4x06 Spin the Bottle

Allt du har att säga om Säsong 4, säg det här

Ok, let's Spin the Bottle.

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
5
11%
7
5
11%
8
15
33%
9
9
20%
10
9
20%
 
Antal röster : 45

4x06 Spin the Bottle

Inläggav dizzy » mån okt 27, 2003 14:06

Written and directed by Joss Whedon brukar ju innebära något bra, och visst är det här klart godkänt om än inte en klassiker. Liknar ju Tabula Rasa rätt så mycket med minnesförlusterna så de inte känner igen varandra. Skillnaden här är att de vet vem de själva är, men bara som de var i tonåren.
En kul variant om inget annat, så att vi får återse bitch-Cordelia och mes-Wesley ungefär som de var när de först dök upp i Buffy. Angels förvandling till Liam är väl mest intressant för hans fajt med Connor på slutet.
På det hela taget förde det väl inte säsongen framåt särskilt mycket utan var bara ett sätt att bli av med Cordys minnesförlust. Men Wesley var förstås tillbaka i gänget igen.

Får en 7:a.

Kul detalj:
"Hello, salty goodness!" som Cordy säger när hon ser Angel är samma som hon sa när hon såg honom på The Bronze första gången i Buffy säsong 1.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » mån okt 27, 2003 16:50

klar åtta tycker jag, mycket för att det är otroligt kul att återse de äldre karaktärsdragen som framförallt Wesley och Cordelia vuxit ifrån, samt att Charisma och Alexis verkligen klarar av att spela de gamla karaktärerna trovärdigt. När jag såg avsnittet blev jag nästan chockad över hur bitchig och elak Cordy var, men det var ju exakt sådan hon var när vi först lärde känna henne i säsong 1.

Och visst liknar det Tabula Rasa, men det stör mig inte, minnesförlust är inte direkt nån Whedon-uppfinning. Hade varit värre om de kommit med en Hush-kopia. dessutom är det som sagt en hel del variation på temat mot Tabula Rasa.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » mån okt 27, 2003 21:43

Betyg vet jag inte, men inte är det så bra som de flesta verkar tycka att det är. Underhållande dock. Tjejernas bröstscen är ju kul... Stackars Fred. "And apparently I'm not gonna..." [få större bröst] :) Och jag gillar Cordys "You're a wee bit chess club for my usual taste..." om Connor.

[Spoiler för resten av S4]
Iofs var det roligare *innan* hon började ha sex med schackkillen, men innan jag sett de avsnitten var repliken himla kul.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » fre mar 05, 2004 12:06

Heh, det här är riktigt bra, innovativt och annorlunda regisserat och uppbyggt av mästaren själv.

(spoiler fram till, tja, 4.14?):Det är också intressant att se om nu när vi vet att det inte är den riktiga Cordy som vaknar upp på slutet, utan Bitchmeister-Cordy. Vilket borde betyda att flashen av The Beast som hon får representerar när hon minns sitt onda uppdrag.

Bra kommentarspår av Joss och Alexis på DVD:erna också. Flera riktigt roliga repliker, och det märks att de trivs tillsammans. Dessutom sjunger de en egen, påhittad text till the Angel Theme.

Mitt favoritcitat är nog när Alexis slänger ur sig "Dude, did I really say 'Harsh your melons'?". Fann det av någon orsak oerhört roligt att han kallar Joss "dude".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör mar 13, 2004 15:42

Nåja. Visst för det handligen framåt. Cordys minneförlust försvinner och Wesley (coolest weakling ever) knyts närmare gruppen igen.

(spoiler fram till, tja, 4.14?)Jag har inte sett längre än till 4x15 än, så det är fullt möjligt att jag har fel, fel fel, men jag tror inte det. Flashen tolkar jag som att Cordy blir kontrollerad av Bitchmeister Quimper style eftersom magin öppnade en kanal in i hennes undermedvetna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Nea » sön jun 13, 2004 15:13

Finns mycket att skratta hjärtligt åt i det här avsnittet. Å andra sidan finns det en del allvarliga ögonblick också.

