3x20 A New World

Säsong 3-debatter

Den nya världen, eller den gamla?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
11%
6
0
Inga röster
7
8
44%
8
8
44%
9
0
Inga röster
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 18

3x20 A New World

Inläggav latarmig » lör jul 31, 2004 5:04

Connor tar en busstur genom L.A., alltmedan Wesley får besök av Lilah. Efter att ha räddat en flicka från några knarklangare följer Connor med henne till en rivningskåk. Angel hittar honom och det blir därefter en ny konfrontation med langarna. Pentagrammet i hotellobbyn är fortfarande aktivt och både Cordy och Groo slås medvetslösa av kraften från öppningen mellan dimensionerna. Någonting tar sig igenom och även detta avsnitt avslutas med "Hi Dad".
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » mån aug 16, 2004 11:17

Gillar inte detta avsnitt och det följande......nej jag tycker de två är de sämsta av Angel av det jag har sett.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » sön aug 29, 2004 1:33

sus@n skrev:Gillar inte detta avsnitt och det följande......nej jag tycker de två är de sämsta av Angel av det jag har sett.


Hoppsan, så dåligt tycker jag inte det var, det händer ju massor av intressanta saker kring Connor, även om inte alltför mycket besvaras så håller det ju verkligen intresset uppe. Hyfsat snygga stridsscener, även om jag tycker man överanvände slowmotion lite.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Off » sön aug 29, 2004 1:38

Nu var det ett tag sedan men jag tycker hela Connor-arcen är väldigt bra så att utnämna det till de två sämsta avsnitten av Angel fram till dessa avsnitt är väldigt konstigt i min bok.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sus@n » sön aug 29, 2004 10:51

Jag tycker bara det är för mycket Connor, jag gillade honom mer som liten.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » sön aug 29, 2004 11:13

sus@n skrev:Jag tycker bara det är för mycket Connor, jag gillade honom mer som liten.


Kan verkligen, verkligen inte hålla med dig. Nu har jag visserligen inte sett mer än till och med detta avsnittet. Men har svårt att förstå hur en karaktär kan vara intressantare som liten bebis än vuxen. Jag tycker historien kring Connor och hur Holtz har uppfostrat honom är jätte intressant. Biten med Wesley är ju också strålande, Wesley är nog i nuläget den intressantaste karaktären. Sådant här sug som jag har av serien nu har jag nog inte haft sen Darla/Drusilla avsnitten i S2.

Det var på tiden det hände lite grejjer med Connor, den där sliskiga bilden av gänget med Angel i mitten gåendes med en barnvagn vill jag gärna vara utan. Angel som grimaserar kan hålla sig borta också.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » sön aug 29, 2004 11:26

Tobbe_E skrev:den där sliskiga bilden av gänget med Angel i mitten gåendes med en barnvagn vill jag gärna vara utan.


Nej den är ju priceless! :P en utav de coolaste powerwalksen i hela serien.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » sön aug 29, 2004 11:28

Tobbe_E skrev:
sus@n skrev:Jag tycker bara det är för mycket Connor, jag gillade honom mer som liten.


Kan verkligen, verkligen inte hålla med dig. Nu har jag visserligen inte sett mer än till och med detta avsnittet. Men har svårt att förstå hur en karaktär kan vara intressantare som liten bebis än vuxen.


Det är dock väldigt möjligt att man kan gilla honom bättre som baby än som vuxen...
Senast redigerad av VelocityBoy sön aug 29, 2004 12:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » sön aug 29, 2004 11:43

Tobbe_E skrev:
sus@n skrev:Jag tycker bara det är för mycket Connor, jag gillade honom mer som liten.


Kan verkligen, verkligen inte hålla med dig. Nu har jag visserligen inte sett mer än till och med detta avsnittet. Men har svårt att förstå hur en karaktär kan vara intressantare som liten bebis än vuxen. Jag tycker historien kring Connor och hur Holtz har uppfostrat honom är jätte intressant. Biten med Wesley är ju också strålande, Wesley är nog i nuläget den intressantaste karaktären. Sådant här sug som jag har av serien nu har jag nog inte haft sen Darla/Drusilla avsnitten i S2.

Det var på tiden det hände lite grejjer med Connor, den där sliskiga bilden av gänget med Angel i mitten gåendes med en barnvagn vill jag gärna vara utan. Angel som grimaserar kan hålla sig borta också.


Och jag kan inte hålla med dig (!). Jag gillar det lyckliga. Holtz tycker jag inte om (visst är han intressant men inte så värst mycket) Darla i S2 tyckte jag också var jobbig (i alla fall i början) men jag börjar mjukna till det. Jag förstår mig bara inte på Holtz! Han vet att Angel har en själ och ändå gör han som han gör. Nu vill jag inte spoila så... (jag har diskuterat detta i säsong tråden).
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav noike » sön aug 29, 2004 12:57

Holtz vill inte ha rättvisa eller liknande, han vill ha hämnd. Att Angel ahr en själ gör det bara bättre för Holtz eftersom det plötsligt finns flera olika sätt att skada honom så att det verkligen känns.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » sön aug 29, 2004 17:48

VelocityBoy skrev:
Tobbe_E skrev:den där sliskiga bilden av gänget med Angel i mitten gåendes med en barnvagn vill jag gärna vara utan.


Nej den är ju priceless! :P en utav de coolaste powerwalksen i hela serien.


Nej, den är inte cool! Den är fånig! Dessvärre är väl det bästa argumentet jag har att komma med det överanvända "smaken är som baken".

Sus@n skrev:Jag förstår mig bara inte på Holtz! Han vet att Angel har en själ och ändå gör han som han gör.


Jag tycker Noike sammanfattade det hela ganska bra. Tack Noike!
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Matt » sön aug 29, 2004 18:10

Gillar alla powerwalksen
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav sus@n » sön aug 29, 2004 18:20

Borde kanske ge avsnittet en chans till..

För säsongsavslutningen av denna säsong tyckte jag inte alls om när jag såg den första gången men vid nästa gång så kom den med bland topp-tio! Jag var nog bara allmänt irriterad på Holtz när jag såg avsnitten för första gången.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Noggster » sön okt 10, 2004 20:05

fan har dom gjort med action-sekvenserna? rena slowmotion hela tiden, riktigt underbart i början när han börja tjoppa iväg pålar.. riktigt nice!
Tycker faktiskt detta börjar arta sig, dom senaste avsnitten där det varit lite om connor i huvudtaget har varit allmänt tråkiga. Men nu när han är tillbaka så börjar det bli bra igen.

Jag börjar åxå gilla Groo mera, han har blivit en skön comical releif på sistonde, wonderbar!

Angel season 3 är hittills den bästa säsongen, och den ända angel säsongen hittills som kommer upp i btvs kvalitet.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » sön okt 17, 2004 1:49

Jag gillar detta avsnitt. Måste än en gång säga att Angel har varit sjukt bra på sistone.. läskigt tungt..

Slowmotion-scenen i början höjer man ju ögonbrynet till, oavsett om det är positivt eller negativt.. Annars är Wesly's involvment med Wolfram&Hart mycket intressant.
Ser fram emot nästa avsnitt!

8a!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav RalfiParpa » fre nov 12, 2004 2:03

Matrix-fighten i början är nästan lite för löjlig (även om det ser riktigt tufft ut när Connor skjuter pålar), resten är guld. Gillar hela snubbe-från-en-annan -värld-kommer-till-jorden-och-förstår-sig-inte-på-alla-orättvisor-köret.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Pazuzu » sön nov 14, 2004 1:03

Trodde faktiskt att de skulle göra något bättre av Connors ankomst, lite besviken blev jag allt. De resterande avsnitten i säsongen lär väl gå åt för Angel att "övertala" Connor att han inte är så evil som Holtz påstår. :?
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Nightcrawler » lör dec 04, 2004 18:27

Det här med en son från framtiden är ju en klassiker i såna här sammanhang, det finns i X-Men och Charmed m.m...Men jag tyckte det här var helt okej, underhållande och ganska spännande! Man kunde dock gjort något bättre av Connors ursprung, men jag hoppas det blir bättre i kommande avsnitt! Jag tycker det är positivt med en relativt jordnära story, om knarkare och så, gärna mer sånt i Angel!

En svag 8:a från mig!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Off » lör dec 04, 2004 19:07

Egentligen är han ju inte från framtiden. Det är ju samma unge som blev kidnappad bara att tiden rör sig snabbare i andra dimensioner.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Nightcrawler » mån dec 06, 2004 12:45

Off skrev:Egentligen är han ju inte från framtiden. Det är ju samma unge som blev kidnappad bara att tiden rör sig snabbare i andra dimensioner.


Jo, jo men du fattar vad jag menar? Och har de verkligen nämnt det? I såna fall måste jag ha somnat till ett tag ;)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav gaspode » mån dec 06, 2004 13:23

Det sägs när Angel gör sitt besök i en helvetesdimension i Buffy att tiden rör sig annorlunda där.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Nightcrawler » tis dec 07, 2004 10:44

Okej, nu får ursäkta mig ;)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Joamna » fre dec 31, 2004 17:05

Jag gillar det här. Connor är spännande, och jag är nyfiken på hur det hela kommer utveckla sig.
De kan verkligen konsten att skruva upp spänningen i den här serien.
Wesley är också jäkligt bra. Har inte varit sådär överdrivit förtjust i honom, men ända sen han upptäckte profetian om "The father will kill the son" så har han varit en spännande filur.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tompa » lör apr 09, 2005 13:31

Att man kan klämma in så mycket dåliga CGI-effekter i ett Angel avsnitt trodde jag var omöjligt. men dom gjorde det.

Samtidigt så påminner detta avsnitet mig om en av de få sakerna som verkligen irriterar mig med Buffyverse. Hur kan Connor spöa upp Groo, Angel och Gunn och knappt få en smäll själv men när han möter några gängkillar så får han däng.

Och så finns det ännu en karaktär som ska övertygas om att Angel nu är snäll och inte alls är farlig... Det börjar bli liiite tjatigt. Han borde bära en skylt eller ha en PowerPoint presentation.

Det bästa är Wesleys scen med Lilah.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Binchy » mån apr 11, 2005 11:38

Vilken konstig värld han har hamnat i, Connor.

Jag blev lite rädd där i början att jag råkat få en cesurerad version, har hört er andra tala om hur de censurerat Buffy på TV genom att göra om slagsmål till slow motion. Men det ska ju tydligen vara så. Och det ser lite för tjusigt ut för att vara efterkonstrution.

Angel rusar nästan ut i solen, stackarn, när han håller på att förlora sin son för andra gången.

"Fred: Connor's new to this world, alone, probably scared.
Gunn: Yeah, he looked scared kicking my ass."

Connor räddar en tjej från våldtäkt och eventuellt även mord och får genom henne ett ställe att sova och lite mer ordinära kläder. Men hur hittar Angel och Tyke-gänget hit så fort?

"We have all the food groups; meat, chocolate."

Vad förvånad man blir över att se Holtz...Not!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav JRT » mån apr 11, 2005 11:43

Binchy skrev:Men hur hittar Angel och Tyke-gänget hit så fort?

Tycker jag inte är något konstigt. Angel sniffar sig fram och Tyke-gänget vet säkert att Sunny brukar sova där.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Binchy » mån apr 11, 2005 11:51

Tompa skrev:Att man kan klämma in så mycket dåliga CGI-effekter i ett Angel avsnitt trodde jag var omöjligt. men dom gjorde det.

Samtidigt så påminner detta avsnitet mig om en av de få sakerna som verkligen irriterar mig med Buffyverse. Hur kan Connor spöa upp Groo, Angel och Gunn och knappt få en smäll själv men när han möter några gängkillar så får han däng.

Och så finns det ännu en karaktär som ska övertygas om att Angel nu är snäll och inte alls är farlig... Det börjar bli liiite tjatigt. Han borde bära en skylt eller ha en PowerPoint presentation.

Det bästa är Wesleys scen med Lilah.


PowerPoint presentation - funny, me like!

CGI-effekten när Connor hoppar upp på bussen var verkligen dålig (i stil med när Legolas svingar sig upp på mumaken och plötsligt har mycket längre armar).

När Connor kommer ur portalen är han antagligen fullt stridsberedd, fysiskt och mentalt och klarar därför av dem förhållandevis bra. I motellrummet så har Sunnys vänlighet gjort att han taggat ner, han har bytt identitet lite iom nya kläder, så när de sedan plötsligt väller in är han rätt oförberedd.

Wes och Lilah är helt underbara tillsammans. Slår vad om att Wes blir lite lockad av det största referensbiblioteket i världen, det skulle locka mig en hel del...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tor apr 21, 2005 10:26

Avlyssnat telefonsamtal mellan Tim Minear (regi) och Joss Whedon (guru)

- Tja, det är Tim här.
- Tjena. Hur går det med "A New World"?
- Sådär. Vi har snott ett gäng scener från Terminator 2, lyft några repliker från Buffy s6 om hur han växt upp i en untold hell dimension, stoppat in lite romans...
- Romans? Vet Connor ens vad flickor är för något?
- Äh, NÅGON form av umgänge måste han väl haft i Quor-Toth. Antar jag. Nåja, hon dör rätt snart hur som helst, hon är ju ändå bara ett sätt att visa honom vilket helvete det är på jorden.
- Borde det ändå inte vara ett paradis jämfört med Quor-Toth?
- Näe, då måste vi gå in på hur det faktiskt VAR i Quor-Toth, och det har vi inte budget till. Speciellt efter att vi lagt så mycket på några CGI-effekter som verkligen ser nästan riktiga ut. Hoppas jag. Hur som helst, även efter att vi stoppat in ett par scener med Groo - för det tror jag folk gillar...
- Jag trodde vi hade talat om det här. Folk gillar INTE Groo.
- Nej, men jag gör det. Och så låter vi Connor gnälla lite allmänt, han är ju chockad, stackarn.
- Jaja. Bara han inte fortsätter vara likadan i en säsong till.
- Vad sa du? Lite dålig täckning här. Hur som helst, avsnittet är fortfarande bara 20 minuter långt. Det händer ju fan ingenting. Vi måste hitta 22 minuter till någonstans.
- Vad sägs om att ha en kul demonkompis till Lorne? Och kanske en scen med Wes och Lilah?
- LYSANDE! Det kan vi bygga på sen. De är bra ihop. Det kör vi på. Då behöver vi en kvart till.
- Finns det inte någonting du kan köra i slow motion?
- Du är ett geni. Vi kör halva avsnittet i slow motion. Vi har 42 minuter. Lunch på fredag?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav CheeseGuy » tor apr 21, 2005 16:49

Underbart, som vanligt, A bear! Även om jag inte håller med (actionscenerna, minus ett par CGI-effekter, är ju det bästa, och det som är mindre bra är Jeff Bells fel).

EDIT: Nu vet jag visserligen inte om/hur mycket Tim var inblandad i manusarbetet.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » tor apr 21, 2005 18:24

CheeseGuy skrev:Underbart, som vanligt, A bear! Även om jag inte håller med (actionscenerna, minus ett par CGI-effekter, är ju det bästa, och det som är mindre bra är Jeff Bells fel).


Tackar. Jo, säkert är det så. Och fightscenerna är ju imponerande, som fightscener betraktat... men dels tycker jag i regel att fighterna är det tristaste med både Buffy och Angel, dels är det denna evinnerliga slow motion. Slow motion är ett väldigt effektfullt grepp, och i båda serierna används det av och till oerhört väl (slutscenen i "Becoming Part 1" och Holtz powerwalk genom Caritas i "Lullaby" för att bara ta två av de bästa exemplen) men i det här och vissa andra Angelavsnitt blir det löjligt. Den dramatiska effekten försvinner helt när ALLA actionscener går i slomo - det är som ett musikstycke som bara består av crescendo hela tiden, det blir ingen dynamik, ingen överraskningseffekt, ingen kontrast.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Nästa

Återgå till Angel Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare