lag som vapen, men det får fan inte bli "Lagens Ängel" (åh herrejävlar vilket dåligt skämt, ursäkta ursäkta... *skäms*). Jag hoppas även att vi fr.o.m. nu kan börja koncentrera oss på resten av gänget, främst Wes. Och Lorne borde väl förtjäna sin första ordentliga storyarc nu när han varit med i serien i tre år, eller? Annars kan han lika gärna plockas bort nu när vi har Harmony som comic relief.
Bör även påpekas att detta INTE är ett Joss-avsnitt som jag trodde i förväg, utan är författat av högst ojämne (men ibland lysande) David Fury och nykomligen Ben Edlund som skrev förra årets svaga
Sacrifice (och som tydligen även är skapare av The Tick). Regi står veteranen James A. Contner för.
Jag tror fortfarande på säsongen, och det här är ett underhållande avsnitt som ändå inte når riktigt ordentliga höjder. Betyg: en uppåtlutande sjua.