Alexis Denisof. Än en gång: mannen är fantastisk. Från hans första scen (när han testar vapnen i lägenheten) till hans gravt allvarliga "I had my throat cut and all my friends abandoned me" vidare till de många komediska scenerna, däribland "Watch my arms! Watch my arms!". Jag sitter bara och njuter av hur otroligt duktig han är.

Dessutom, scenen mellan Wesley och Gunn när de "diskuterar" inne på kontoret. Mäktigt.

Angående scenerna med Cordy/Angel och deras "Were we in love?"... Finns nog många ord för att beskriva hur jag känner vad gäller detta, men "usch" är väl kortfattat nog. Är väl det enda jag inte gillar i det här avsnittet.

På grund av detta är det extra kul att få se Bitch!Cordy igen, komplett med de bitande kommentarerna. Tycker också det är rätt kul att höra henne klaga på sitt hår. "The government gave me bad hair!"

Mera saker jag älskar:

Lorne: (medan Fred petar på honom och Wes/Gunn väsnas i bakgrunden) "I know I´m still unconscious during this part of the story but, can you believe these mooks?" Lorne, Lorne, du är för underbar! :D

Wesley: "Alright, nobody scream... or touch my arms!"

Wesley, när han springer runt, runt stolen och ivrigt tejpar fast Lorne. Och när han ska uttala Lorne´s så kallade demon-namn: Karathmama... nyugh... :D

Bäst i det här avsnittet? Utan tvekan Wesley. High-school Cordy. Och Lorne.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav malavel » sön jul 18, 2004 14:53

Riktigt kul avsnitt.

Nea skrev:"Watch my arms! Watch my arms!".

Hysteriskt rolig scen.

Cordelia och Wesley var som sagt helt underbara.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » sön jul 18, 2004 15:31

Vid det här laget är Wesley seriens obestridda kung och det här avsnittet belyser det bara med... opåverkade Wesley är så tom att det nästan gör ont att se honom och den känslan förstärks bara av att se vad han en gång var.

Annars gillar jag följande saker:

- Att Angel utan känslomässiga kopplingar till Connor spöar honom ganska enkelt, det har alltid gått för tungt i vanliga fall Tall Dark and Broody skall inte ha några problem med Young Annoying and Snotty.

- Angel som Liam är verkligen underhållande i allmänhet.

- Bitch!Cordy är välkommen tillbaka (eller egentligen vad som hellst utom barnarovs Cordy) och har verkligen fått bra repliker.

- Dopehead Fred är ganska rolig... vem hade kunnat tro det :) .

Det märks annars att avsnittet är ett Joss har skrivit avsnittet inte bara på hur bra det är utan också för att han som så ofta vill visa grundidén med serien och visa hur långt karaktärerna har kommit.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav c0bra » sön jul 25, 2004 17:15

Riktigt bra avsnitt, komiskt :D älskar ¨mes-wes¨ :)
Påminner en del om Tabula Rasa, en 8a.
Användarvisningsbild
c0bra
Demon Fodder
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jul 2004
Ort: Södertälje

Inläggav Tob » mån sep 13, 2004 0:40

Written and Directed by Joss Whedon och förväntningarna flög upp i taket. Men det är bara att inse att i Angel så är inte Joss kungen. Missförstå mig rätt, avsnittet är bra men det är långt ifrån den klassen som han presterade i många av dem avsnitten han skrev och regisserade för Buffy.
Buffy brinner han för, Angel är mer utav ett vanligt jobb. Det märks tydligt.

Nåja, jag gillar ändå avsnitten. Storyn i avsnittet är ju inte orginellt i sig men tack vare en ganska annorlunda klippteknik och uppbyggnad känns det ändå ganska fräsht och orginellt. Det tackar vi för. För att ha sett "never kill a boy on the first date" för bara några dagar sedan så var det ganska roligt att höra Cordelia säga "salty godness" till Angel. Väldigt skönt är det att Cordelia har återfunnit minnet. Det känns som att nu kan S4 verkligen komma igång. En mycket stabil serie av inledningsavsnitt, men inget som direkt har höjt sig.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » ons sep 15, 2004 15:49

Kan bara säga att jag gav avsnittet en 10:a och att det var suveränt. Mer detaljer kommer när jag sett om avsnittet.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Koala » sön okt 31, 2004 19:52

Jag tycker det är ett roligt avsnitt, fast inte jättebra. får en 7a.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Johannah » ons nov 10, 2004 9:27

Ett till första intryck; ett av de sämre/tråkigare avsnitten i AtS.

Just nu känner jag inte att jag måste se vidare precis nu, och det tycker jag är tråkigt. Men jag får väl gå och titta då... ;)
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav Off » ons nov 10, 2004 13:53

Hmm har vi fått oss ännu en s04-dissare i vår grupp :?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav JRT » ons nov 10, 2004 14:49

Let's band together and hit her on the head with large and heavy objects. :twisted: Säsong 4 är mycket bra med få undantag (Spin the Bottle är inte ett undantag) - den som inte tycker det

spoiler 4.11 och framåt
bör placeras i buren med Angelus!
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Pazuzu » fre dec 03, 2004 21:09

Helt klart en av de bättre avsnitten i s04 hittills. :) Underbart roligt att få se de tidigare karaktärsdragen hos bl.a. Cordy. Men Connor har jag fortfarande inte fastnat för, irriterar mig mest på honom, tyvärr. Mest intressant att se är nog Angel (Liam), eftersom man inte har sett mycket av honom pre-Angel/Angelus.

Många roliga repliker:
Angel: My father said I was a sinner, that I'd come to a bad end. Now I've come to hell.
Gunn: Well, hell's a lot nicer than my place.
....

Angel: I knew it. It's the devil.
Fred: Why is the devil sleepy?
....

Wesley: There are stories at the Watcher's Academy of a test. A secret gauntlet which only the most cunning can survive. You're locked in a house with a vicious, deadly vampire, and you have to kill him before he kills you. It's been done in the past with slayers.
Fred: Slayer? The band?


EDIT: Jag hade hoppats på att Angel skulle förvandlats tillbaka till Angelus i och med förtrollningen, men resultatet blev som sagt bra ändå. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav sus@n » fre dec 03, 2004 21:50

Detta är ett av mina favorit avsnitt! Har sett det flera gånger! Som sagt mycket rolig dialog och roliga "återvändningar" till ungdomen. Liam och hans problem med moderniteter (stereon) och när han står framför speglen är bara sååååååå bra!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav JRT » fre dec 03, 2004 22:13

Pazuzu skrev:
EDIT: Jag hade hoppats på att Angel skulle förvandlats tillbaka till Angelus i och med förtrollningen, men resultatet blev som sagt bra ändå. ;)


Det hade väl varit något. :) Det enda felet här är att Cordelia borde ha känt igen Angel. När hon var 17 kände hon Angel (och Angelus!).
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav caffeineaddict » fre dec 03, 2004 23:32

JRT: Det behöver inte vara så pillnoga, och det är roligt nog att hon reagerar precis likadant som hon gör i Never Kill a Boy on the First Date. Vem säger att hon måste agera 17 här, varför inte 16 eller 15?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav JRT » fre dec 03, 2004 23:53

Visst är det så, det hade inte fungerat om hon känt Angel. Salty goodness-kommentaren gör att det blir väldigt bra ändå.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav virve » fre jan 14, 2005 21:14

Skitbra! Bättre än Tabula rasa.

Jättesnyggt foto, och väldigt kul med "tillbaka till tonåren".
Wes är så himla söt när han känner på sina biceps! :D

Skönt att Cordy får sitt minne tillbaka! Gillar inte när karaktärer på tv och film får minnesförlust. Det kommer aldrig något intressant ur det, och man sitter blir bara där och väntar på att de ska få minnet tillbaka.
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Minsc_and_Boo » sön feb 06, 2005 3:22

Jag tyckte att hela ramen om avsnittet, Lorne som berättare, var helt underbart. Det gav det hela en liten ton av saga.

