4x15 Orpheus

Allt du har att säga om Säsong 4, säg det här

Ditt betyg på "Orpheus"?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
1
3%
8
11
28%
9
15
38%
10
13
33%
 
Antal röster : 40

Inläggav Capt. Peroxide » sön jul 08, 2007 13:49

OK, det hade jag glömt. Var ett tag sen jag såg den säsongen.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav adolvsson » ons jul 11, 2007 23:33

O Willow! my Willow! our fearful trip is done;
The ship has weather’d every rack, the prize we sought is won;
The port is near, the bells I hear, the people all exulting...

... nej vänta, det där var nåt annat. Eh. Vatten under broarna. Vars var jag? Jo. Härligt att se Willow, förstås, borde inte behöva sägas men jag säger för att jag vill. Och precis som alla andra gästande Buffy-skådisar, inklusive fröken huvud-Buffy själv, är det en intressant sida som lockas fram vid besöket, som jag gärna sett mer av.

Jag funderade på Faith. Å ena sidan passar hon fruktansvärt bra in i det här gänget. Inte bara serien, att hon är bättre här än i Buffy, utan kolla om inte annat i scenen när hon säger hejdå till alla. Det är kemi med var och en. Så jag funderade på om Faith gjort sig bra som fast karaktär i Angel. Å ena sidan ja, det hade hon, men å andra sidan hade det kanske varit svårare för Angel (serien) att fortfarande stå på egna ben med just en slayer ständigt närvarande. Fast, å tredje sidan, stod kanske serien vid det här laget redan tillräckligt stadigt. Jag vet inte. Mycket mer Faith hade jag velat se här i vilket fall som helst.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tor jul 12, 2007 0:17

Jag tror helt klart att Faith hade varit ett mycket bra tillskott till serien. (spoiler S5) Särskilt som en av de kvinnliga huvudkaraktärerna försvann efter S4 och Illyria och Faith ihop hade varit väldigt intressant att se.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » lör aug 04, 2007 17:52

Det är så kul att se Willow och Faith i detta avsnitt. Willows och Wes lilla tävling om vem som varit mörkast är ju hur kul som helst ("it doesn't compare"). Det är nog favoritscenen i avsnittet. Ja, och då Faith spöar skiten ur Connor. (spoiler resten av S4) Jag tycker så synd om Connor för han manipuleras av alla han litar på: Cordelia, Holtz. Inte undra på att S4 för karaktären Connor är en resa in i psykisk sjukdom. Där på slutet har han definitivt trillat av pinnstolen. Annan favorit: Då Willow berättar för Fred att hon inte finns ute på marknaden. Freds reaktion är übergullig! Vad gäller Amy Acker så (spoiler resten av serien) är det synd att i alla fall inte jag upptäckte hur bra hon faktiskt är som skådespelare förrän mot slutet av serien. Det är först då jag såg henne helt ändra röst, kroppshållning och allt i Shells som jag insåg att hon är jävligt bra.

Kul med Angel-återblickarna också. Mandy är ju klassisk och då Angel står där och blundar och lever sig in i musiken så börjar jag alltid skratta. Håret hjälper också.

Så, ett av de allra bästa avsnitten denna säsong tillsammans med Deep Down och Spin the Bottle.

8 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » lör aug 04, 2007 18:05

AKS skrev: Willows och Wes lilla tävling om vem som varit mörkast är ju hur kul som helst ("it doesn't compare"). Det är nog favoritscenen i avsnittet.
Fast om man jämför så har det mörkare stunderna haft mycket mer effekt på Wes. Willow är mer som Angel/Angelus och det hon fått med sig är att magi är kan vara farligt för en själv och hon är mäktig. Wes var alltid Wes, och det resulterade i att de mer empatiska delarna av honom mer eller mindre höggs bort. Han kan inte återgå till att vara samme person, vilket Willow har gjort.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » lör aug 04, 2007 18:17

Ja, jag håller helt med och det tänker jag också då jag ser scenen. Willow "kom tillbaka", Wes, som snubblade runt så sent som i S2, kan aldrig komma tillbaka. Sen är jag medveten om att det är skillnad på Willow i S5 och Willow i S7 t ex, men inte alls på samma sätt som med Wes. Hela han är mörker, men på ett oerhört mänskligt sätt. Han är inget Big Bad.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » lör aug 04, 2007 18:29

AKS skrev:Sen är jag medveten om att det är skillnad på Willow i S5 och Willow i S7 t ex, men inte alls på samma sätt som med Wes. Hela han är mörker, men på ett oerhört mänskligt sätt. Han är inget Big Bad.


Jupp. Willow blir mer ödmjuk och försiktig, hon vet att "för att jag kan" inte är ett argument som håller för att göra något.

Däremot tror jag nog man kan se på det som om att de hade samma utgångspunkt för två säsonger sedan. I s5 respektive s2 var bägge två osäkra med dåliga självförtroenden och försökte dölja sina mindervärdeskomplex. Och nu är de väldigt självmedvetna. Så visst finns det likheter också, även om avsnittet gör lite fel poäng med "mörkret.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » lör aug 04, 2007 18:33

Ja, poängen är nog lite fel, men de gör det ju för ett skratt så... jag förlåter dem. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » fre jan 22, 2010 23:26

Äntligen ett avsnitt som sticker ut lite grann! Det har aldrig varit ett av mina favoriter, men väldigt underhållande är det ändå. Underbart med Willows inhopp och Faith fortsätter att vara bra.

Det bästa är nog Angelus reaktion när Angel räddar valpen. :D Annars tycker jag inte riktigt om hur David spelar Angelus här, det känns stundtals väldigt olikt från tidigare avsnitt.

Usch vad tröttsam Cordy börjar bli nu. Jag tycker så synd om Connor.

Favoritcitat:
Wesley: A lot's happened. Not just Angelus. I've been—I've changed. I've seen a darkness in myself. I'm not sure you'd even begin to understand—
Willow: I flayed a guy alive and tried to destroy the world. Darkness. Been there.
Wesley: Yeah. Well, I never flayed... I had a woman chained in a closet.
Willow: Hey.
Wesley: That doesn't compare.
Willow: No, dark. That's dark. You've been to a place.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav HeavyAlex » mån aug 09, 2010 15:15

Gillar detta avsnitt!
Alltid lika kul när Buffy karaktärer gästar serien (även fast det inte händer speciellt ofta).
Skönt att någon äntligen spöar Connor lite, även fast jag tycker lite synd om han pga allt med Cordy, som verkar bli ondare och ondare..(?)

Håller med om Echolls om att DB spelar Angelus lite annorlunda nu, tycker bättre om Angelus i Btvs S2, när han e ännu lite grymmare..! :D

Betyg: 8
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Angel Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron