Ok, nu har jag sett klart hela säsong 4 av Angel och jag känner mig som ett stort frågetecken... Fattar inte... Det var så många trådar som inte stämde, "it doesn't make sense".
Nu stället jag ju inte krav på att allt ska vara helt logiskt i buffyverse, men ändå... Jag har läst några av förklaringarna i den här tråden, och vissa verkar ju rimliga men det känns ändå som att nånting måste ha blivit fel när dom skrev arcarna (visst är det så ni kallar dom ? =) ).
Dom hade ju en sån bra story med the Beast och Angelus (som ev hade gjort en deal med the Beast) och avsnitten med Angelus och kick-ass Faith var ju jättebra, dom två (både Angelus/Faith och Angel/Faith har ju härlig "chemistry". Om Cordys barn hade varit en fruktansvärt monster som ville förstöra världen så hade jag förstått, att den ville ha Angelus och the Beast och ingen sol osv, och även om man kan ifrågasätta Jasmines avsikter så var hon ju ändå ingen apocalypse-brud liksom, och definitivt inte den otäcking som man trodde att hon skulle va. Vad skulle hon ha the Beast och Angelus till? Om dom nu var redskap för att Cordy och Connor skulle få ihop det så känns det lite överarbetat, det skulle hon ha kunnat löst på annat sätt, och kunde hon bara bli till genom att blanda Cordys och Connors gener eller? Hmm....
Jag har förstått att många tycker att säsong 4 av Angel är den bästa, och på ett sätt kan jag förstå det, den är storslagen, och vissa avsnitt där i mitten, med Faith och Angelus var lysande, men det är för mycket som inte stämmer, och det irriterar jag mig på.. ja ja, nu ska jag inte va taskig mer med säsong 4. =)
Och jag gillade faktiskt Angel med bebisen!! The Baby! (Säson 3 alltså)Jag tyckte det var heartbreaking att se denna man (ok, vampyr då) som varit så olycklig hela sitt liv (med själ, inte Angelus, han var ju lycklig då han fick tortera och döda..) gå omkring med en liten bebis, och knappt låta nån annan ens hålla i honom... Han riktigt lyste.. samtidigt så visste man att att nåt djävulskap var på gång, för det är ju buffyverse ju. Och när bebisen försvann in i helvetesdimensionen (Qour toth, eller hur stavas det?), och Angels ansiktsuttryck... damn it, varför är man en sån softie å grinar till tv-serier... Det var ett av Angel-seriens höjdpunkter, kunde han inte fått ha kvar bebisen ett tag till då, nähä..
Sen finns några höjdpunkter i säsong 5 också, men det ska vi inte ta upp här! (ja, jag har redan tagit mig igenom säsong 5, den där uppsatsen som ska skrivas är inte lika viktigt eller..)
Jag kanske ska bekänna också, att jag, liksom Tob, är buffanatiker först och främst, jag gillar Angel också men inte på samma sätt. Buffy har en speciellt stämning och huvudkaraktärerna där är helt underbara (där snackar vi "chemistry" mellan karaktärerna! ). Det finns också många avsnitt av Angel, speciellt i säsong 1&2 som är rätt så tråkiga. Jaja, så tycker jag i alla fall, ni får gärna trasha mig nu..