Fast vi som sett Buffy vet ju vad som händer när man leker med memory spells.

Wes är varit väldigt mycket James Bond under säsong 4 och det passar honom. Min första och enda tanke när klingan hoppar ur armen på honom, mitt framför näsa på Gunn, var "WOLVERINE!".

Vad jag däremot är lite besviken på är Angel. Jag hade fått uppfattningen av att Liam var mycket mer skitstövel och mycker mindre whimp. Jag menar, han söp, slogs och horade runt innan han träffade Darla. Här blev han är skrämd liten skolflicka från en klosterskola.

Fast det var skönt att se gamla, goa (nåja) Cordelia igen.

Här ser man också vilka som är de "rätta" huvudpersonerna. Angel, Wes och Cordy. De är de enda av de fem som inte blir till någon tom papperspåse som karaktär som Fred och Gunn blir. Fred bara pratade om knark och konspirationer medan Gunn bara glömde bort de andra.

En detalj som jag reagerade på var när Connor räddar horan i gränden och hon erbjuder honom en reward (om han har cash, vill säga). Han blir ju lockad och verkar veta precis vad hon menar. Jag tror den scenen har betydelse.
Spoiler-varning S4
Den kan vara till för att påminna oss om att Connor i grund och botten är en helt vanlig tonårsgrabb med behov och begär, så vi minns det under nästa avsnitts mer... pekunära händelse.
Eftersom han helt uppenbart är rätt tänd på Cordy och nästan verkar tro att dom har ett förhållande, så börjar man ju undra när han vill följa med en annan tjej och leka "gömma femkronan".


Det kan helt enkelt vara en helt vanliga scen också, men det vore inte lika kul :)
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Gordo » mån apr 25, 2005 15:51

Det här avsnittet tycker jag var ganska dåligt. Det finns vissa saker i det som är rätt bra men det mesta är mediokert.

Till det positiva hör sättet avsnittet är uppbyggt på. Att Lorne är med hela tiden och berättar höjer avsnittet från att vara ett riktigt bottennapp. Att få återse den gamla Wesley igen var också kul.
Perhaps the whole point of this experiment is hair

Codys: Hello salty godness är också ett trevligt inslag.

Jag måste säga att jag börjar tröttna på Welsey going bad.
Gunn:What happened to you, man?
Wesley:I had my throat cut and all my friends abandoned me
Lätt att glömma vad han gjorde för att det skulle bli så. Get over yourself!

Och slutet kändes lite konstigt. Om nu Cordy kommer ihåg allting som hänt, varför springer hon iväg?

Nu tycker jag att det är dags för säsong 4 att bli bra.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav JRT » mån apr 25, 2005 17:54

Gordo skrev:Det här avsnittet tycker jag var ganska dåligt.

...

höjer avsnittet från att vara ett riktigt bottennapp.


Straight to the slaughter house for you woman. :eek: Själv tycker jag att det här avsnittet är mycket bättre än Buffys motsvarighet Tabula Rasa.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav CheeseGuy » mån apr 25, 2005 18:24

JRT skrev:Själv tycker jag att det här avsnittet är mycket bättre än Buffys motsvarighet Tabula Rasa.


Jag var rädd att jag var ensam om den åsikten. Det här är ett lysande avsnitt, och DarkWes är fruktansvärt bra.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav noike » mån apr 25, 2005 18:36

CheeseGuy skrev:
JRT skrev:Själv tycker jag att det här avsnittet är mycket bättre än Buffys motsvarighet Tabula Rasa.


Jag var rädd att jag var ensam om den åsikten. Det här är ett lysande avsnitt, och DarkWes är fruktansvärt bra.


Dito.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sus@n » mån apr 25, 2005 18:40

Jag gillar också Spin The Bottle mer än Tabula Rasa (men jag älskar Tabula Rasa också)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Gordo » mån apr 25, 2005 18:51

Jag kanske borde vänta med att såga avsnitt tills jag sett dem fler gånger. Tabula Rasa tycker jag är ett mycket bättre avsnitt men jag har i och för sig sett det väldigt många gånger.

Många av de omdömen jag ger nu vid en första titt kommer nog att förändras vid en andra och tredje. Men just nu står jag vid min åsikt: Spin the Bottle- ingen hit!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tis apr 26, 2005 14:53

Gordo skrev:Jag måste säga att jag börjar tröttna på Welsey going bad.
Gunn:What happened to you, man?
Wesley:I had my throat cut and all my friends abandoned me
Lätt att glömma vad han gjorde för att det skulle bli så. Get over yourself!


XANDER: He can't live with it, Buff. He's dead.


Temat för hela serien stavas B-O-T-G-Ö-R-I-N-G. Det är ju det som är hela poängen med Angels själ, och det är det som om och om igen återkommer för alla rollfigurer; man gör bort sig, man sviker, man älskar fel person, man gör illa människor man skulle beskydda, man käkar upp halva Europa. Det är inte OK, det kan inte gottgöras, men ingen - inte ens Angel, inte ens Faith, inte ens Darla, inte ens Andrew - är någonsin så förtappad att den inte förtjänar en chans att börja göra rätt för sig.

Wesley är fullt medveten om vad han gjort. I s3, när han till slut fattade beslutet att röva bort Connor, trodde han länge att han höll på att förlora förståndet (ett skrämmande öde för någon vars enda speciella krafter ligger i tankeförmågan) och föredrog det framför att fatta det beslut han måste fatta: att göra sina vänner till sina fiender, eller att se på medan Angel dödar sin son. Det fanns inget rätt beslut, pest eller kolera; han tog det som en champion måste ta - att beskydda den mest oskyldige - och betalade nästan det allra högsta priset. Det var fel beslut.

Men det är sedan allting verkligen gick fel. För man kan inte göra bot om ingen låter en. Man kan inte be om ursäkt om man redan från början får veta att varken ens person eller ens åsikter är önskvärda. Wesley är inte bitter för att hans kollegor förskjutit honom; han är bitter för att han själv skäms över sina handlingar, och inte får något utlopp för det. Efter att de hittade honom i parken försökte den person som är det närmaste Wesley har till en vän att mörda honom, kvinnan han älskar sade åt honom att aldrig visa sig igen, och den enda som ens gitter prata med honom är hans värsta fiende. Alla dörrar har slagits igen i ansiktet på honom.

Genom 12 säsonger Buffyverse är det ingen av våra hjältar som behåller oskulden; alla begår handlingar som är förkastliga. Men till och med Darla, till och med Spike, till och med Lilah får alltid en andra chans; Wesley blir lämnad ensam, halvdöd och med demoner han inte kan bära själv. Och det som gör den repliken du citerar till den bästa i hela serien är ju att Gunn så uppenbart inte förstår detta; han reagerar precis som Gordo, "Vafan, get over yourself". Men för att Wesley ska kunna komma över det måste han få något litet tecken på att det spelar någon roll vad han gör, och det enda han får är misstankar och förakt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Gordo » tis apr 26, 2005 18:28

Du har så rätt A bear. Men både Angels mordförsök och Freds varning på sjukhuset kom i nära anslutning till det som skett. Ingenting är klart för någon i det skedet. Wesley vill göra bot och han vill bli förlåten, självklart ska han få en chans att bli det. Det jag tröttnade på i det här avsnittet var att han faktiskt inte har gjort några försök till att förklara sig. Kanske är det så att han känner sig totalt övergiven och tror att det inte ens är någon idé att försöka men det är just det jag saknar, ett försök från hans sida.

Att Wesley kidnappade Connor tycker jag var det enda han kunde göra med den informationen han hade så det beslutet förstår jag till fullo. Men jag försår även de andras reaktion på Welsys handlig.

Efter allt de har gått igenom tillsammans så trodde jag att de skulle kunna ta sig igenom det här också. Någon måste sträcka ut handen och börja förlåta eller förklaramen efter den här händelsen är det ingen av dem som gör det. Varken Welsey eller någon annan.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Angel Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron