2x07 Darla

Diskutera Säsong 2

Betygsätt Darla

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
6%
7
3
9%
8
10
31%
9
11
34%
10
6
19%
 
Antal röster : 32

2x07 Darla

Inläggav dizzy » tor okt 02, 2003 22:04

Ett härligt avsnitt med en massa information om Angel och Darlas historia och speciellt bra förstås tillsammans med Fool for Love i Buffy. Återigen kopplar de ihop handlingen i nutid med återblickarna på ett ypperligt sätt.
Speciellt intressant tycker jag konfrontationen mellan Angelus och The Master är, och hur Angel försöker gå tillbaka till Darla efter han återfått sin själ.
En liten lustig detalj som jag inte kom ihåg från förra gången är när Darla hotar zigenarens familj för att få tillbaka Angelus, men så hoppar Spike ut ur deras vagn med blod runt munnen.

Och förstås Julie Benz, man får verkligen se en mängd sidor av både henne och Darla. En intressant idé att hon kommer tillbaka som människa och inte vampyr.

8:a
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tor okt 02, 2003 23:55

Orkar inte skriva så mycket nu (fortfarande i vild jakt efter Angel 5.01. Och törstig.), men detta kan mycket väl vara Angels bästa avsnitt genom tiderna enligt mig. En fascinerande, karaktärstark, mångbottnad historia med mycket intressant information och bra skådespeleri från så gott som alla iblandade. Särskilt en tour de force från Julie Benz, och en snyggt kopplad dubbel med Buffys Fool For Love (som ju visades precis innan under originalsändningarna).

En självklar nia, med viss lutning uppåt (inget Angel-avsnitt har ännu förtjänat en tia enligt mig. Vi får väl hoppas på S5).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav pfant » sön okt 05, 2003 12:13

Jag håller med om att Darla är ett av de bästa Angelavsnitt hittils. Nu blir jag sugen på att se om de tidigaste Buffy-avsnitt för att se hur Darla var där och hur det gick till när Angel dödade henne.

Det var också kul att se The Master. Man påminns om hur långt ifrån Buffy S1 serierna har kommit.

En sak som jag funderar lite på är hur det kommer sig att man inte får någon större känsla för att det faktiskt skiljer ganske mycket mellan de olika vampyrernas ålder. Darla är ju cirka 400 år gammal, Ange 257 år, Drusilla kommer jag inte riktigt ihåg men hon ör väl bara lite ädre än Spike som är cirka 130. Det känns som att alla är på ungeför samma nivå, utvecklingsmässigt och mentalt, vilket jag tycker är lite märkligt. Man behöver ju inte göra en Anne Rice och bygga upp allt för mycket kring hur gamla och mäktiga de år men på något sätt borde det väl ändå spela någon roll.
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav dizzy » sön okt 05, 2003 20:54

Det har jag också funderat en del på. Den enda som är riktigt tydligt annorlunda är ju The Master som måste vara rätt mycket äldre än de andra. Angel har förstås varit "handikappad" av en själ i drygt hundra år så han är ju ett specialfall. Hur 400-åriga Darla egentligen var vet vi nog inte riktigt eftersom karaktären i Buffy S1 inte alls är vad de senare utvecklat den till.
Däremot tycker jag de har gjort lite försök att etablera att Angel o Darla är äldre och kraftfullare än Spike och Dru. Både i återblickarna och när Angel blir ond i Buffy S2 så är han den som bestämmer.
Iofs sitter Spike mest i sin rullstol då och Dru är ju ganska mentalt instabil ända från början, så bevisen är väl lite skakiga :) .
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tis feb 03, 2004 20:52

Third time around, och "fyyyyyyyyyfan"-skriken från Prophecy Girl-tråden fortsätter här. Helt briljant, alldeles lysande.

Alltså, tempot, sättet de klipper mellan nutid och dåtid, sättet som den kopplar till (också alldeles lysande, men inte riktigt lika bra) Buffy-avsnittet Fool For Love... jag bara ryser.

Och det är ju komplext! Så jävla välskrivet karaktärsmässigt att jag knappt kan tro det. En sådan diskussionen och dramatisk uppvisning i vad det betyder att vara ond och att ha en "själ" (både i Buffyverse och, vågar jag säga, verkligheten?). Darlas kamp med vad hon gjort, hur mycket personligheterna betyder för hur de reagerar både på själlöshet, själhavande, ondska och förlåtelse. Hur både deras människotid, vampyrtid och efter-vampyrtid (Angels själfulla tid, Darlas mänskliga återkomst) spelar in på vad de gör och varför de gör det. Helt jävla sanslöst. Ändlöst fascinerande.

Det är så nära en tia i betyg som ett Angel-avsnitt någonsin har kommit, och även om jag gillar S5 hittills så väntar jag mig aldrig att serien kommer bli bättre än så här.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » tis feb 03, 2004 22:14

helt riktigt som ni skriver!..

scenerna från "förr" är så briljanta så jag tror Gud har haft med ett finger i frågan... eller vänta nu?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis feb 03, 2004 22:18

Tim Minear som skrivit och regisserat avsnittet är Gud över Angel. Han kan den serien bättre än Joss himself.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » tis feb 03, 2004 22:20

vilka är Joss med på då?.. finns det en lista på det eller måste man leta sig fram?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis feb 03, 2004 22:22

Zaxx: http://www.protej.com/buffy

Gå in på "Episode Search" till höger så brukar man kunna söka efter vem som gjort vilket avsnitt. Akta dig för spoilers dock. Både på Main Page och naturligtvis senare avsnittsnamn än vad du har sett när du gör sökningen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » ons feb 04, 2004 0:53

Håller med caffeine här. Joss är fortfarande kung när han kommer in och gör avsnitt i Angel men Minear är lika bra om inte bättre på detajlerna inom Ats.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Horrabin » ons feb 04, 2004 11:36

Nja, Joss är väl inte riktigt lika lyckad när han gör Angel som när han gjorde Buffy. De få avsnitt han har gjort är inte dåliga utan rätt så bra, men det är ju inte direkt Buffy-klass på dem. Då har Tim Minear lyckats mycket bättre. Nu hoppas jag förstås att Joss kommer in och slår mig på fingrarna när det gäller Angel 5.15 som han skrivit och regisserat. Here's to hope!
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav Off » fre feb 20, 2004 22:52

Såg om det här avsnittet igår och det är verkligen så fruktanvärt bra. Jag kan vara den största återblickspåhejaren någonsin då jag knappt kan tycka illa om något avsnitt där det finns tillbakabklickar vare sig det gäller Buffy eller Angel (även fast Angel gör det bättre). Jag var tvungen att hoppa till The Trial i min omtitt på säsongen bara för att jag ville ha mer Darla.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav karykh » ons mar 10, 2004 20:07

Fruktansvärt bra avsnitt!! Håller med om allt ni säger tror jag. En klar 9a.
Har lite funderingar på det här med "The order of Aurelius" som The Master tillhör, är helt säker på att jag har hört det förut...säkert i nåt viktigt sammanhang också. Kan det var den som Balthazar (Jättefeta demonen i avsnittet där Faith av misstag dödar borgmästarens hjälpreda) och hans polare var med i, eller vart har den figurerat i BtVS?
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav noike » ons mar 10, 2004 20:14

Aureliusbröderna är de som tar the Annoying One till The Master i Buffy S1.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Langtry » ons mar 10, 2004 20:15

Var det inte den ordern som var med i ett avsnitt av säs 4 där Willow är på fest och träffar killen hon hjälpt i historia och råka höra att han kallade henne nörd och då gick för att vila eller nå't i ett rum och råkade då dela säng med en kille som hade blivit mördad och fått nå't inristat på bröstet...?

Måste genast kolla upp.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Langtry » ons mar 10, 2004 20:23

Ok, hade inte så bra koll i mitt förra inlägg=/

Aurelius har nämnts i flera avsnitt bl.a Never kill a boy... , Propchecy girl och så i några Angelavsnitt.

Edit: Såg just att frågan var besvarad lite längre upp

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Willowtree » ons mar 10, 2004 20:58

Nej usch, hela säsong 2 var så trist, man blev ju besviken efter en sån superstart av serien. Detta eviga jä-la tjat om Daaaarla, Daaaarla.... tur att det blev ett lyft i slutet av säsongen och säsong3.....
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons mar 10, 2004 21:16

Men Darla-arcen var ju underbar. Har jag missat något här? Angels andra säsong hade inte så bra början och slut, men mitten var... ja, underbar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Willowtree » ons mar 10, 2004 21:18

nej, det var skit trist!
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » ons mar 10, 2004 23:13

Darla är ett bra avsnitt, men S2 i sin helhet är jag inte överdrivet förtjust i. Trots det älskar jag avsnitt som The Trial och Reunion. Men S2 är lite tråkig (i jämförelse med övriga Angel- och Buffysäsonger alltså)... Den AtS-säsong jag gillar minst är faktiskt S2. Ett tag trodde jag att S5 skulle bli den sämsta säsongen hittills, men just nu är den mer fantastisk än S2 nånsin var så det lutar åt att S2 kommer att fortsätta att vara den säsong jag uppskattar minst.

EDIT: S2, S2, S2.... Herregud, jag tråkar t.o.m. ut mig själv med alla dessa upprepningar. Orkar dock inte skriva om inlägget, men under all kritik är det i alla fall. Sorry.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tor mar 11, 2004 0:45

Om jag var en elak och bitsk människa (vilket jag inte vill vara när AKS är på den andra sidan stridslinjen) skulle jag påstå att de människor som inte gillar S2 är de som vill ha mer action och story och mindre komplexa karaktärer i serien. Men det påstår jag alltså inte på riktigt.

noike har fullständigt rätt, Darla-arcen är alldeles magnifik. Visst är slutet på säsongen lite... underlig, men Dear Boy, Darla, The Trial, Reunion, Reprise och Epiphany är ju allihop alldeles superba!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » tor mar 11, 2004 1:26

caffeine: det är slutet på Säsongen som inte är .. direkt ... bra.. kul kanske men inte så bra!? annars håller jag med dig till 100%
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tor mar 11, 2004 1:44

Zaxx: Jo, men det skrev jag väl med. Whoops... det gjorde jag visst inte. Okej, om man inte tänker på de sista fyra avsnitten är S2 Angels bästa. Även om jag hoppas på att S5 kan få en sån jäkla avslutning nu att det blir en ordentlig kamp.

Och slutet på säsongen, även om annorlunda, har en bunt ordentliga gapskratt märkte jag när jag såg om de avsnitten i söndags.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » lör mar 13, 2004 12:31

caffeineaddict skrev:Om jag var en elak och bitsk människa (vilket jag inte vill vara när AKS är på den andra sidan stridslinjen) skulle jag påstå att de människor som inte gillar S2 är de som vill ha mer action och story och mindre komplexa karaktärer i serien. Men det påstår jag alltså inte på riktigt.
!


Tur det. För du vet ju inte vad det är som gör att jag tycker att S2 är tristast (men ändå alldeles, alldeles underbar i jämförelse med alla andra serier som nånsin existerat förutom BtVS). Darlaarcen är fantastisk, men det finns andra saker som gör att Darlaarcen inte klarar av att kompensera. Orkar inte gå in på allt här dock. Kanske en annan gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » lör mar 13, 2004 13:21

AKS: gör det. Vi andra väntar med spänning.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » lör mar 13, 2004 16:55

Gå in på det!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » sön mar 14, 2004 0:13

Ah, men jag *orkar* inte!! Jag vill gärna ha väl underbyggda argument och det kräver lite eftertanke. Nån gång i framtiden kanske...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » sön mar 14, 2004 5:30

AKS: My Goddess, jag minns att du och jag redan har haft den här diskussionen på dvdforum-tiden, och då var du mer utförlig i dina argument. Vi får helt enkelt hitta och kopiera. När vi orkar. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön mar 14, 2004 13:03

Att hon inte kommit på bättre tankar än...
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Kuno » lör apr 17, 2004 14:08

Det som fascinerar mig är hur "dyr" man får serien att verka. Flera sekvenser skulle mycket väl kunna vara hämtade ur en stor långfilmsproduktion. Tillbakablickarna känns inte så där klautrofobiskt TV-begränsade som de brukar göra (man ser typ en del av en gata och folk med dåligt gjorda kostymer). Vet inte om det beror på att Angel har hög budget eller att folket som gör serien har superkoll. Riktigt trevligt är det i alla fall.
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Nästa

Återgå till Angel Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron