Angel: Sweet Kathy. No tears. We'll meet again.
Det här var ett ganska bra avsnitt. Det är såklart tillbakablickarna till 1700-talets Irland som är intressanta. Storyn med de våldamma pacifistiska Kwaini-demonerna och Kate's far var inte speciellt porlande. Dessutom var väl avsnittet nästan helt tomt på humorinslag, va?
När jag såg att Tim Minear skrivit avsnittet blev jag givetvis väldigt nyfiken. Här leker han med tillbakablickar igen, en konst som han förfinat till perfektion tills han gjorde "Out of gas". Och jag satt mig upp i soffan när jag såg att den ljuvliga Christina Hendricks var med i denna episode. Hon är ju en av favoriterna i Firefly. Och snygg. Fast snyggare i verkligheten.

YoSafBridge är en av mina favvisar som bi-figurer. Andra solklara favoriter från Firefly är såklart Badger, Jubal Early och Niska. Även i Buffy finns en hel del "hang-arounds" som man gillar (The Mayor, Oz, Miss Calendar osv). Men hur är det i Angel egentligen? Det skulle väl vara poliskvinnan Kate och de onda företagssnubbarna (vad är de egentligen - advokater?). Men ingen av dessa bi-figurer har gjort ett starkt intryck på mig än. A/Cordy/W funkar bra, men behövs det inte fler stygga, roliga och underliga karaktärer runt omkring dem för att serien ska kunnat ta nästa steg och bli jätte-jättebra?
Vad betyder avsnittets namn egentligen? Underbarnet?

Dad: Be gone, unclean thing! A demon can not enter a home where it's not welcome. He must be invited!
Angel: That's true. - But I was invited.